Sundered

Sundered

André har banket opp tolv milliarder fiender i Sunder, for det var antallet han trengte for å sette karakter på herligheten...

Etter lang tids leting begynner jeg endelig å nærme meg. Verdenen er bokstavelig talt en labyrint fra helvete, og det er en følelse av lettelse og befrielse som treffer meg når markøren på kartet vinker meg litt lenger frem. Noe er imidlertid feil. Hvor lenge er det egentlig siden jeg møtte en fiende? Som svar på mistanken min begynner et par dommedagsklokker å kime. Den overveldende og monotone lyden gir en følelse av at hele verden er i ferd med å bli svelget av ødeleggelse. Fæle hyl treffer meg fra alle kanter, og plutselig er alle rømningsveier blokkert av satans lakeier som kaster seg mot meg i en rasende fart. Det er ingen vits i å flykte, for de kommer aldri til å gi opp jakten.

I løpet av ett sekund er jeg til som en syvåring foran Tekken 3, og jeg hamrer løs på knappene så fort jeg bare klarer. Det eneste språket denne gjengen forstår er juling. Brutal, blodig og godt koordinert juling. Jeg kaster meg til siden, men ruller tilbake igjen for å bryte opp rekkene. Sverdslagene mine gjør massiv skade, og de svakeste fiendene faller sammen. Mens de fortsatt er overrumplet av min grasiøse oppvisning, hopper jeg opp i luften og skyter ned mot bakken i en kraftfull angrep for maksimal skade. Presten som leder angrepet begynner å se sinna ut. Som en siste utvei fyrer jeg løs med min kjempekanon, men rekylen kaster meg inn i en tornebusk som brenner bort skjoldet mitt. Jeg spiller nå på ren adrenalin.

Sundered

Jeg får kontroll over hovedpersonen Eshe mens hun går gjennom en fæl sandstorm, og jeg kan kun skimte konturene av henne gjennom den brungule veggen av sand i luften. Det er et ganske klokt trekk av utvikler Thunder Lotus Games, for når jeg trekkes ned i underverden av et par tentakler blir presentasjonen av deres håndtegnede spillverden fryktelig effektfull. Estetikken og designet er blant det peneste jeg har sett i år, og jeg forsvinner inn i den sadistiske atmosfæren når Eshe hopper over litt brennesle med en frodig jungel i bakgrunnen. Der og da er det tydelig at denne Metroidvania-perlen vil bli en solid spillopplevelse, og etter en uke sammen med Sundered kan jeg innrømme at jeg er avhengig.

Trapezohedron, som er en slags diamantskapning, forklarer at det ikke er tilfeldig at det var akkurat meg som ble trukket ned av den onde spagettien. Eshe bærer tydeligvis på en gammel ondskap, men Trapezohedron gir meg likevel våpen og krefter som skal la meg kunne unnslippe underverden. Oppgraderingen av disse evnene vil senere avgjøre om jeg bevarer forstanden, eller eller overgir meg til ondskapen. Et vanskelig valg som følges opp av at ferdighetene mine vil utvikles ulikt basert på hvilken side Eshe velger å omfavne. Egentlig er det ganske likt opplegget vi så i Playstation 2-spillet Jak 2: Renegade.

Sundered

Jeg blir fort hektet på hvor mye taktikk det egentlig kreves (både teoretisk og praktisk) for å kunne drepe de enorme fiendegruppene som skuler seg i helvetet. Når du dreper visse av dem, eller finner store skattekister gjemt i verdenen, tjener du poeng som kan brukes på en enormt ferdighetstre. Dette kan best sammenlignes med Sphere Grid i Final Fantasy XV. Du bestemmer hvilke attributter som skal vektlegges underveis, så det går fint å fokusere på det som både er viktig og som passer din spillestil. Jeg blåste eksempelvis hvor mye skade laserkanonen min gjorde, for den satte meg ofte i en enda større knipe enn den jeg befant meg i allerede. I stedet fokuserte jeg på å gjøre skjoldet til Eshe sterkere.

Sundered

Kampene har ytterligere dybde takket være ulike perks som Eshe kan benytte, noe som har hjulpet min fremdrift i stor grad. Jeg følte meg litt gjerrig da jeg valgte at fem prosent av skjoldet skulle regenereres for hver drepte fiende, men det var mer enn nok ettersom fiendene ofte kom i flokker på 40. Senere møtte jeg nye fiender som sendte meg tilbake til menyen for å endre på oppsettet. Behovet for å endre på evnene når man møter nye fiender er et vellykket taktisk element, og det redder spillopplevelsen fra å bli en monoton knappetrykker.

Min vei gjennom eventyret, enten det blir for lett eller for vanskelig, så blir Sundered aldri kjedelig. Det er latterlig gøy å hogge seg gjennom korridorene, og selv om jeg dør fryktelig mange ganger er det alltid med et smil om munnen. Dette er ekte spillglede, og et perfekt miljøskifte for deg som er lei av åpne sandkasseverdener. Det kjedelige er bare at spillopplevelsen ikke er helt silkemyk i skrivende stund. Bildeoppdatering faller i blant, spillet krasjer et par ganger og lastetidene føles frustrerende lange når jeg går inn i en ny verden eller skal prøve meg på en gigantisk boss for tiende gang på rad.

Sundered

Selv om det ikke er vanlig med lange mellomsekvenser innen Metroidvania-sjangeren, hadde jeg likevel ønsket meg litt mer fra historien i Sundered. Utvikler Thunder Lotus Games hadde rikelig med film og kult narrativ i Jotun, så derfor ble jeg litt ekstra skuffet av at Sundered ikke hadde fått samme behandling. I stedet må jeg nøye meg med et par ordfattige rader med tekst av og til. Det påvirker dog verken stemningen eller spillgleden, for denne raske og velpolerte slaktfesten med supervakkert design og stemningsfull musikk er en fryd å pløye gjennom.

I løpet av spillets to første deler er vanskelighetsgraden ganske passe, men i den tredje blir psyken min virkelig satt på prøve. Her blir Sundereds rollespillelementer veldig viktige, og jeg må oppgradere Eshe ufattelig mye for å ha en slags sjanse mot de vanskelige bossene. Dette motiverer meg til å utforske verdenene jeg har besøkt tidligere, og det finnes nok av ting å finne i skjærsildens korridorer.

Sundered

Thunder Lotus Games har kokt sammen en skikkelig god actionopplevelse i beste Metroidvania-stil, men samtidig lyktes med å introdusere muligheten til å skreddersy og utvikle Eshe. Jeg har frydet meg vanvittig mye over spetakkelet på skjermen, og det unike er at jeg ikke har blitt spesielt sint over alle nederlagene. Jeg har heller tenkt at det der må jeg gjøre igjen, og så fort den litt for lange lastetiden er ferdig kaster jeg meg inn i helvete på nytt. Det burde du også gjøre.

8 / 10
+
Forbasket underholdende gameplay, lekkert design, gode kamper, bra atmosfære og høy gjenspillingsverdi.