Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Test: Fanatec CSL DD

Glem dagene hvor du måtte punge ut 15000 kroner for et Direct Drive-ratt. Fanatecs budsjettvariant er her snart, og den er fantastisk.

Abonner på vårt nyhetsbrev her! - Få info om julekalenderen

* Påkrevd felt

I nesten et tiår har ratt med såkalt "Direct Drive"-motor tilhørt en eksklusiv del av simracingverdenen. De billigste alternativene koster rundt 15000 kroner, og da kommer pedaler og selve rattet i tillegg,noe som gjør at totalsummen blir tett opptil 20000 kroner for å kunne kjøre diverse bilspill med et ratt som kjennes ut som en ekte bil. Nå er det derimot slutt på de tidene. Fanatec kaster regelboken ut vinduet når de gjør det ingen andre produsenter har lyktes med, og slipper verdens første budsjettratt med Direct Drive-teknologi. CSL DD er her, og jeg har testet det de siste ukene.

Fanatec CSL DDFanatec CSL DD
Den er kompakt, holdbar og tung, men samtidig mye lettere enn DD2 som vi har i Gamereactors Racingrig.

CSL DD står for "Clubsport Light Direct Drive" og er en videreutvikling av Fanatecs utrolig populære DD1-rattbase som koster ca tre ganger så mye som denne. Den er basert på samme teknologi, men med noen forbedringer som styrestag laget av karbonfiber. Det som skiller dette rattet fra ratt drevet av belte, gir eller kjede som Logitechs G-serie, Thrustmaster TGT, T300RS eller Fanatecs gamle Clubsport-serie er at styrestaget er en direkte forlenging av selve elmotoren som gjør at rattet i seg selv blir langt mer kraftfullt, og dermed simulerer en konkurransebil på en langt mer realistisk måte. Force feedbacken blir også mye kjappere, mer presis og langt mer detaljert. Å sammenligne et beltedrevet ratt med et ratt som har Direct Drive er som å sammenligne mono-lyd med en profesjonelt bygd kinosal som har Dolby Atmos, eller en VHS-kassett på en CRT TV med 4K på en 77-tommer LG OLED CX. Forskjellen er så enorm.

Fanatec CSL DDFanatec CSL DD
Boost-kitet som selges separat er en bra ting å investere i for å få kraften i rattbasen opp fra 5 til 8 Nm.

En del av min bekymring før jeg fikk prøve CSL DD var om den ganske begrensede motstanden skulle være nok for min smak med tanke på at jeg fra før har Fanatec DD2 med over 25 Nm i vridningsmoment i min racingsimulator-rig. I tillegg har jeg innstillingene satt på veldig høy mostand ettersom jeg liker å kjempe mot bilens krefter i for eksempel Automobilista 2 eller rFactor 2, og kjenne hver eneste del av hva som skjer i karosseriet samt underlaget. CSL DD leverer kun 5 Nm vridningsmoment ut av boksen, og for den som vil ha mer selger Fanatec et "boost kit 180" for 1490 kroner som gjør at rattbasen får mer strøm og dermed kan presse ut 8 Nm. Jeg trodde både 5 og åtte newtonmeter skulle være for svakt for meg, men jeg tok feil.

Fanatec CSL DD
Den nye, oppgraderte quick release-koblingen er strålende.

Eller, både og. 5 Nm er litt for svakt for min del selv om de av mine venner som har fått testet begge synes det er mer enn nok for de spillene vi vanligvis tilbringer tid i. Jeg vil riktignok ha mer. Jeg er en ordentlig force feedback-fanatiker. 8 Nm, som jeg får med den separate boost-pakken, er akkurat passe. Med rattet oppjustert forholdsvis høyt med denne pakken er det vanskelig for meg å merke stor forskjell på CSL DD og DD1, og det er ganske merkelig på flere måter. Sistnevnte koster tre ganger så mye som CSL DD, og kommer dermed til å føles overflødig i sortimentet til den tyske simracingprodusenten, men det sier jo masse om hvor fantastisk CSL DD virkelig er.

Fanatec CSL DD
En Direct Drive-rattbase til 3500? Helt absurd. Absurd bra.

Det som imponerer mest med CSL DD, foruten den minimale størrelsen og imponerende kraften den gir, er hvor sensitiv og detaljert den er. Jeg tror overdriver ikke når jeg påstår at denne tilbyr mer sensitivitet og detaljegrad enn hva til og med min 15000 kroner dyre DD2-rattbase kan levere, og det er jo selvsagt helt fantastisk. Det er enkelt for meg å merke hvor grepet finnes og hvor jeg mister grepet på bakdekkene i min GT1 McLaren F1 GTR LT når jeg prøver å presse rundetidene ned på Bathurst i Automobilista 2. Mengden feedback jeg får fra dekkene og karosseriet levert direkte i hendene mine når jeg spiller rFactor 2 er så presist og detaljert at jeg føler meg langt mer komfortabel med å kjøre helt på grensen med bilen enn jeg noen gang har gjort med en belte-, gir- eller kjede-drevet rattbase fra andre produsenter. Det er ikke rettferdig å sammenligne engang. Dette er så mye bedre enn noe Logitech, Thurstmaster eller Mad Catz har gitt oss at det er litt skummelt rett og slett.

Fanatec CSL DDFanatec CSL DD
Regn med at disse selges ut fortere enn du klarer å si "vil ha".

I tillegg kommer den lille, men akk så betydningsfulle detaljen, som staves Fanalab. Det innebygde grensesnittet i Fanatecs økosystem som lar deg kontrollere innstillinger for hvert enkelt spill, samt lar deg koble alt fra pedaler, håndbrekk og eksterne girspaker direkte til rattbasen er like fantastisk som alltid. Fanatec er simracingverdens svar på Apple, og gjør det som vanligvis kan være komplisert og tidkrevende til noe superenkelt uten komplikasjoner med tanke på kompatibilitet. At Fanatec har automatisk støtte i alle storspillene gjør de jo også langt mer attraktive for de som foretrekker å spille fremfor å sitte i menyer å justere ting.

Fanatec CSL DDFanatec CSL DD
Fanatecs tilhørende bordfeste er flott utformet og fungerer perfekt.
Fanatec CSL DD
Glem belte-, gir- eller kjede-drevne rattbaser først som sist. Direct Drive bare. For alltid.

Det er ingen som helst tvil om at dette er simracingverdenens desidert beste ratt når du setter pris opp mot kvalitet. For 3490 kroner (!) får du en rattbase som uten problemer danker ut konkurrentene Logitech G923 og Thrustmaster TGT-II, og for 1490 kroner ekstra får du et boost kit som gjør den like fantastisk som den tre ganger dyrere Fanatec DD1. Tyske Fanatec har med andre ord gjort Direct Drive tilgjengelig for alle, og simracingverdenen blir bedre av dette. Hatten av fra meg med andre ord!

10 Gamereactor Norge
10 / 10
+
Fantastisk byggkvalitet. Kraftig og detaljert force feedback. Kompakt utforming. Superlett å installere. Kompatibel med alle bilspill.
-
Ingenting. Absolutt ingenting.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content