Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Test: BenQ RL2455HM

BenQ har fått sansen for spillere, og har med tiden lansert en rekke spillrettede monitorer. Vi tester budsjettvarianten RL2455HM...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Det trenger ikke koste skjorta for å få en brukbar monitor å spille på. Jeg husker da jeg kjøpte meg en Philips-monitor for omtrent to år siden. Det var en helt enkel dings til 1400 agurker som bare hadde VGA-inngang. Jeg angrer litt på det kjøpet nå, ettersom det kan være greit å ha HDMI også. Likevel var det en skjerm med grei teknologi som gjorde jobben.

Når jeg nå ser på BenQ RL2455HM så innser jeg hvor langt utviklingen har kommet på de to årene. Monitoren jeg har blekner på mange måter i forhold. Teknologien som er i BenQ-monitoren, og ikke minst alle inngangene den har, gjør at jeg nesten ønsket meg at jeg ventet et par år med å kjøpe en skjerm til budsjettpris. For denne koster bare 300 kroner mer enn jeg betalt for min i sin tid.

BenQ RL2455HM
Skjermen har generelt sett grei bildekvalitet. Savner litt sterkere kontraster. Foto: Martin Sollien

Det som er forskjellen mellom en TV og en monitor kan for de fleste virke åpenbar. En monitor har ikke mulighet for å ta i mot TV-signaler. Forskjellen kan derfor virke uvesentlig. Hvorfor skal man gidde å kjøpe en monitor? Bak ligger det to helt ulike filosofier. For en som titter på TV skal det være viktig med god bildekvalitet. Kontrastnivået skal være alfa og omega, skarpheten skal være barberbladskarpt og fargene skal være naturlige. Det skal i det hele tilby en omfattende bildeopplevelse.

Hos en monitor er det derimot annerledes. Den er rettet mot de som bruker PC og de som spiller. Her er det den underliggende teknologien som er viktig. Den som ikke er visuell. Her skal det være responstid raskere enn du kan blunke og inputen skal være tilnærmet direkteforet fra skjerm til maskin.

Dette er en annonse:
BenQ RL2455HM
Fotstøtten har et noe utradisjonelt design, men er avtagbart i to deler og fungerer ganske godt. Foto: Martin Sollien

Og det er her jeg innser noe. Forskjellen mellom min gamle monitor og RL2455HM er ikke så annerledes når det kommer til visuell bildekvalitet. Det er snakk om budsjettskjerm, derfor er fargene fortsatt blasse, kontrasten ikke spesielt sterk og skjermen flikker litt når den står på et statisk bilde. Jeg innser også at de faktisk ikke er så ulike på det underliggende. Begge har responstid på 5 ms (selv om denne har 1 ms fra grått til grått).

Det er lett å forsvinne i prisende lovord. Som når BenQ skriver at skjermen tilbyr funksjoner som Black eQualizer, RTS-modus, Smart Scaling, 1 ms GTG, 12M:1 dynamisk kontrast. Men hva betyr dette, og hva gjør dette for opplevelsen sånn egentlig? Black eQualizer har som hensikt å gjøre mørke områder lyse, slik at det skal bli lettere å spotte objekter i spill. Det er ikke banebrytende saker å kunne endre lysstyrken på sortnivåene, og jeg stiller meg litt skeptisk til om dette gir noe reelt utbytte. Med mindre det er snakk om skrekkspill, så er de fleste spill i utgangspunktet godt optimalisert for at ikke skyggene skal gjemme bort fiendene.

BenQ RL2455HM
Det er innganger for det mest essensielle. Foto: Martin Sollien
Dette er en annonse:

RTS-modusen endrer i hovedsak fargene. Den gir bedre synlighet, men det på bekostning av bildekvalitet. Skrur man på RTS-modusen blir fargene blasse og de flyter over i hverandre, den later til å få problemer med noen fargeoverganger, spesielt i spekteret fra rødt til blått. Dette er altså ikke modusen å spille i dersom du vil ha fin bildekvalitet.

Smart scaling er derimot en velkommen funksjon. Når jeg skal spille for konkurransens skyld, så foretrekker jeg å spille på en liten skjerm. Skal jeg spille for opplevelsens skyld, vil jeg ha en stor skjerm. Man spiller bedre på en liten skjerm. Det er fordi informasjonen man skal ta inn ikke dekker et like stort område. Øynene trenger ikke bevege seg over så store avstander. Smart scaling gjør at man kan endre størrelsen på skjermen. Alt fra å dekke kun en liten boks i midten til hele skjermen. Jeg merket med en gang at det ble enklere å sikte i Halo 4 når jeg satte skjermen til å dekke en mindre oppløsning.

BenQ RL2455HM
Ventilator på baksiden er viktig å ha. Hvis ikke kan det fort gå hett for seg. Foto: Martin Sollien

Responstiden er 5 ms. Det vil si at standarden er den samme som på den to år gamle monitoren min. Tidligere har det ikke vært noe som kunne matche responstiden på de gode gamle CRT-TVene, og 5 ms er fortsatt ganske langt unna. Plasma-TVer leverer (foreløpig) de beste responstidene på markedet når det kommer til flatskjermer, men de er kun store i størrelsen. LED blir i prinsippet det samme som LCD. Noe lavere enn 5 ms er ikke noe jeg forventer til denne prisen, men som et trekkplaster for gamere, burde de prøve å få den generelle responstiden ned på 2 ms.

Dette er en annonse:

Jeg har omsider funnet ut at ikke alt er gull og grønne skoger for skjermen. Noen av funksjonene gir ikke meg som spiller noe særlig tilbake. Andre funksjoner er derimot svært gode å ha. Hadde jeg hatt 1500 kronasjer til overs og et sårt behov for en ny skjerm, ville jeg absolutt vurdert å gå til anskaffelse av denne.

BenQ RL2455HM
BenQ RL2455HM
BenQ RL2455HM
BenQ RL2455HM
BenQ RL2455HM
BenQ RL2455HM
BenQ RL2455HM
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Mange innstillinger, mulighet for å skalere bildestørrelsen, pent design, skarp bildekvalitet, innganger for det meste, snill pris.
-
Svakt kontrastnivå, RTS-modusen føles unødvendig, savner litt lavere responstid.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Test: BenQ RL2455HM

Test: BenQ RL2455HM

HARDWARE-TEKST. Skrevet av Martin Sollien

BenQ har fått sansen for spillere, og har med tiden lansert en rekke spillrettede monitorer. Vi tester budsjettvarianten RL2455HM...



Loading next content