The Banner Saga 2

The Banner Saga 2

Vi har returnert til en verden full av desperasjon og tøffe tak, der dine valg utgjør forskjellen mellom liv og død. Og vi koser oss virkelig med å være tilbake...

Vi har gode minner fra The Banner Saga. Det bød på en blanding av turbasert strategi, rollespill og survival, mens handlingen var en fengslende fortelling om overlevelse. På toppen av dette hele var alt sammen presentert i lekker håndtegnet grafikk, og fulgt av et episk lydspor spilt inn med orkester. Det nordisk inspirerte eventyret som blandet tøffe valg med interessante mekanikker var i det hele tatt en av favorittene våre i 2014.

Når det er sagt var det enkelte elementer vi håpet ville bli endret i oppfølgeren, selv om originalen var så god. Særlig kampsystemet kunne trengt en oppfriskning, og animasjonene hadde mye å gå på.

Heldigvis har utvikler Stoic tydeligvis hatt de samme tankene, og de har tatt hånd om brorparten av bekymringene våre. Samtidig er ikke alle endringene like omfattende som vi hadde håpet på.

Den nye reisen fortsetter kort tid etter klimakset i forgjengeren. For returnerende spillere vil valgene du tok i det forrige spillet diktere hvem som er på laget ditt nå. Nye spillere vil derimot få sjansen til å starte med en ny hovedperson, mens spillet bestemmer hvem som fortsatt er i live og hvem som har dødd tidligere. På samme måte som sist gang leder man fremdeles en gruppe nomader på deres evige reise vekk fra verdens undergang. Den samme enorme slangen som i forgjengeren, river og sliter fortsatt i verden, og "The Dredge" angriper fremdeles i hopetall. Til og med tilsynelatende vennlige overlevende er ikke alltid til å stole på. Som tidligere er det din oppgave å ta de tøffe avgjørelsene som ofte kan bety forskjellen på liv og død.

Hvis du gikk glipp av det første spillet finner du en underholdende video i startmenyen som går gjennom hendelsene fra det første spillet. Faktisk er videoen såpass god at vi anbefaler deg å se den uansett, selv hvis har spilt originalen og husker hver minste detalj.

The Banner Saga 2The Banner Saga 2The Banner Saga 2
The Banner Saga 2The Banner Saga 2

The Banner Saga 2 er det man kan kalle en trofast etterløper. Faktisk er spillet så tro mot originalen at det kan være vanskelig å se hvilke endringer som er blitt gjort. Den visuelle presentasjonen er superb og stilen er klassisk, men frisk. Gjennom spillet besøker man flere distinkte områder og man stifter bekjentskap med fargerike personligheter. Som et eksempel har vi Boersgard, der galskap har spredd seg i befolkningen som et virus, slik at selv de mest pålitelige menneskene kan forvandles til hissigpropper av små provokasjoner.

Det er flott å se at Stoic har forbedret grafikken med små detaljer. Slagmarkene er mer varierte og har ofte vrakrester og andre hindringer du må forsere. Om du går rundt eller ødelegger dem er imidlertid ofte til deg. Kvaliteten er også hevet betraktelig i de animerte scenene, og bevegelsene til figurene er mykere.

Mesteparten av historien er fortalt gjennom visual novel-scener. Tekst og dialog bygger dog fortellingen videre, og spilleren selv bestemmer hvordan man skal reagere utfra et sett med valg i dialogene. Noen ganger er ikke hensikten bak en scene tydelig, og i begynnelsen kan de "rette" valgene virke åpenbare. Når det er sagt har Stoic gjort en super jobb med å gi alle valgene meningsfulle utfall. Plutselig er nemlig ikke valgene du har tatt like åpenbare likevel, og etterhvert blir det tydelig at alle avgjørelser påvirker ett eller annet. Dette gir spillet en herlig uforutsigbarhet der man ofte ikke ser resultatet av valg før det er for sent å gå tilbake på det. Du kan forvente en reise med mange interessante twister, især når du har med mennesker å gjøre. Menneskene er nemlig preget av følelser, mens for eksempel varls-rasen lener seg tyngre på praktiske hensyn. Ofte er det ikke så lett å vite hvem man burde stille seg bak.

Utenfor kamper og dialoger er den største utfordringen å holde kontroll på reisefølget ditt. Skal du ha en streng "alle må klare seg selv"-politikk, eller satse på samarbeid? Prøver du å redde alle du møter, eller ofrer du de som er svake og ikke vil kunne bidra? Forsyningene dine er sjelden i overflod, og avgjørelser som dette vil ha store ringvirkninger på resten av reisefølget.

Det tar ikke lang tid før The Banner Saga 2 kaster deg inn i kampens hete. Kamper er med i åpningsscenen, og forekommer også hyppig utover i kampanjen. Det er spennende å slåss, men det føles også veldig kjent. Et rutenett viser hvor langt en figur kan bevege seg, og som tidligere er man begrenset til å forflytte seg lodd- eller vannrett. Hvilken rekkefølge figurene kommer i er også forhåndsbestemt, og det er ofte litt for enkelt å spå hva fienden kommer til å foreta seg.

Man har kontroll over seks figurer i kampene, fordelt over en rekke forskjellige klasser med ulike spesialegenskaper, styrker, svakheter og så videre. Sammen må de takle bølger av fiender av varierende vanskelighetsgrad, avhengig av konteksten i historien. Fiendene gjør mindre skade på deg hvis de selv har lav helse, og derfor kan det ofte være lurt å la en svak fiende forbli levende fremfor å slippe en frisk fyr innpå.

Alle figurene dine har også en viss mengde viljestyrke, som gjør at de kan gå lenger, slå hardere eller bruke spesialangrep. Viljestyrke kan utgjøre forskjellen mange ganger, men det er også en begrenset resurs som ikke bør sløses bort unødig.

I løpet av spillets gang får man mulighet til å stanse og sette opp en midlertidig base. Det er her man skaffer seg oversikten over heltene man tilgang på, og tildeler dem spesialutstyr. Man kan også slå av en prat med diverse folk for å sikre seg ny informasjon. Deretter kan man svinge innom marknaden for å bruke litt penger, og kanskje teste ut en "combat tutorial". Ved å trene på denne måten kan man lære seg avanserte teknikker som shield walls, threading the needle eller arc lightning, uten å risikere å miste noen krigere.

En av de mest interessante nyheten innenfor kampsystemet er bueskytternes overwatch-egenskap, som dramatisk øker effektiviteten til en viss heltinne, samt den nye rasen Horseborn. Horsborn-folk er viktige både på og utenfor slagmarken. De er en rase av nomader som er halvt hester og halvt mennesker, noe som betyr at de er smidige i kamp samtidig som de er raske. Dette åpner naturligvis for nye taktiske muligheter, og personlig ble jeg glad i kastespydene deres på rekordtid.

Ved siden av direkte slåssing har man også et "war system". Dette brukes når du kommer over store fiendtlige hærer, og blir nødt til å beskytte reisefølget ditt. Hvordan du plasserer ut krigerne dine vil være avgjørende, og hva du prioriterer å holde beskyttet vil være utslagsgivende dersom krigen ikke går din vei. Slike kriger har selvsagt store ringvirkninger for hele reisefølget ditt, med tanke på moralen og hvor mange som fremdeles er i live etterpå. Samtidig kan krig føre med seg store belønninger hvis du kommer seirende ut, og systemet fungerer vesentlig bedre i The Banner Saga 2 enn i forgjengeren. Før var det vagt og forvirrende, men nå er systemet mer tydelig og lettere å navigere.

Særlig sent i spillet, når du har sikret deg mange egenskaper å bruke, mestrer flere stiler og merker at historien begynner å nøstes sammen, er det vanskelig å ikke beundre omfanget av det Stoic har fått til med The Banner Saga 2. Det er ikke et perfekt spill, men det er vakkert eventyr du som spiller i stor grad former selv, som er fullt av spennende mekanikker. Ethvert spill som tvinger oss til å tenke over moralske spørsmål sett fra et desperat perspektiv, fortjener anerkjennelse. The Banner Saga 2 gjør nettopp dette, og det gjør det bra. Det er en av de mange grunnene som gjør dette til et tvers igjennom underholdende spill.

8 / 10
+
Enda vakrere enn forgjengeren. Forbedre kampsystem. Flere tankevekkende avgjørelser å ta.