Super Mario All-Stars: 25th Anniversary Edition

Super Mario Bros. har bursdag, og i anledning feiringen har Nintendo sluppet en gjenutgivelse av fire klassikere i Super Mario All-Stars: 25th Anniversary Edition.

Gratulerer med dagen, Super Mario Bros.! Serien er 25 år gammel, og Nintendo har bestemt seg for å feire serien med en jubileumsutgave. Og jeg skal innrømme det med en gang - da jeg fikk nyss om prosjektet ble jeg like varm i kroppen som hvem som helst med en preferanse for italienske rørleggere ville blitt. For i utgangspunktet kunne dette blitt veldig bra, siden Nintendo har et hav av spill og bonusmateriale liggende. Jeg så for meg en jubileumsutgave med noe mer, som ville gjøre opp for mangelen på oppdatert grafikk på andre områder. Dessverre fikk jeg bare en halvhjertet porting av fire klassikere du like greit kan spille på SNES.

Men vi kan jo starte med det positive. For selvfølgelig er det ingenting å si på spillbarheten i Super Mario Bros. 1-3 og The Lost Levels (som ble lansert i Japan som Super Mario Bros 2.) - snarere tvert imot. Hvem som helst med kjennskap til Mario-serien er smertelig klar over at det er snakk om noen av de beste plattformspillene som noen gang har blitt lansert, som egner seg til så godt som alle aldre.

Mye av grunnen til at de fungerer så godt skyldes den enkle spillmekanikken, som er lett å falle inn i og vanskelig å bli lei av. Mangelen på oppdatert grafikk og lyd blekner når man ser det fenomenalt gode brettdesignet, der spesielt Super Mario World 3 og The Lost Levels gjør det vanskelig å holde tilbake adjektivene. Dette er briljante og grunnleggende plattformspill du nesten er nødt til å ha spilt gjennom for å kalle deg en fan av sjangeren.

Dessverre tar det ikke mer enn fem sekunder før man ser hvor lite arbeid Nintendo har lagt ned i jubileumsutgaven. Og problemet ligger ikke i hva vi får servert i spillform - de sier jo tross alt på omslaget at vi får akkurat de vi fikk på SNES for flere år siden. Men når Nintendo først bestemte seg for å selge spillene som en jubileumspakke antok jeg at vi ville få valuta for pengene i form av interessant bonusmateriale, et noe oppdatert menydesign eller noe annet som har ligget og slengt i Nintendo-arkivet siden Marios fødsel. Men det får vi ikke. Det eneste vi får er fire porter av fire veldig, veldig gode spill, som er trykt ned i det jeg for alltid vil huske som en veldig fin innpakning.

Deler av problemet ligger også i det faktum at hvert av spillene på disken er tilgjengelig andre steder til en billigere penge. Det er rett og slett urettferdig å tilby oss så lite siden du betaler mer enn det du ville gjort om du kjøpte spillene via andre gjenutgivelser og lignende. Mitt store spørsmål er derfor hvorfor de ikke inkluderte noen flere spill. Noen som ikke finnes på Virtual Console, for eksempel. Ellers har du jo blant annet Yoshi's Island og Super Mario 64 som supre alternativer.

Super Mario All-Stars: 25th Anniversary Edition har som kjent en bonusdisk, som inneholder Mario-musikk og noen kjente spillyder. Også her har Nintendo slengt støvelen i fjeset på fansen, og antatt at det å høre på klassiske Mario-lyder som 1-Up og Coin Sound er noe enhver plattformentusiast vil bedrive tiden sin med. Jeg vil anta at det ikke er tilfellet for de fleste. Jeg vet ikke om det skyldes latskap, mangel på initiativ eller ren undervurdering av Mario-fansen, men når selskapet velger å forsømme så mye aktuelt bonusmateriale får jeg rett og slett vondt i sjelen av å se prislappen på 279 kroner. Gi oss noe mer, Nintendo.

Gi oss intervjuer, gi oss flere skisser, gi oss noe vi ikke har sett før. Ikke gi oss et hefte med noen få tegninger og et par setninger fra de involverte i Mario-utviklingen. Så godt som ingen av dem er særlig spennende, og når man tenker på hvor mye bedre et større intervju ville vært blir man bare irritert.

Etter å ha saumfart både bonusdisk og spill sitter jeg igjen med en uggen mine på fjeset og aggresjon i nevene. Spillene i Super Mario All-Stars: 25th Anniversary Edition er riktig nok like friske i formen som før, men det hjelper ikke når de selger det som en jubileumsutgave. Da trenger man noe mer enn en halvfull CD og et uengasjerende faktahefte i tillegg. Jeg håper ikke at jeg får en like halvhjertet bursdagspresang til 25-årsdagen.

Super Mario All-Stars: 25th Anniversary EditionSuper Mario All-Stars: 25th Anniversary EditionSuper Mario All-Stars: 25th Anniversary EditionSuper Mario All-Stars: 25th Anniversary Edition
5 / 10
+