Strange Brigade

Strange Brigade

En egyptisk gudinne er sluppet løs og Egypt er i fare. Hvem ringer du? Strange Brigade!

Rebellion, som er mest kjent for Sniper Elite-serien, har sluppet sitt nye spill, Strange Brigade. Spillet har en absurd humor, og byr i tillegg på figurer med overnaturlige krefter, levende omgivelser, hemmeligheter og selvfølgelig ufyselige monstre av ulike slag. Jeg var så heldig å få anledningen til å prøve meg ut som en del av Strange Brigade-gjengen, og dra ut på et spennende eventyr i Egypt.

Strange Brigade
Greit å få nyte utsikten litt før zombiene kommer.

Hvem er Strange Brigade?

Strange Brigade består av Nalangu, som er svært fleksibel, Frank, som har bakgrunn fra militæret, Gracie, som har stor interesse for eksplosiver , og professor Archimedes, som kan skilte med magiske krefter. I tillegg kunngjorde Rebellion nylig at det vil være en ekstra figur med i spillet, og han vil være gratis for de som har forhåndsbestilt spillet, eller kjøper spillet innen de første tretti dagene etter lansering.

Handlingen foregår på 1930-tallet, og går ut på at Strange Brigade har mistanke om at den forsvunne arkeologen Harbin har sluppet løs den onde hekse-gudinnen Seteki fra hennes gravkammer. Gjennom hele reisen er det en fortellerstemme som følger deg, og kommenterer på alt mulig fra selve historiedelen til små kommentarer under spilletiden din. Fortellerstemmen følger til enhver tid med på hva du gjør, for eksempel ba den meg gå inn i «pause-menyen» med et sarkastisk tonefall, da jeg ikke hadde beveget med på en stund, fordi jeg var på kjøkkenet og hentet et glass vann.

Strange Brigade
Tid for selfie!

Ingen taktikk, ingen seier...

Taktikk er et av høydepunktene i Strange Brigade. Om du tror dette er et slags "løp-og-skyt"-spill så tar du feil. Dette fikk jeg selv erfare. Jeg har spilt Battlefield 1 over en lengre periode og pleide å gå full berserk i flerspillerdelen. Jeg prøvde samme taktikken i Strange Brigade med figuren Archimedes. Hans magiske evner så interessante ut, og jeg tenkte det ville være en god kombinasjon med for eksempel pumpehagle. Jeg tok visst feil, for jeg slet noe innmari da det kom en horde av monstre mot meg. De magiske evnene mine tok ikke kverken på så mange som jeg trodde, og den teite pumpehaglen hadde kun to skudd i seg, før jeg måtte lade den på nytt igjen. Det å dø begynte å bli en del av Strange Brigade-hverdagen min, men det er nettopp det Strange Brigade også handler om. Tenker du ikke taktisk, vil du dø og streve innen kort tid. Det er dog viktig å nevne at dette var i enspillerdelen og med vanlig vanskelighetsgrad.

Det som gjør Strange Brigade unikt i forhold til andre tredjepersonspill i samme sjanger, er at du kan bruke mye av omgivelsene rundt deg til hjelp. Man kan benytte seg av feller av ulike slag, som for eksempel skarpe pigger fra bakken, flammegulv og spinnende knivblader. Disse er spesielt nødvendige i overlevelsesmodusen, hvis man skal ha en sjanse for å overleve.

Strange Brigade
Unna vei!

I tillegg til feller, finnes det to ulike type våpenkister på alle baner, der den ene er dyrere, men gir bedre våpentyper enn den andre. Det er ikke bare bare å stikke og skaffe seg et nytt våpen, nei. Her må du samle opp gullmynter som kan brukes til både våpenkister, og innkjøp av nye våpen og eksplosiver. Modifisering av skytevåpnene dine vil også ha stor betydning i forhold til om du vil ha et kraftigere våpen, eller et våpen som avfyrer is-skudd, eller kanskje du vil ha et våpen som regenererer livet ditt for hvert monster du dreper. Her er det litt av hvert du kan modifisere, men du kan ikke endre fargen på hverken klærne eller våpnene dine, bytte antrekk, ei heller utføre morsomme gester under flerspillerdelen. Denne friheten ville gjort figuren mer personlig og unik for spillerne.

Strange Brigade
Du tuller ikke med han her!

Utfordrende monstre? Mehh...

Strange Brigade har en rekke forskjellige monstre, alt fra vanlige skorpioner og okser til mumier og zombier. Men det er ikke alle monstrene som bare kan plaffes ned, nei, her finnes det også monstre som du må skyte på spesifikke områder av kroppen for å kunne drepe dem. Om det ikke er nok så har Rebellion inkludert enda vanskeligere monstre som har full rustning. Det som er veldig kult med disse er at skuddene skader mindre når de har på rustning, men ved gjentatte slag så vil rustningen falle av og du kan fortsette videre med massakren. I tillegg mister monstrene en eller flere kroppsdeler når du skader dem, noe jeg fikk erfare da et zombie-hode kom rullende langs bakken mens jeg kjempet mot en horde av zombier i overlevelsesmodusen.

Selv om det finnes haugevis av ulike monstre i spillet så vil du før eller senere legge merke til noe kjipt, og det er at ganske mange av monstrene ligner på hverandre, bare med små endringer i angrep, rustning og høyde. For noen vil disse endringene bety at det faktisk er et "nytt" monster, men jeg følte at kreativiteten ikke var spesielt god i denne delen. Utfordringen minket for det eneste man trengte å gjøre var å skyte på brystkassen på de fleste monstrene og så døde de momentant. Jeg savnet mer av monstre som slanger, flere ulike varianter av skorpioner og andre dyre-monstre.

Det jeg dog lå merke til er at spillet vil kjøre litt tregere om det er altfor mange monstre samtidig på skjermen.. Jeg fikk erfare at det nemlig ble vekslet mellom å gå tregt mens jeg skjøt mot en horde av monstre, og så gikk det plutselig raskt igjen da jeg sluttet å skyte, eller da det ble mindre monstre samtidig på skjermen. Spillet ble kjørt på en vanlig PS4, så om problemet er der på en PS4 Pro/Xbox One X vet jeg ikke. Uansett påvirket det ikke ytelsen i så betydelig grad at man ikke kunne spille, men det var likevel merkbart.

Et annet problem jeg stadig vekk støtte på er småfeil som skjer med monstrene. Jeg husker spesielt et okse-lignende monster som løp mot meg for så stoppe opp, og stå helt stille i et par sekunder for så plutselig løpe mot meg igjen. Eller så var lyden til tider helt feil, eller ikke-eksisterende. Ikke nok med det, figuren jeg styrte kastet ikke alltid granaten sin. selv da jeg trykket på knappen et par ganger. Normalt når det skjedde så måttet jeg stå helt stille, eller fortsette å trykke "kaste"-knappen flere ganger.

Siden monstrene ikke alltid var utfordrende (når du først hadde taktikken på plass) så skulle man tro at bosskampene ville gjøre det mer intenst og kult. Tvert imot var en del av bossene relativt "dumme" og kjedelige. Enten så hadde de altfor få variasjon i angrepene sine, eller så stod de helt stille og svingte rundt med en diger hammer som aldri klarte å treffe deg. Heldigvis var bossene ganske forskjellige fra hverandre, men savnet etter mer utfordrende og kulere bosskamper var stor.

Strange Brigade
Ehhh... Er det dette som kalles modifisering av våpen?

I tillegg kryr det av lagringsområder, og den klassiske lagringssekvensen-før-bosskamp er på plass. Dessuten så er det haugevis av ammunisjon strødd rundt omkring på banene, så du trenger heller ikke bekymre deg over det (utenom i overlevelsesmodusen så klart!). Enklere enn det blir det jammen meg ikke, men selvfølgelig gjorde det hele kampene relativt lite utfordrende. Jeg savnet mer utfordrende ekstratillegg som for eksempel at du kun får ammunisjon fra drepte monstre, eller at du kun har lov til å bruke pistolene dine. Noe slikt ville gjort det mye gøyere og utfordrende.

Jeg følte det ble en slags vane at jeg gikk fra punkt A, slåss mot en horde av zombier for så dra til punkt B og gjenta prosessen. Det føltes ikke ut som at jeg fikk nok pusterom til utforsking mellom hver kampsekvens, men hele tiden ble drevet videre til neste skuddveksling.

Flerspiller er knall, enspiller er kjipt

Det er nok ingen hemmelighet nå at Strange Brigade har en svak historiedel, og fokuserer mest på flerspillerdelen og å ha det moro sammen med andre spillere. Jeg har mye å si om Rebellion sitt valg om å lage et spill som fokuserer på flerspilling for her er det mye som skurrer.

Først og fremst når det kommer til enspillerdelen så er du helt alene ut på banen. Du kan ikke ha med deg de tre andre figurene i form av CPU-styrte lagkamerater, og du har heller ikke muligheten til å spille på delt skjerm. Tatt i betraktning at Strange Brigade handler om å spille sammen, er det hårreisende at co-op med delt skjerm ikke er mulig. Når man ser at andre populære spill som Call of Duty og Left 4 Dead får til dette, synes jeg det er leit at Strange Brigade ikke har slike funksjoner. Det finnes selvfølgelig håp om at en form for oppdatering vil komme i framtiden, men inntil videre er det skuffende.

Heldigvis er flerspillerdelen betraktelig bedre. Jeg fikk blant annet prøvd ut et par baner fra historiedelen og litt av overlevelsesmodusen sammen med tre andre spillere. Å spille sammen med andre gjorde opplevelsen mye gøyere, for vi tullet, konkurrerte mot hverandre om å få mest poeng mot slutten av banen og ikke minst å samarbeide taktisk.

Selv om det var innmari gøy å spille sammen med andre så var det enkelte ganger irriterende, som for eksempel den ene gangen da en spiller plukket opp en viktig nøkkel som trengtes for å komme videre i spillet. Jeg hadde gjort ferdig banen tidligere alene og viste hva som trengtes å gjøres, og kunne til og med se at vedkommende bar med seg nøkkelen uten å selv vite om det. Jeg prøvde å formidle det ved å skyte, løpe, korrigere og til og med snakke via hodetelefoner. Til slutt endte jeg opp med å kaste vedkommende ut av gruppa og fortsette fredelig videre. Det var da jeg begynte å savne såkalte shout-outs, som blant annet er med i Monster Hunter: World. Muligheten til å gi beskjeder via enkle knappetrykk ville ha gjort kommunikasjonen mye bedre.

Strange Brigade

Det er uten tvil de to gratis modusene som er det beste med spillet. Det var innmari moro å spille sammen med andre, spesielt i overlevelsesmodusen, for det ble stadig vanskeligere og flere monstre dukket opp etter hver fullførte bane. I tillegg så fant man minimalt med penger, og alt fra våpen, til dører og skattekister kostet skjorta. Jeg klarte meg fram til runde tretten og da slet vi alltid med at vi gikk tom for skudd, måtte skyte med pistolene våre (den hadde uendelig skudd) for så løpe febrilsk vekk, før vi ble slått til døde av monstrene. Det var alltid noen av oss som døde, og som ble ført til en gravkiste der en av de andre spillerne kunne redde deg innen kort tid.

Den andre modusen jeg fikk more meg med var en slags poengbasert modus, der man måtte drepe monstrene innenfor en kort rekkevidde for å få økt gangetabellen for poeng. Spesielt gøy var det å konkurrere med hverandre om hvem som klarte å drepe flest monstre, og ikke minst sitte hele tiden med tanken om at "jeg er best!". Selv glemte jeg meg bort og kjørte i "rambo-stil" med geværet. Det endte med at ingen orket å hverken støtte meg, eller redde meg når jeg døde.

Strange Brigade

Avsluttende tanker om Strange Brigade

Strange Brigade er et spill som jeg hadde store forventninger til. Det var takket være trailerne at jeg ble frelst på spillet. Dessverre greide ikke spillet å leve opp til forventningene. Selv om det var mye bra her og der, så var det mye mangler, feil, og ting jeg savnet i spillet. Til at dette i hovedsak er et flerspillerspill, er det altfor få tilpasningsmuligheter. Det finnes et sesongpass der du får med andre kostymer, våpen, og masse ekstra materialer, men om slikt allerede burde vært med i spillet velger jeg å ikke uttale meg om...

6 / 10
+
To ekstra moduser, absurd humor, haugevis av forskjellige monstre, mye varierende feller og hemmeligheter, hver figur har sinn spesielle evne og "nøkkel" for låse opp enkelte hemmeligheter.