Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Test: Fanatec Porsche 911 Turbo Wheel

Pass opp Logitech - her kommer en konkurrent til G25-rattet som gjerne vil vise seg frem. Med god nøyaktighet og stilig design spiser Fanatecs ratt innpå teten som Logitech i mange år har vært enerådende.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Fanatec har lenge vært på ferten etter PC-spillerne med sine produkter og vi i Gamereactor skjønner godt hvorfor. Etter den første testen av [Fanatec - headshot] controller fikk vi med en gang se hvilken potensiell kraft Fanatec har til å få oss hektet på deres produkter. For dette produktet var veldig bra og sørget for at spillopplevelsen fikk seg en oppsving. I dag er det et nytt produkt vi skal se nærmere på og denne gangen et produkt som oser av nøyaktighet, stilig design og geniale løsninger. Produktet jeg snakker om er det fete Porsche 911 Turbo Wheel som faktisk også er trådløst. Det er kun ledning for strøm til rattstammen som er nødvendig, mens du kan velge å bruke ledningen til pedalene eller du kan velge å bruke den medfølgende ledningen.

Det første som møtte meg da jeg åpnet esken var et produkt som virkelig så lekkert ut og med en egen Porsche "nøkkel" som er selve mottakeren, kunne jeg ikke annet enn å sikle stort. Rattet er formet som et ordentlig Porsche 911 Turbo ratt i ekte skinn som oser av kvalitet. Det er en fryd å ta på rattet og det er kun Logitechs G25 som får meg i samme "våte" følelse. Å ha et Porsche 911 Turbo ratt i mellom hendene kan få alle og enhver bilentusiast til å slå seg fuktig rundt munnen. Våt glede med andre ord og siklet renner i strie strømmer for å si det slik. Oppe i samme eske finner du pedalene og girspaken (6 trinns, H-løsning samt opp og ned) som du setter fast med en stang sammen med rattet. Jeg måtte faktisk kappe stangen med en baufil for å få girspaken i rett avstand fra rattet. Dessverre fungerer ikke denne løsningen helt godt og det hele ender med at girspaken blir liggende å hvile i løse luften, noe som blir litt irritabelt etter hvert. For girspaken vaiet i perioder og var ustabil. Dette førte til at jeg noen ganger endte med å gire feil. Dårlig løsning for ett ellers så stilig og funksjonabelt ratt.

Etter å ha insallert programvaren som fulgte med på en minnepenn, var jeg klar til å bli frelst Porsche-kjører og bilspillet som fikk testet seg først, var Race Driver Grid. I dette bilspillet kan jeg faktisk få kjørt Porsche og hva er vel mer naturlig enn å få kjørt bilen man satt med rattet til. Nøyaktigheten i rattet er meget god og på lik linje med det vi finner i Logitechs G25-ratt. I tillegg er reaksjonen i pedalene helt på høyde med det vi kan forvente oss av et ratt i denne kvaliteten. Det eneste ankepunktet må være girspaken og jeg skjønner fortsatt ennå ikke hvordan det er mulig å gjøre en slik blemme. Ideen er god, men det skulle ha vært mulighet for å fått festet girspaken på en annerledes måte, da ville dette rattet ha fått full score. Å kjøre Race Driver Grid fungerte veldig godt og da jeg lastet inn Need for Speed ProStreet fikk jeg på ny føling med hvilket kaliber dette rattet har.

På selve rattet finner du også en del knapper - hele 12 stk. Dessverre var ikke fire-veis knappen helt nøyaktig alle gangene og det hendte det ble litt feiltrykking spesielt når jeg hadde lagt inn nitroen på denne samt å se seg bak og bytte kameravinkler, men stort sett gikk det bra.

Å se at Fanatec har brukt en del midler på å få til et skikkelig ratt er ingen tvil i og med håndsydd skinn på en fabrikk som lager virkelige ratt, så kan man ikke annet enn å ta av seg lua for et smakfullt design og godt grep. Dette i tillegg til Porsche-merket som lyser en midt i fleisen som en stor spotlampe. Jeg digger rattet og det fungerer kjempebra til mitt bruk. Litt synd med tanke på girspake-problemet, men man venner seg til mye om man vil det. Et annet ankepunkt på dette Porsche-rattet er prisen og du må ut med i overkant av 2500 kroner og det er et par hakk dyrere enn Logitechs G25. Hadde girspakeproblemet vært borte, ville jeg ha gitt rattet en tier uten tvil, for Porsche 911 Turbo Wheel er konge og det fungerer perfekt til uansett bilspill du kjører om det er på PC, PS3 eller PS2. Nå er valget ditt. Er du en svoren Porsche-fan, ja så er dette et ratt for deg, men for oss vanlig dødelige, blir det et valg mellom dette eller Logitech G25.

Dette er en annonse:
Fanatec Porsche 911 Turbo Wheel
Fanatec Porsche 911 Turbo Wheel
Fanatec Porsche 911 Turbo Wheel
Fanatec Porsche 911 Turbo Wheel
Dette er en annonse:
Fanatec Porsche 911 Turbo Wheel
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Råstilig design, godt grep og stor nøyaktighet. Fet "Porsche-nøkkel", trådløst.
-
Dårlig løsning for girspake-montering, variabel fire-veis knapp. Koster vel mye (ennå).
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

3
Test: Fanatec Porsche 911 Turbo Wheel

Test: Fanatec Porsche 911 Turbo Wheel

HARDWARE-TEKST. Skrevet av Børge Fjeld

Pass opp Logitech - her kommer en konkurrent til G25-rattet som gjerne vil vise seg frem. Med god nøyaktighet og stilig design spiser Fanatecs ratt innpå teten som Logitech i mange år har vært enerådende.



Loading next content