film-anmeldelser
Superman

Superman

Tanken på Superman-filmene vekker gode minner hos de fleste, undertegnede inkludert, så når jeg skulle se Blu-ray-utgaven forventet jeg et spennende gjensyn med romvesenet fra Krypton. Det er synd å si det, men det eneste som er solid med denne filmen, er mannen av stål selv.

Opprinnelsen til Supermann er allmenn viten, så tillat meg å forkorte den altfor lange prologen. Like før planeten deres sprenges i fillebiter, sender Lara og Jor-El sin eneste sønn av sted i et romskip med jorden som destinasjon. Her vokser han opp hos sine adoptiv-foreldre Martha og Jonathan, under navnet Clark Kent. Når Jonathan dør, bestemmer Clark seg for å utforske sine røtter, og simsalabim, Supermann er født.

Superman
Du er ikke seriøs nå? Jeg mener, trusen er på utsiden av buksa...Off, jeg trenger en drink til, tror jeg.

Det som frustrerer meg mest nå er småting som jeg ikke fikk med meg eller tenkte over sist. Ta første gangen vi møter Lois Lane, for eksempel. Hun skriver en eller annen sak og spør Jimmy Olsen hvordan hun staver ett ord. Greit nok. Så spør hun hvordan hun staver ett til. Deretter, når hun leverer inn det hun har skrevet, så har hun pokker meg prestert å stave ordet "rapist" med to p-er! Her har vi altså en dyslektiker som arbeider som journalist, som faktisk tror ordet staves "rappist". Jeg skjønner at alt dette er gjort for å få frem et humoristisk poeng, men kom igjen, dette blir for dumt. Da Lois hadde den indre monologen senere i filmen mens hun fløy sammen med Clark, ble jeg flau, så dårlig var det. Videre følger en rekke irriterende karakterer spilt av talentløse skuespillere, som kaster fra seg dårlige replikker som om de var tikkende bomber. Christopher Reeve er ikke blant mine topp tre, men han er utvilsomt det beste filmen har å by på, ved siden av et herlig skarpt bilde. Det er verre med lyden, da jeg flere ganger måtte skru den ned når eksplosjonene var som verst, for så å skru den opp igjen når dialogen startet.

Superman
Se, der borte! Er det en fugl? Er det et fly? Vent nå litt...

Så får vi endelig se Supermann i aksjon. Igjen og igjen. Og igjen. Filmen er altfor lang for sitt eget beste. Vi blir nemlig presentert for den ene ulykken etter den andre, uten at en eneste en av dem har noe som helst med plottet å gjøre, de er der kun for å vise frem Supermann i all sin prakt, og det som i 1978 var imponerende effekter. Apropos effektene, ja de var stas og se på før, men de holder ikke i dag. Hadde dette vært gammel western-film, hadde jeg kunne sett mellom fingrene på litt dårlige skyteeffekter, men dette er en film hvor effektene er alt og da trekker det ned på opplevelsen at de ikke møter dagens standard.

Konklusjon:

Kryptonitt er åpenbart ikke Supermanns eneste svakhet, da han heller ikke har bestått tidens prøve. For all del, se gjerne filmen på nytt, men du står i fare for å bli skuffet.
Du er herved advart.