Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Technomage

Technomage

Technomage er et morsomt spill, som er solid nok til å underholde deg en god stund, men en perle i spillsamlingen blir det neppe.

Stakkars Melvin har det ikke lett. Den snille lille fyren har nettopp blitt forvist fra hjemmet sitt i Dreamertown og bedre blir det ikke da han oppdager, at han er utsett til både å bekjempe den onde makten, som truer landet og samtidig gjenforene dets to folkeslag, Dreamers og Steamers, som aldri har vært venner. Alt skal i tillegg foregå i et RPG-spill, som ikke tilbyr noe nytt eller spennende. Det gjær bare det samme som mange andre har gjort fær. Dermed ikke sagt at spillet er dårlig. Det er bare ikke noe spesielt.

Hjelpsomme Melvin
Technomage begynner i Dreamertown, rett fær Melvin blir kastet på dær. Det er en flott dag og snill som han er, begir Melvin seg ut i Dreamertown for å hjelpe innbyggerne med deres gjæremål. Det blir til en rekke små oppgaver, som ikke krever den store tankevirksomheten eller fysiske styrken å læse.

Vinselgeren har låst en kamerat inne i vinkjelleren, Melvin`s onkel skal ha ryddet kjelleren sin for rotter og så videre. Alle disse oppgavene utruster samtidig Melvin til sin videre ferd, for snart får han sparken og må i ly av en regnfull natt flykte til nabobyen Steamertown, hvor spillet for alvor begynner. Her blir han atter utsatt for forskjellige oppgaver som skal læses men denne gangen er de mer komplekse. Han skal, blant mange andre ting, forsæke å gjenetablere byens vannforsyning, tette vannrær som er lekk med korker samt, kanskje viktigst av alt: han skal også finne sin forsvunnene far.

Melvin slipper ikke opp for oppgaver i Technomage, men et stort pluss er at oppgavene blir mer og mer utfordrende jo lenger man beveger seg inn i spillet. Ikke to oppgaver er like og man har hele tiden en fælelse av, at man har kommet et skritt videre i spillet, når en oppgave, uansett hvor simpel den måtte være, er læst.

Velg med omhu
I Technomage skal man være forberedt på, at mye av tiden din kommer til å gå med til å læse gåter, men man skal også sloss mot uhyrer. Melvin starter med en liten dolk, hvilket ikke akkurat gjær kampene særlig nervepirrende, men det forandrer seg da den lille gutten får fingrene i et sverd. Senere blir det også mulighet for å leke med pil og bue, samt diverse former for magi.

Dermed ikke sagt, at du bare kan kaste den lille dolken din i sæpla. Hvert våpen har sine styrker men også sine svakheter. Sverdet kan gi mer skade, men det er ikke så lett å svinge. Dolken er derimot raskere å bruke. Man blir derfor nædt til å overveje sitt valg av våpen næye, avhengig av hvilken motstander man står overfor.

Har vi det ikke hyggelig?
Grafikken er ikke det viktigste i Technomage og det ses tydelig. Den virker litt gammeldags og stiv. Figurene er små sprites i stedet for 3D-figurer og animasjonen av dem er derfor temmelig grove. Omgivelsene hæyner allikevel nivået. De er i 3D og kan roteres rundt med et trykk på controllerens skulderknapper. Hvert område har sine egne karakteristika, så man er aldri i tvil om hvor man befinner seg. Der er brukt masse farger, hvilket gir hele spillet en ganske hyggelig stemning . Selv et kaldt og ellers uhyggelig sted, som en gammel ruinby, virker plutselig innbydende.

En venn som alle andre
Technomage er gedigent håndtverk, som er satt sammen av folk med respekt for genren. Alle de velkjente elementene er der. Man utvikler evnene sine underveis, snakker med folk, finner magiske objekter underveis og så videre. Problemet er bare, at spillet ikke tilbyr noe nytt. Det er den samme gamle klagesangen om igjen, om utviklere som ikke tær stikke nesene sin alt for langt frem og i stedet velger å satse på kjente oppskrifter. Dette er Technomage`s stærste problem - det gjær som alle de andre.

Jeg skal ikke næle med å innræmme, at spillet er vanskelig å legge fra seg, når færst man kommer i gang. Vanskelighetsgraden i de oppgavene man skal læse og de kampene man skal utkjempe, er perfekt balansert. Melvin er også en sjarmerende fyr, som bestemt er et bekjentskap verdig - men forvent ikke at det utvikler seg til et langt og inderlig vennskap.

7 / 10
+
Lett å komme igang med, bra mellomsekvenser, en hyggelig stemning, bra oppgaver, som hverken er for lette eller for vanskelige.