Tenchu: Return from Darkness

Tenchu: Return from Darkness

Spillet i seg selv er for meg et typisk stealth spill uten noe ekstraordinært, som gjør at jeg sier til dere at dette skal anskaffes med en gang.

Det er noen år siden det første Tenchu spillet dukket opp på PS2 konsollen, og etter en god del år, mildt sagt, har K2 bestemt seg for å konvertere PS2`s Tenchu Wrath of Heaven, over til den "lille" sorte maskinen med en X på. Å bruke ordet konvertering kan vel ikke sies å være helt korrekt, men allikevel rettferdig. For det skal mer til enn bare noen små tillegg for at det skal kunne kalles et nytt spill. Spørsmålet er om det er nok? Nok til å tilfredstille dere Xbox entusiaster.

Som alle dere oppegående spill entusiaster vet allerede, så er dette et stealth spill, som tar for seg Ninja yrket. 2 personer står i spillerens søkelys, i tillegg til den fryktede Lord Mei Oh. Handlingen er tynn, noe som begynner å bli standard i oppfølgere, og etter min smak så er det gode gamle Tenchu på PSOne fortsatt det beste. Men nok om fortiden og tilbake til Tenchu sin debut på Xbox. Alle vet at Xbox skal være den maskinen som skal kunne gi oss best grafikk av de 3 konsollene som er på markedet idag. At spillet kunne inneholdt bedre detaljerte bakgrunner er noe man legger merke til når spillet startes. Litt bedre animasjoner hadde heller ikke skadet, men det er stort sett bakgrunnen som er den store skuffelsen grafisk. I tillegg til dårlige effekter. I forhold til PS2 versjonen er ikke grafikken i den typiske "WOW" kategorien. Det er da det handler om å ha noe som underholder deg allikevel, og får deg til å glemme grafikken. Som nevnt tidligere så er spillet av stealth typen, i samme sjanger som Metal Gear Solid og Splinter Cell, for de som ikke vet det. At dette spillet har kommet på en tid uten så altfor mange nye spill i samme kategori er ikke negativt, og vil nok muligens selge et par eksemplarer på grunn av det, selv om det bare er en snau måned siden både James Bond og Pandora Tomorrow ble sluppet, og allerede åpnet landets lommebøker.
Områdene du beveger deg i skal brukes til å komme deg ubemerket fremover i spillet, og til å finne en snikaktig måte å ta de skurkene som patruljerer områdene på. Vaktene har faste vaktruter, så å kunne observere og pugge de forskjellige rutene vil være en fordel. Det bringer også litt taktikk inn i spillet, noe som er en selvfølge, med tanke på spillets sjanger. Minst mulig nærkamp skal benyttes og sjansen for å overleve er større på avstand og ved bruk av stillhet og kløkt. Blant annet ved å luske rundt på tak, skaffe seg overblikk og kikke rundt hjørner. Å leke rambo i dette spillet er ikke den rette måten å spille det på. Det både ødelegger den totale opplevelsen og moroa med hele spillet. Det blir som å spise kinamat uten spisepinner.

En annen ting som spiller en viktig rolle i slike spill er synet - at du har en ekstra sans ved hjelp av kamera. Vinklene i spillet er til tider helt borte i natta, og vil frustrere deg og antageligvis få deg til å rive ut noen håndfuller hårrøtter. Kameraet er noen ganger så skuffende at du rett og slett risikerer å legge kontrollen vekk i noen minutter. Det å plutselig oppdage at det står en fiende utenfor skjermen er ikke populært.

Det er ikke nyskapende på noen områder, inkludert lyden i spillet. Den er riktignok stemningsfull på noen steder og ved noen områder, men den er kjedelig og lite givende å lytte til. Selv om spillet er av den "stille" typen, så skal det være litt mer tilfredstillende for ørene våre, dette inkluderer dialoger og effekter.

Spillet i seg selv er for meg et typisk stealth spill uten noe ekstraordinært, som gjør at jeg sier til dere at dette skal anskaffes med en gang. Det er underholdene, men ikke noe mer. Med tanke på at Splinter Cell Pandora Tomorrow er kommet ut i hyllene nå nylig, så bør det være et bedre alternativ. Men om du er en stor fan av 1600 tallets Japan, ninjar, ninjastjerner og omgivelser så er, Tenchu: Return from Darkness, et greit alternativ - i hvertfall mens du venter på Ninja Gaiden. Spillet inneholder i tillegg 1 ekstra oppdrag som ikke var å finne på PS2 versjonen, og i tillegg er det muligheter for Xbox Live spilling. Det er lettbeint underholdning, med gjennomsnittlig karakter på alle områdene, ikke noe mer.

6 / 10
+
Et underholdende stealth spill satt til Japan på 1600 tallet
-
Lite nyskapende spill med dårlig kamera

0
Tenchu: Return from Darkness på Xbox

Tenchu: Return from Darkness på Xbox

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

I dag kan Activision fortelle at de er i gang med utviklingen Tenchu: Return from Darkness. Dessverre for Xbox eiere er det ikke et nytt spill, men en konvertering av det allerede utgitte Wrath of Heaven.