Tekken 4

Tekken 4

For mange er Tekken det ultimate fighting-spillet. GameReator har tatt en kikk på den nyeste utgaven.

Det var med stor iver og fornøyelse at jeg pakket ut Namco’s siste utgivelse. Siden det første Tekken-spillet kom, har aldri tomlene mine vært de samme. Tekken 3 var noe av det ypperste på den gamle grå, og jeg har sett frem til en verdig oppfølger på PS2’en. Tekken Tag Team, som kom kort efter PS2’ens lansering, skuffet mange ved bare å være en slags oppsamling. Tekken 4 er derimot et helt nytt spill. For mange er Tekken det ultimate fighting-spillet. Jeg har tatt en kikk på den nyeste utgaven, og sett om den sparker like mye rectum som sine forgjengere.

Det var en gang...
Forhistorien vil nok ikke bety så mye for de fleste. Naturligvis er det atter en gang familie-feide mellom Heihachi, Kazuya og Jin. Denne familiære disputten gir anledning til enda en omgang Iron Fist Tournament, og som alltid strømmer det til med kamplystne sjeler - Alle med hver deres grunn for å delta i turneringen. De mest populære fighterne fra Tekken 3 er naturligvis representert; King, Paul Phoenix, Lei Wulong, Ling Xiaoyou, Jin Kazama, Bryan Fury osv. De gamle kjenningene får også selskap av tre helt nye karakterer. Disse er Christie Monteiro, Craig Marduk og Steve Fox. Christie har skjøvet Eddie Gordo av planken, og overtar hans plass. Hun mestrer, som Eddie Gordo, den sydamerikanske kampsporten capoeira. Steve er en bokser av den gamle skolen, mens Craig behersker en kamp-stil som minner om wrestling blandet med karate. Alle tre er vellykkede, men uten å se ut til å bli klassikere.

De som har spilt Tekken før, vil fort legge merke til at personenes spark/slag-repertoar igjen endret og utvidet. Som ivrig Tekken 3-spiller, måtte jeg igjen lære å sloss med de fleste av karakterene. Deres manøvrer er naturligvis ikke markant anderledes, men akkurat nok til at det krever en del tilvenning. Alle har dessuden fått et par ekstra triks - til tider på bekostning av andre spark/slag.

Hva ville du valgt?
Tekken 4 hedrer naturligvis tradisjonen, ved å inneholde mange forskjellige game-modes. Arcade, Versus, Team Battle, Practice, Training, Survival, Story Battle og til slutt Tekken Force Mode. De fleste av de nevnte game-modes krever neppe noen introduksjon, siden de etterhvert er blitt standard i de fleste kamp-spill. Tekken Force Mode er blitt oppdatert, og minner mer og mer om gamle slagere som Double Dragon og Final Fight. Det fungerer allikevel ikke helt bra etter min mening. Det virker halv-hjertet laget, og spesielt kameravinkelen kan irritere.

Tekken Tag Tournament var på alle måter en flott tittel, men den utnyttet ikke PS2’ens krefter fullt ut. Men denne gangen har Namco har presset PS2’ens evner like hardt som Bjørn Dæhlie presser morgen-juicen. Alle spiller-modellene er forandret, og har aldri vært flottere. Det er tilføyd masse lekre detaljer, som flagrende hår, mageløst tøy og spektakulære baner. Grafikken er virkelig ren øyesnadder, og selv animasjonene har fått en omgang med den digitale skrutrekkeren. Lyden er nesten like vellykket som grafikken, og det selv om det har sneket seg inn et par låter som blir litt belastende i lengden.

Med plass til å bevege seg
Der Tekken 4 skiller seg fra sine forgjengere, er i bane-designet. I Tekken-serien har det altid vært slik, at man kunne gå baklengs i en uendelighet. Dette kunne ofte trekke ut kampene litt. I siste kapittel har man allikevel valgt å lage banene som lukkede områder. Dette åpner for mange nye muligheter og restriksjoner, men totalt sett gjør det kampene mye mer nervepirrende og hektiske. Likeledes kan man knuse objekter på banene, og til og med gi en uskyldig tilskuer en på trynet. Banene er mye mer levende, og særlig jungel-banen hvor man har vann til anklene, er absolutt forrykende.

Tekken 4 bringer for alvor Tekken inn på PS2’ens domene. Der Tag Tournament virket som gammelt oppkok, er Tekken 4 et helt nytt og spennende spill. Allikevel kan man ikke komme utenom, at det meste tross alt er sett før. Men, det er jo også vanskelig å revolusjonere fighting-genren, og hvorfor skulle man egentlig det? Tekken 4 byr på oppdatert grafikk, nye personer og nye moves - alt enhver Tekken-fan’s hjerte kan begjære. Digger du fighting-spill, så er Tekken fortsatt The King of Iron Fist Tournament.

8 / 10
+
Masse detaljer og spektakulære baner. Tekken fans må eie den nye utgivelsen.