Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Test: Xbox Wireless Headset

Microsoft lanserer endelig en konkurrent til Sonys Pulse, og resultatet er ganske bra.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Selv om det finnes mange punkter der Xbox Series X er bedre enn PS5 (og omvendt naturligvis, slapp av), så er det relativt udiskutabelt at Sony har bedre grep om produksjonen av lekkert tilbehør til konsollen, som er spesialdesignet av dem. Riktig nok har Microsoft laget flere Elite-kontrollere, men hos Sony tilbyr de Pulse-headsettet, kameraet, en mediefjernkontroll og selv en dobbel ladestasjon til DualSense. Microsoft benytter seg hovedsakelig av litt løse tredjepartssamarbeid, som ikke helt tilbyr samme sømløse luksus.

Men det ser ut til at Microsoft har planer om å ta opp kampen på denne fronten, for de har nå lansert Xbox Wireless Headset, et Microsoft-designet førstepartsheadset, som er en offisiell kompanjong til den nye Series-plattformen.

Det er billigere enn Sonys eget Pulse PS5-headset og har en veiledende pris på 1099 kroner. Men er det så også en budsjettløsning som ikke appellerer til den mer kresne Xbox-spiller? La oss finne ut av det.

Xbox Wireless Headset

Først og fremst er headsettet ganske lekkert sammensatt. Det benytter seg av samme grunnleggende Xbox-designtradisjon med mattsvart overflate og grønne aksenter, som blant annet Series X-konsollen har, og det fungerer bra.

Dette er en annonse:

Begge ørekoppene har en stor direkte flate, som nesten får en til å tenke på Microsofts egne Surface Headphones, og akkurat som dem er de roterbare, og det er gjennom de du justerer volumet, og balansen mellom tale og spillyd. Videre er det bare to knapper, en lysegrønn av/på-knapp, og en fysisk mute-knapp på siden av den fastmonterte mikrofonen.

Samlet sett er det et simpelt oppsett, hvor størstedelen av interaksjonen nettopp kommer til å foregå ved å skru på den ene eller den andre ørekoppen. Det gjør nettopp dette headsettet til et av de mest simple og tilfredsstillende å bruke på Xbox-plattformen, og det bør være en av de best sentrale grunnene til å velge dette, fremfor et alternativ fra en tredjepart. Når det er sagt, så hadde jeg ønsket meg at det å skru på dem var litt mer taktilt. Det er ikke noe trinnvist haptisk klikk, som indikerer hvor mye eller hvor lite du har skrudd, og det hadde gjort et allerede tilfredsstillende system, mer tilfredsstillende.

Og så er det mikrofonen, som kanskje er den mest forvirrende delen av hele designet. Den er verken avtagbar, og den kan ikke skjules inne i koppen, selv om det ser ut som at man kan det. Det later til at Microsoft har satt inn en form for magnetisk kontakt, som bør gjøre at den kan hvile langs koppens side, men den er så subtil (hvis den overhodet er der), at ofte henger mikrofonen bare i luften, uten at man nødvendigvis skal bruke den. Det er en smule irriterende, og lukter mer av dårlig design, enn at du har friheten til alltid å bruke den.

Xbox Wireless Headset
Dette er en annonse:

Når det er sagt, så er resten av Xbox Wireless Headsett ganske gjennomtenkt sammensatt og konstruert. Det er rikelig med skum og polyuretanlærkledde kopper, som gir solid komfort, selv etter en del timer, og det indre stålbåndet i toppen er både robust og ovalt nok til at det ikke presser ned på toppen av hodet. Hele herligheten veier 312 gram, og det er virkelig en sweet spot mellom komfort, og noe som ikke føles så lett at det føles billig.

Når det gjelder selve lyden har Microsoft tydeligvis ikke spart på noe. Vi snakker 40 millimeter neodymium drivere, og en membran i papirkomposit, som gir en impedans på 32 ohm og en responsrekkevide fra 20Hz til 20KHz. Det er dog ikke det viktige, det viktige er at de lyder skitbra. Det er solid dybde i hele lydbildet, og i sin søken etter taktil bass mister ikke headsettet sansen for mellomtone eller bredde i lydbildet. Dertil kommer bruken av surround-teknologier som Windows Sonic, Dolby Atmos og DTS Headphone:X, som nok høres komplisert ut for den almenne forbruker, men kan oversettes til at surround-lydbildet er ganske tilstrekkelig.

Headsetttet er i dette tilfellet hovedsakelig testet i Halo: The Master Chief Collection, Deus Ex: Mankind Divided og Sea of Thieves, og i første- og sistnevnte har det vært med kommunikasjon med andre spiller, og uansett hvilke scenarioer som ble kastet etter Xbox Wireless Headset, så var lyden skarp, og surround-effekten ga meg en langt dypere lydopplevelse.

Det er derfor litt skuffende at en fulloppladning gir deg bare cirka 13 timers bruk. Det er stadig vanskelig å forstå hvorfor ikke andre har kopiert Steelseries' eksterne batteriløsning, hvor du i prinsippet vil kunne spille kontinuerlig da du bare bytter ut batteriet når strømmen går.

Dette er en annonse:
Xbox Wireless Headset

Men til 1090 kroner er dette et glimrende headset til Xbox, og når Steelseries Arctis 7X og Corsair HS75 koster betydelig mye mer, så setter det disse manglende egenskapene i relief.

Hvis dette er første steg på veien mot å skape mer tilbehør designet og produsert av Microsoft selv, så er vi på vei til et fint sted.

08 Gamereactor Norge
8 / 10
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content