Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Super Street Fighter IV

Super Street Fighter IV

Fansen måtte vente hele ti år på at Street Fighter IV skulle dukke opp, men etter bare ett år er Capcom klare med en oppdatering - Super Street Fighter IV.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Allerede fra første stund blir man kastet ut i en fargesprakende filmsekvens, og den gode, gamle Street Fighter-følelsen fyller rommet. Det føles helt feil å hoppe over. Nostalgien flommer mot meg idet skjermen viser en forbedret og oppgradert åpningssekvens. "Indestructible", introduksjonslåta fra originalen, er byttet ut med nye versjoner av gode, gamle Street Fighter-melodier mens de mange slåsskjempene denger løs på hverandre. Jeg har gåsehud da jeg starter spillet, og jeg blir møtt av en fantastisk meny verdig en klassiker.

I tillegg til å kraftig forbedre introduksjonsfilmen og menyene har Capcom lagt til nye moduser, som det klassiske bonusnivået med tønneknusing og bilvraking, oppdaterte utfordinger og ikke minst en rekke nye figurer. Noen av dem kjenner Street Fighter-fansen igjen, andre er helt ferske.
Super Street Fighter IV føles raskere enn originalen, og flyten er bedre. Focus Attack-systemet som var nytt i Street Fighter IV er finjustert, og selv om angrepet er merkbart raskere, gjør det samtidig mindre skade. De nye banene, fem i tallet, tar oss med til områder som Afrikas savanner og Seths ødelagte labaratorium.

Figurene introduseres med nye og forbedrede anime-lignende introduksjonssekvenser, sluttfilmer og "rival battles", og presentasjonen generelt har fått et realt løft. Super Street Fighter IV har en masse klesplagg og "taunts" som kan låses opp, og det er en gledelig nyhet at vi nå slipper å slåss mot maskinen i evigheter for å oppnå disse. Man kan nemlig låse opp ting via Versus- og Arcade-modusene også denne gangen. En herlig forandring!

Endless Battle er et nytt tilskudd til onlinedelen. Denne er ment for å simulere å henge i spillehallen, hvor man spiller i det uendelige mot alt av utfordrere som dukker opp. Spillet finner automatisk nye motstandere til deg, og du slipper altså å fikse dette på egenhånd. Det er mulig å laste ned sine egne og andres kamper fra den nye Replay-kanalen, en enorm forbedring for communityet. Man kan nå dele opptak, studere motstandere, plukke opp nye triks og ikke minst lære av egne feil. Også den etterlengtede Team Battle-modusen er tilbake, hvor hver spiller kan sette opp et helt lag av figurer og prøve å knuse motstanderens gjeng.

Dette er en annonse:

Spillbarheten har gjennomgått en rekke forandringer fra forgjengeren. Alle figurene har nå to ultra-angrep å velge mellom. Disse velges sammen med figuren før kampen starter, og her er det viktig å velge riktig. For de kan åpne opp nye taktikker for hverandre, og de kan ikke endres etter at spillet har startet.

Flere av figurene har også gjennomgått små makeovers, Ruys angrep Shoryuken gir for eksempel nå to treff i stedet for ett, og hele bruken av angrepet endrer seg dermed betraktelig. Om man i tillegg velger riktig kombinasjon av ultra-angrep kan dette bety store forskjeller i en erfaren spillers spilleplan og taktikk.

Antallet spillbare figurer i Super Street Fighter IV er intet annet enn svimlende. Det har faktisk aldri vært så mange samlet i ett Street Fighter-spill før. Hele 35 figurer står parat til å dele ut juling, kaste hadoukens og til slutt stå seirende over Seth som den mektigste fighteren. Ti av de 35 er nye i Super Street Fighter IV, og mens noen av dem er nye bekjentskaper, har andre figurert i en rekke tidligere utgivelser, fra Street Fighter III-trilogien og helt tilbake til Street Fighter I/II- og Final Fight/Alpha-seriene.

De ti ferske figurene er Juri, Hakan, Cody, Guy, Adon, Dudley, Makoto, Ibuki, Dee jay & T.Hawk.
Juri er fra Sør-Korea og spesialiserer seg på taekwondo. Hun har et lysende øye, og produserer "ki", kalt Feng Shui Engine. Juri har raske angrep og liker å håne motstanderne sine. Hun er lett å plukke opp og lære seg for nye spillere.

Dette er en annonse:

Hakan er også ny i spillet. Han er oljebryter fra Tyrkia, og er en unik og original figur i takt med Capcoms gode tradisjon. Han dynker kroppen sin i olje, og kan blant annet bruke det til å skli langs bakken.

Cody er tilbake, og mange kjenner ham nok igjen fra Final Fight- eller Street Fighter Alpha-seriene. Han er fortsatt sitt selvsikre seg, og han pælmer steiner til den store gullmedaljen. Om du har spilt Alpha-serien kommer du raskt inn i bevegelsene hans igjen, og Final Fight-spillere vil i tillegg gjengkjenne favorittvåpenet hans, kniven, som blir lagt ut på et tilfeldig sted på brettene. Den kan dermed plukkes opp, brukes til å stikke med eller kastes mot motstanderne.

Guy Kommer fra de samme spillene som Cody, og Bushin-ninjaen er nesten helt lik i bevegelsene som før. Han har til og med fått beholde sin gamle slagserie fra Final Fight. Guy er svært rask og ikke minst allsidig. Han kan legge stort press på motstanderen og har en løsning for de fleste situasjoner.

Adon dukket opp allerede i det aller første Street Fighter-spillet, likefør man skulle banke mentoren hans, Sagat. Bevegelsene hans minner veldig om de han hadde i Alpha-serien. Han er som Guy svært rask, og nyttig til å legge press på motstanderen.

Dudley er sitt gamle jeg fra Street Fighter III-spillene. Den britiske bokseren er tilbake for å kaste roser og håne folk i beste gentleman-stil. Kjennere av serien kommer raskt inn i bevegelsene hans, for de er de samme som før, med noen små justeringer selvfølgelig.

Makoto stammer også fra Street Fighter III-spillene og er veldig lik den i Third Strike-spillet. Hun driver med karate og er fortsatt veldig, veldig rask. Hun har beholdt sine klassiske kombinasjoner og selvfølgelig karakusa-angrepet sitt, hvor hun løfter opp motstanderen, kveler dem litt, for så å legge en felle. Om du møter Makoto i kamp er du helt avhengig av å kunne forutsi slag, spark og kast til en hver tid. Hun er vanskelig å mestre, og en liten feil avgjørelse kan snu kampen totalt.

Ibuki er nok en ny ninja i Super Street Fighter IV. Hun kommer opprinnelig fra Street Fighter III-serien, og ninjaklanen hennes heter Geki-klanen. Hun har dolker som kalles Kunaier, og de kan kastes mot motstanderne fra luften. Kontrollene er litt forandret, men bevegelsene hennes er litt endret. Hun har i tillegg fått beholde sitt trofaste kjæledyr, vaskebjørnen Don.

Dee Jay, artisten og kickbokseren fra Jamaica, gjør sitt comeback fra Super Street Fighter II. Han kaster fortsatt prosjektiler, glir langs bakken og gliser fra øre til øre. Han har beholdt sine gamle bevegelser, men spilles på en litt annerledes måte. Grunnen til dette er at noen av angrepene ikke fungerer like optimalt som før.

T. Hawk er en gigantisk indianer bosatt i Mexico. Hans brutale kast og spesialangrep ble først introdusert i Super Street Fighter II. Nå har han fått en rekke nye triks i repertoaret sitt, men han baserer seg fremdeles på å tvinge seg innpå motstanderne med stup og basistriks med lang rekkevidde, for så å bruke spesialkast.

Etter å ha spilt noen timer valgte jeg å bruke en del tid på Cody som nettopp har kommet ut av fengsel. Kontrollene satt raskt, og det tok ikke lang tid før mine gamle Street Fighter Alpha-kunnskaper litt etter litt kom til syne. Noen omjusteringer måtte jeg riktignok gjøre for å tilpasse meg hans nye alter ego. Det har blitt en merkbar endring med flyten i spillet til Cody, noe jeg likte veldig godt. Det var ekstremt tilfredsstillende å se de nye ultraene hans treffe motstanderne.

Super Street Fighter IV er en verdig oppgradering som gjør det gamle Street Fighter IV enda bedre. Mange av forandringene kan nok ikke merkes av det blotte øye, men banene, menyene, musikken, funksjonene og ikke minst de nye figurene er ganske åpenlyse.

De fleste som har spilt tidligere spill i serien kan fort sette seg inn i de grunnleggende kontrollene, enten en har røtter i Super Street Fighter II, Street Fighter Alpha eller Street Fighter III: Third Strike.

For elitespillere bør denne oppgraderingen absolutt finnes i hylla. Men har en lyst å prøve ut de nye figurene, la seg imponere over de nye banene og funksjonene er dette helt klart også verdt kjøpet for de som spiller Street Fighter IV på et mer avslappet nivå. Siden spillet selges til en redusert pris uavhengig om man har SFIV eller ei, synes jeg Capcom tilbyr god valuta for pengene.

Å toppe Street Fighter IVs suksess kan umulig være en lett oppgave, men det har de absolutt klart. Tatt i betraktning at Capcom har hørt på fansen når det kommer til justeringer og figurbalanseringer, lagt til flere moduser, online og offline, i tillegg til et hav av spillbare figurer og ting å låse opp kan jeg ikke skjønne annet enn at dette må bli nok en fulltreffer fra kongen av 2D-slåssespill!

Super Street Fighter IVSuper Street Fighter IVSuper Street Fighter IVSuper Street Fighter IV
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Nostalgisk gjensyn med gamle slåsskjemper, masse nye valgmuligheter, forbedret online
-
Litt vanskeligere for nybegynnere, noen moduser er kun forbeholdt online
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Ursa Minora
    Street Fighter IV kom i fjorsommer og var en enorm hit blant fighting-fans. Nå er en Super-versjon kommet, men holder spillet fortsatt mål?... 9/10

Relaterte tekster

Super Street Fighter IVScore

Super Street Fighter IV

ANMELDELSE. Skrevet av Øystein Andersen

Fansen måtte vente hele ti år på at Street Fighter IV skulle dukke opp, men etter bare ett år er Capcom klare med en oppdatering...



Loading next content