Tak and the Power of Juju

Tak and the Power of Juju

Tak and the Power of Juju er et klassisk plattformspill uten de helt store nyskapelsene, men tittelen har sin helt egen sjarme og egen visuelle stil.

Tak and the Power of Juju er et klassisk plattformspill uten de helt store nyskapelsene, men tittelen har sin helt egen sjarme og egen visuelle stil. Nylig så vi THQ boltre seg i sjangeren med tittelen Sphinx and the Cursed Mummy, en vellykket opplevelse med en god porsjon variasjon. Tak er et mye mer tradisjonelt eventyr enn Sphinx og det ender neppe som en klassiker, men det er allikevel noen gode timers underholdning i den lille karen.

Historien starter med en hylende morsom introsekvens, hvor vi møter Pupanunu-folkets gakkede heksedoktor. Det artigste består ikke minst av at doktoren snakker direkte til spilleren da han tror han/hun er en Juju-ånd han har manet frem. Heksedoktoren forteller historien om den onde trollmannen Tlaloc som ikke bare har stjålet de hellige og magiske månesteinene, men til og med har forvandlet de fredelige Pupanunu'ene til sauer - inkludert folkets spådde frelser, den mektige krigeren Lok. I tillegg til heksedoktoren selv, er det bare Tak som er seg selv og det er nå opp til ham å redde den lammede (tok dere den?) landsbyen. Han får hjelp av den magiske skapningen Flora som mest av alt må beskrives som en blanding mellom Tingeling fra Peter Pan og en guide. Hun hjelper Tak med å løse gåter og forklarer han hvordan han skal bruke sine evner og redskaper - egentlig er hun en tutorial som vimser rundt vår hovedperson.

Tak må ut og samle inn et hav av fjær, krystallkuler, meloner og magiske staver. Alt sammen i sin søken etter å redde sine venner i landsbyen. Man skal samle et bestemt antall av de nevnte gjennstandene for å gjennomføre en bane, men ofte er det ikke så enkelt, siden flere av gjenstandene er skjulte i avkroker og på svært vanskelige steder - det kan m.a.o. være veldig frustrerende når man ikke finner den siste fjæren. Tak kan hoppe, løpe, svinge og utfolde seg på alle de klassiske måtene i sin reise rundt i junglemiljøene. Underveis får han både assistanse og motstand av junglens dyr, som bl.a. omfatter orangutanger, neshorn og en geitebukk. Neshornet kan han hoppe opp på og med Tak på ryggen buldrer neshornet gjennom vegger, fiender og andre objekter som er i veien. Orangutangen kan derimot slynge vår helt rundt i landskapet ved hjelp av en katapult-palme. Dette er meget praktisk når man skal komme fra A til B i en rasende fart - ikke minst hvis det er en fryktinngydende avgrunn mellom disse punktene. Interaksjonen med de finurlige dyre-karakterene gir en god variasjon, det samme kan forøvrig sies om en snowboardbane, hvor den fjollete Tak prøver seg som Terje Håkonsen.

Den grafiske siden er ganske egenartet og gjør spillet litt ekstra interessant. Teksturene har en malerisk stil og er generelt bra gjennomførte - noen vil kanskje savne kontrasten på den visuelle fronten, men stilen er i det minste gjennomført. Til tross for det naive grafiske uttrykket er det umiddelbart ikke et spill å anbefale for barn, siden vanskelighetsgraden ligger et godt stykke over barnas nivå. Spillets drawdistance er god, men dette går på bekostning av polygonantallet som igjen gjør at banenes miljøer har en tendens til å bli for kantete. Pussig er det at mange av banene er dystre og mørke, hvilket ikke henger sammen med resten av spillets uttrykk. Man fristes nærmest til å tro at lysmannen har en fortid i Resident Evil-spillene. Tittelen lider også av et klassisk irritasjonsmoment i form av kameraet som nærmest gjør opprør mot spilleren i selv de enkleste situasjoner.

Tak har et begrenset ordforråd og når han dreper fiendene akkompagneres dette ofte med et utbrudd fra ham, i form av "Sweet", "Owned" eller lignende - ikke videre bemerkelsesverdig, men ordet "Owned" vil nok få folk med kjennskap til Counter-strike o.l. FPS-spill til å trekke litt på smilebåndet. Stemmene i mellomsekvensene er skikkelig gode og spesielt den skrullete heksedoktoren oser av sjarme og humor. Å se mer til han gir meg nok medisin til å gjennomføre banene. Tak and the Power of Juju vil ikke sprenge noen grenser, men det er en ganske så utmerket opplevelse for fans av sjangeren - med dette mener jeg alle de som allerede har spilt Jak 2, Ratchet and Clank og Prince of Persia. Liker du bildene, kan du derfor trygt invistere i spillet, andre plattform fans burde se nærmere på de andre titlene jeg nettopp nevnte.

6 / 10
+
Egenartet grafisk uttrykk og veldig morsom introsekvens.