Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Test: HTC Vive Cosmos

HTC har allerede lansert en rekke forskjellige headsets under Vive-navnet, men Cosmos er nok det beste av dem.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Da vi anmeldte Valves Index VR-headset, anså vi det faktisk som en slags game changer. Riktig nok er headsettet dyrt, men det var også nok innstramminger og ny teknologi, og det var lett å anbefale til de fleste forbrukere med bare bare har en viss interesse for VR.

Men selv om Valve brøt med partneren HTC, så betyr ikke det at HTC har stoppet med å lage headsets. Faktisk anmeldte vi for rundt et år siden Vive Pro, som vi dog måtte se oss lettere skuffet over. Prisen var for høy, og sammenliknet med nettopp Index, så var listen over funksjoner for liten, og for fylt med kompromisser.

Så nå prøver de igjen, og det gjør naturligvis vi også. Cosmos heter den nyeste modellen, og den skal ikke ses som en erstatning av Vive Pro, men en modell som kan stå side om side med den. Så, er den pengene verdt?

HTC Vive Cosmos

Først og fremst er det verdt å slå fast at Vive Cosmos er en del flottere designet, og mer profesjonelt utført enn tidligere HTC-headsets. De har alltid hatt en smule billig plast, men denne setter virkelig eldre modeller på veggen med mer nyanserte og taktile overflater, og en mørkeblå farge som både er profesjonell og litt lekrere å se på. Utover det er det imidlertid ikke mye ved den ytre konstruksjonen som direkte overrasker. Du får fortsatt en borrelåsstropp på toppen, som kan strammes inn, en ramme som vie en dreier bak kan utvides eller strammes, og dertil også selve brillen som kan bringes tettere eller lengre fra dine øyne. Det hele føles premium, og det er egentlig ikke innstillingene eller de fysiske delene som trengte en oppgradering. Dog, som de fleste andre headsets, krever Vive Cosmos en tykk kabelforbindelse, men igjen, de gjør Index også, så vi anser det ikke som et direkte minus, utover det at det er et nødvendig onde for VR-teknologi enda. Til gjengjeld er det et stort pluss at du kan flippe hele brillen, eller visiret, opp hvis du bare vil ta en kort pause.

Dette er en annonse:

Utover det er Cosmos dog en teknisk oppgradering over Vive på mange måter. Vi snakker to 3,4 tommers skjermer på 1440x1700p per øye, som kan avvikles i 90Hz. FoV'en er også blitt økt til 110 grader, og likeledes har HTC forbedret samtlige sensorer, som G-sensoren, gyroskopet og akselerometeret. Panelene er LCD-paneler, og er generelt både flytende og responsive, men glimrende fargegjengivelse og svartnivå. Naturligvis skal det dog sies at selv om det er bedre enn Oculus' Rift S på 80Hz, så er det ingenting mot Index' 120Hz, som til og med kan trekkes helt opp til 144Hz.

HTC Vive Cosmos

Den primære forbedringen her er dog Inside-Out-tracking, som betyr at headsettets sensorer er bygget direkte inn i selve headsettet. Altså det er som sådan ikke behov for eksterne sensorer, som må henges opp i hjemmet ditt. Det gir en enorm frihet, og selv om du naturligvis fortsatt er forbundet til PC-en din, så betyr det at du faktisk har mulighet for å bruke HTC Cosmos i forskjellige rom. Det krever dog lys, og med begrenset lyssetting på kontoret vårt var det problemer med grunnleggende tracking. Dog, med alminnelig kontorlys, og stuelys for den saks skyld, opplevde vi faktisk ikke noen større forskjell mellom Cosmos' Inside-Out-tracking og den ekstrene sporingen fra Valve Index, som i seg selv er imponerende.

Og det er faktisk oppsummeringen av mye av Cosmos-brukeropplevelsen. Jo, det er da noen kompromisser også, men HTC har jobbet på de mindre tingene, som tilsammen utgjør en bedre opplevelse. De har introdusert deres eget alternativ til SteamVR-oppsettet, som faktisk er ganske flytende, via Vive Lense er det morsommere og mer engasjerende å utforske ens bibliotek av spill, og Viveport Infinity er et smart og billig abonnement som gir adgang til et hav av spill.

Dette er en annonse:

Er det så noen større problematikker? Ja, litt. Først og fremst er det kontrollerne. Riktig nok er de både mindre og mer responsive enn deres forgjengere, og man ville samtidig kunne argumentere for at nettopp mangelen på proprietære løsninger, som Index' sporing av individuelle fingre, skaper bedre kompatibilitet på tvers av spill. Men de er fortsatt bare litt... ja, middelmådige.

HTC Vive Cosmos

Utover det er det eneste man kan klandre HTC for her en litt urealistisk prissetting. Det er en hel del billigere enn Valve Index, som i at du kan få et Cosmos til litt over litt over 9000 kroner, mens et Index fortsatt koster deg rundt 11 000 kroner. Samtidig er det over dobbelt så dyrt som et Oculus Quest 2, som man ville kunne argumentere for gjør mer for å pushe VR-teknologien fremover.

Men det skal ikke forhindre oss i å rose HTC for å lage et headset som faktisk passer inn i markedet, og leverer en god opplevelse. Jo, det er små irritasjonsmomenter her og der, men samlet sett er dette en seier, og noe som HTC kan bygge videre på i fremtiden.

Dette er en annonse:
09 Gamereactor Norge
9 / 10
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content