Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Test: Asus ROG Swift XG35VQ

På tide å kaste ut dobbeltskjermene, det har kommet en ny skjermiff i byen.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Skjermer, være det seg TV eller monitorer, lever med motsatt kroppspress enn mennesker. Vi blir fortalt at vi skal være smale, skjermer blir fortalt at de skal være brede og ha kurver. Ultrawide er den nye påståtte standarden for skjermer. Et breddeformat på 21:9, eller «Wow! Tøft», som venner av meg kommenterte.

Asus ROG Swift XG35VQ føyer seg inn i denne standarden. Og ikke bare er den ultrawide. Den er også ultrastor, ultrakurvet, ultrahøydefinisjons, og ultrarå. Det skal sies at 35 tommer ikke er gigantisk sammenlignet med mange TV-er, men i monitorstørrelse er den stor. Den er faktisk så stor at jeg måtte gjøre noen spontane knep med spillpulten min fra IKEA for å få plass til foten til skjermen. Den passet rett og slett ikke i hylla, og jeg måtte derfor støtte opp med et whiteboard jeg hadde liggende for at den skulle stå stødig. Så la det stå som en advarsel - stor skjerm krever stor pult.

Jeg har testet skjermer i vanlig aspektratio i lignende prisklasse uten å bli spesielt imponert. Jeg føler de ofte gir lite for pengene. Swift ligger for øyeblikket an til å havne på rundt 10 000 stive kroner, men det er en pris som blir mykere med en gang man setter opp skjermen og starter den for første gang.

ASUS ROG Swift PG348Q

Det første jeg gjorde var selvfølgelig å finne et nytt bakgrunnsbilde. Bilder med usle 1920x1080 i oppløsning lar seg ikke gjøre på en slik skjerm. Det neste jeg gjorde var å starte opp Rocket League. Jeg var spent på hvordan nedgangen fra 144 Hz fra min vanlige monitor til 100 Hz skulle være, men jeg opplever ærlig talt ikke særlig forskjell. Forskjellen fra 60 Hz til 144 Hz merker jeg med en gang. Ulikhetene mellom 100 og 144 Hz er minimale, og det veies uansett opp med bredden på skjermen.

Dette er en annonse:

Nå er jeg ærlig talt bekymret for hvordan det vil bli å gå tilbake til vanlig skjerm. Det vil bli som å spille med skylapper, og jeg er redd spillopplevelsen aldri vil bli den samme. Med ultrawide får man omtrent en 180 graders vinkel på synsfeltet. I praksis betyr dette at man får med seg alle detaljene utenfor synsfeltet til vanlige skjermer, og det er gull verdt i kompetitive spill der synsfelt er essensielt for å vinne. Det føles ærlig talt som litt juks, men som man evolusjonært sett sier - den sterkeste overlever. Eller i vårt tilfelle - den ultrabredeste overlever.

I Rocket League får man se lagkamerater som følger deg opp på siden, og gjør det dermed enklere å drive pasningsspill og god rotering. I PUBG får man bred oversikt over hele banen foran seg, og selv etter man dør kan man hjelpe lagkamerater med å se fiender som er utenfor deres synsfelt.

I grafikksterke spill styrkes spillopplevelsen betraktelig, og man suges rett inn i verdenen. The Witcher 3 er et godt eksempel på dette. En pen verden som nå blir fantastisk. Dessverre vil 4k oppløsning på en ultrawide skjerm gå på bekostning av grafikken for mange som sitter med et mindreverdig grafikkort, slik som undertegnede.

ASUS ROG Swift PG348Q
Dette er en annonse:

Jeg har et Nvidia GTX 780, og det merkes. Rocket League kjører jeg fint i 100 Hz på høyeste innstillinger uten problem, men spill som PUBG (som i utgangspunktet er dårlig optimalisert) og The Witcher 3 må jeg nedjustere til henholdsvis lav og middels settings for å bikke 30 FPS i 3660x1440 oppløsning. Dette er en skjerm som krever sitt av maskinen for å dra fullstendig nytte i moderne spill. Ingen nåde.

Videre kan jeg heller ikke dra nytte av alle funksjonene til skjermen, slik som FreeSync. FreeSync har som hensikt å matche oppdateringsfrekvensen på skjermen til FPS-en i spillet for å redusere skjermrivninger. «Extreme Low Motion Blur» (ELMB), var derimot kompatibelt med skjermkortet mitt, og dette skal redusere mengden uskarphet som oppstår med bevegelse i spill. Dette gir en liten bedring i klarhet, men jeg opplevde tidvis å se småhakking. Riktignok veldig minimal, og egentlig ikke stort nok til å være et irritasjonsmoment. Den største ulempen med funksjonen er at den reduserer lysstyrken på bildet så kraftig at det føles ut som jeg spiller med solbriller. Det er sjelden jeg opplever at fordelene ved slike ekstrafunksjoner overveier ulempene, så jeg ender som regel opp med å spille med helt vanlige innstillinger.

Så er det kanskje lurt å spare litt på pengene etter jul, skjermen kommer 28. desember. Er du ute etter en ultrawide-skjerm bør du ta en kikk på denne. Ta bokstavelig talt å se på den. Vær obs på at du trenger et stort bord og et heftig grafikkort for å dra fullt ut nytte av skjermen. Og om du synes 10 000 kroner høres litt i overkant ut for en PC-skjerm, kan du alltids vente litt. Ultrawide er fortsatt ganske ny teknologi, og vil med tiden synke i pris. Vent, men skaff deg en ultrawide så fort du får muligheten.

ASUS ROG Swift PG348Q
Dette er en annonse:
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Man blir oppslukt i spillverdenen, rå bildekvalitet, ingen problemer med input lag eller responstid, høy oppløsning.
-
Foten tar stor plass, hadde ikke gjort noe med 144 Hz i en såpass dyr skjerm, irriterende plassering av kabelinnganger på baksiden. motion blur-reduksjonen reduserer lysstyrken for mye.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content