The Dark Knight Rises

The Dark Knight Rises

Gameloft har snekret sammen mobilspillet The Dark Knight Rises i sammenheng med den kommende storfilmen. Vi har satt karakter...

På åttitallet forandret Frank Miller tegneserieverdenen for alltid. Mannen hadde tidligere jobbet med Daredevil under Marvel, men en dag skulle han altså revitalisere den relativt barnslige helten i blå spandex. Siden den gang har The Dark Knight blitt en mye mer seriøs og moden superhelt.

Det Frank Miller gjorde for tegneserieverden, gjorde Cristopher Nolan for fremtidens superheltfilmer. Nå er film nummer tre i serien rett rundt hjørnet, og The Dark Knight Rises har selvsagt fått et eget filmspill på Ios og Android. Det tar ikke lang tid før det blir veldig tydelig at utvikler Gameloft har smugtittet på Batman: Arkham City i løpet av utviklingsperioden - det er nemlig mer eller mindre samme spill i lommeformat.

The Dark Knight Rises
I The Dark Knight Rises spiller du som... ... ... ...Supermann?

Visuelt sett er The Dark Knight Rises ganske pent. Stemmeskuespillet holder også en viss kvalitets, og selv om skuespillerne fra filmen ikke har lånt bort stemmene sine gjør de ansvarlige en god jobb. Noen av skuespillerne gjør det ekstra bra, og det er skremmende hvor likt stemmen bak Alfred høres ut som Michael Caine. Batman derimot, er utrolig nok enda hesere enn Bale.

Etter et par minutter i Gotham kunne jeg konkludere med at dette ikke når helt den samme høyden som Rocksteadys fantastiske superheltspill. For det første er det jo snakk om et mobilspill, så en god del av de mer kompliserte slossemekanikkene vi kjenner fra Arkham City blir vanskelig å etterligne. For å gjøre ting verre er heller ikke den kunstige intelligensen spesielt god.

The Dark Knight Rises
Kampsystemet etterligner Arkham City, men det er forenklet for mobilplattformen.

Kampene er altså ikke særlig kompliserte. Du beseirer fiender ved å hamre løs på én enkelt knapp for å få Batman til å slå og sparke mot fienden du ser på. Du får også en knapp for blokkering av angrep, men den fungerer kun hvis du trykker på akkurat rett tidspunkt. Enkelt, men effektivt.

Når alt kommer til alt blir det en smule for simpelt. Spillet har en veldig interessant og lovende funksjon som lar deg snike deg inn på fiender for så å ta dem ut med gripekloen. Men denne funksjonen får du kun bruke en gang i blant, og det reduserer nesten hele spillet til å finne en gruppe fiender for så å trykke på angrepsknappen helt til alle har falt i bakken. Deretter gjør man det hele én gang til.

The Dark Knight Rises
Æsj... og jeg som hadde lyst til å spille fotball!

Nå høres sikkert The Dark Knight Rises ganske kjedelig ut, men det har flere positive elementer. Som sagt er stemmeskuespillet bra, og det samme gjelder også musikken. Den holder seg veldig lik filmen med samme navn, selv om komponist Hans Zimmer ikke har hatt noe å gjøre med musikken i spillet. Omgivelsene er varierte og grafikken er overraskende flott (spesielt hvis det skjuler seg litt hestekrefter under panseret på mobilen din).

I løpet av spillet vil du kunne låse opp nytt utstyr og nye evner, et stykke inn i spillets historiemodus vil du også få tilgang til både motorsykkel og fly med flaggermustema. Visse sekvenser plasserer deg i dressen til en umaskert Bruce Wayne, og det sier seg selv at du også vil møte på filmens skurk, selveste Bane.

The Dark Knight Rises
Det er ingen tvil: The Dark Knight Rises er ett av de peneste mobilspillene vi har spilt.

For rett under femtilappen får du en hel masse innhold, og har du lyst til å bruke et par ekstra kroner kan du betale for å ta i bruk en litt sterkere Batman. Sleipt, men det er heldigvis ingen som tvinger deg til å punge ut. I tillegg får du 24 oppdrag, der noen kan ta så mye som en halvtime å fullføre. Det er et fullverdig spill, men et mangelfylt kampsystem og dårlig kamerakontroll trekker ned. Det er trist, for dette er helt klart problemer grunnet begrensninger i maskinvaren, og ikke latskap.

Arkham City-light er verdt pengene, men det er ikke problemfritt. Arkham City Lockdown har et bedre kampsystem, men samtidig har The Dark Knight Rises en stor, variert og åpen verden å utforske, for ikke å nevne det faktum at det er ett av de peneste spillene med en åpen verden du kan få tak i på mobilplattformen. Et utrolig ambisiøst prosjekt som dessverre ikke når helt til topps.

The Dark Knight Rises
Batman da! Det er meningen at du skal redde uskyldige mennesker, ikke knuse dem ved å lande på taket til bilen deres.
7 / 10