logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Sudeki

Sudeki

Sudeki er et spill som har vært under utvikling en god stund nå, men endelig er produktet ferdig og klar for alle gameres småfete fingre. Satt i en verden revet i to, hvor skygge og lys er låst i en evig kamp om makten, blir jobben om å rydde opp en gang for alle, lagt i fanget på fire unge helter; Tal, Buki, Elco og Ailish. Vi kikker på hva de har å tilby.

Du starter spillet som Tal, sønnen til hærens general og en lovende soldat. Generalen har bestemt seg for å sende deg ut på noen oppdrag i starten og deretter havner du gradvis i en større og skumlere verden med monstre i alle mulige former og farger. Det er i løpet av disse småoppdragene du får tildelt av generalen, at du møter på Ailish (som er prinsessen i landet), Buki (krigerinnen fra Shadani-Mo landsbyen) og Elco (den heller spesielle oppfinneren og forskeren ved slottet). Sudeki er satt i en fargerik fantasiverden med alle slags mulig rare folk og ting. Spillet i seg selv er en grei blanding av rollespill og den typiske plattformgamingen vi kjenner fra en drøss tidligere Nintendo-titler.

Du styrer selv alle karakterene i løpet av spillet og bytter enkelt mellom dem med ett knappetrykk. Alle fire har forskjellige evner og ting de kan gjøre, noe du må benytte deg av for å komme fremover i spillet, litt a la det å spille co-op moduser. En må gå ett sted får å trykke på en knapp, mens en annen går et annet sted å drar i en spak slik at hele gruppen kommer seg videre til neste sted osv. Dessverre er ikke AI’en til karakterene så veldig bra når du har dem med deg og du blir ofte sittende å bytte mellom de forskjellige, kun for å drikke "health potions" slik at de ikke dør under kampene. Du har heldigvis tre moduser du kan sette dem i når du ikke kontrollerer dem. De kan være offensive, defensive eller gjøre sitt ytterste for å holde seg unna fiendene. Dette hjelper noe med tanken på mangelen av god AI, men jeg føler nok at det hadde vært mer gunstig å kommet med en AI som fungerte bedre - i hvertfall nå som de fleste andre titlene i genren klarer dette uten videre problemer.

Spillet ser utrolig lekkert ut og det er tydelig at de har lagt ned veldig mye arbeid i grafikk og design, for å komme opp med noe som ikke ligner på noe andre har gjort før, hvilket de klarer med absolutt suksess. Spørsmålet blir jo om dette har skjedd på bekostning av andre kvaliteter. Alt ser veldig bra ut og grafikken er utrolig skarp og fin. Karakterdesignet er veldig anime-aktig, noe som utvilsomt er takket være at en av designerne med hovedansvar for karakterer har bakgrunn fra å tegne animefilmer. Musikken i spillet er også veldig bra, og bidrar virkelig flott til å sette deg i humør når du spiller. Det er utrolig hvor mye god musikk har å si for spillopplevelsen og her vinner de mye.

Gameplayet i spillet er veldig basic og du er som oftest ikke nødt til å konsentrere deg om mer enn to knapper når du slåss. Et litt slitsomt system for å ta comboer plaget meg allikevel litt. Comboene er bygd opp av tre anslag på kontrolleren og suksessen bestemmes ut fra om du trykker dem i riktig takt i forhold til når de blinker nederst på skjermen. Irritasjonen ligger i at man ofte blir stressa når men har 5-6 fiender mot seg og da er det håpløst å sitte og vente på at neste ikon skal lyse slik at du kan trykke inn resten, for å komme med en dødbringende combo. Ellers er spillet slik vi kjenner konseptet fra alle andre rollespill, du går opp i level og bygger opp karakteren din med forskjellige egenskaper og lignende. Dessverre er det litt manko på skills man kan velge i. Alle har akkurat de samme, noe som gjør at karakterene ikke vil forandre seg i noen særlig grad i løpet av spillets gang. Og selvfølgelig, som i alle rollespill, hold øyne åpne for skattekister, det er først og fremst i dem du finner nye og bedre hjelpemidler for å gi de forskjellige karakterene en liten ekstra "piff".

Sudeki har heller ingen form for Xbox Live støtte, noe jeg absolutt savner i denne typen spill, hvor mulighetene for ekstra oppdrag, multiplayer og generell oppdatering og lignende nesten er uendelig. Sudeki er skuffende nok ikke mer enn ett litt over midt på treet rollespill, som kunne vært veldig mye bedre uten å gjøre de absolutt store forandringene. Spillet høster god karakter ene og alene pga. musikk og grafikk, og det er egentlig ikke nok for meg. Men spillet er nok verdt en titt for de av dere som digger rolle- og plattformspill - ikke minst fordi Xbox’en mangler gode titler innen denne genren. Er du ikke blant de som plages mest av litt skralt gameplay kan jeg garantere noen gode timer foran skjermen med Sudeki.

SudekiSudekiSudekiSudeki
      7 / 10
      +
      Nydelig grafikk og veldig bra lyd.
      -
      Tamt og standardisert RPG-system. Dårlig AI.

0
      SudekiScore

Sudeki

ANMELDELSE. Skrevet av Thomas Spilhaug

0
      Sudeki er gått gull

Sudeki er gått gull

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Her på GameReactor har vi fått lov å lefle litt med Sudeki i sommer, men nå forteller Microsoft at det flotte RPG spillet endelig er gått gull, hvilket også feieres med et par nye skjermiser.

0
      Sudekis lansering utsettes en måned!

Sudekis lansering utsettes en måned!

NYHET. Skrevet av Bernt Erik Sandnes

Selv om GameReactor har anmeldt og gjennomført Sudeki så ser det ut til at spillfans må vente litt lengre på å få tak i spillet. Microsoft annonserer at spillet ikke er på gaten i slutten av juli som tidligere planlagt.

0
      Nye Sudeki skjermiser fra GDC

Nye Sudeki skjermiser fra GDC

NYHET. Skrevet av Jesper Nielsen

Den årlige Game Developers Conference i San Jose er for alvor i gang idag, og Microsoft er de første som har sluppet en mengde nye skjermiser. Vi har 10 nye skjermiser fra deres kommende rollespill fra Climax, Sudeki!

0
      Fable og Sudeki - utsatt igjen!

Fable og Sudeki - utsatt igjen!