Stick it to the Man!

Stick It to the Man!

Indie-biblioteket til Switch er allerede omfattende, men Stick It to the Man bør kanskje ikke være førstevalget ditt.

Å skulle anmelde indie-spillet Stick It to the Man i 2017 føles litt merkelig, med tanke på at spillet først kom ut til PC i 2013. Samtidig har vi ennå til gode å anmelde det her i gården, og ettersom spillet nå er aktuelt igjen takket være nylanseringen til Switch ser vi på dette som en gyllen anledning til å se nærmere på det særegne spillet fra studioet Zoink. Studioet arbeider for tiden med Flipping Death, et annet indie-spill som har figurert i Switch-presentasjoner, og en nærmere kikk på Stick It to the Man kan gi oss en liten smakebit av hva vi kan forvente.

Zoink er utviklet i samarbeid med Ryan North, som blant annet også har skrevet historien til tegneserieutgaven av Adventure Time. Vi tas med til en bisarr todimensjonal verden hvor alt ser ut til å være laget av papir og klistremerker (i det minste fra spillerens perspektiv). Her møter vi Ray, som til daglig jobber med å teste ut kvaliteten på arbeidshjelmer, noe han gjør ved å få ting sluppet ned på hodet. En dag på vei hjem fra jobb går det temmelig galt, og Ray får tidenes kul i hodet takket være en mystisk gjenstand som faller ned fra himmelen.

Stick it to the Man!
Ved hjelp av spagetti-armen kan Ray lese tanker, samle klistremerker og plassere dem der det trengs. Kreativt, men utfordrende blir det aldri.

Så snart Ray våkner opp etter å ha slått hodet sitt, oppdager han at han har et romvesen inni hodet og en spagetti-lignende arm hengende ut fra hodet sitt. Armen er ikke så veldig sjenerende ettersom ingen andre kan se den, men den bringer med seg et par hendige egenskaper Ray fort får bruk for. Den første er at han kan slenge armen på hodene til andre mennesker og dyr og lese tankene deres. Den andre er at Ray kan bruke armen til å ta seg frem til områder han ellers ikke ville fått tilgang til. Den tredje egenskapen er at Ray med armen kan rive av klistremerker og løst papir som han finner rundt omkring i verden. Klistremerkene kan han så feste på nytt der de trengs hos dem som trenger det. Alle egenskapene kommer godt med når Ray etter hvert må rive seg løs fra både hemmelige agenter og forsøke å bryte ut fra et galehus (hvor alle fangevokterne er forbausende like Nurse Ratched i klassikeren Gjøkeredet).

De nye evnene kan Ray for eksempel bruke til å lese tankene til dem han møter, finne ut hva det er de savner, og deretter finne et matchende klistremerke et annet sted på brettet. Her finner man noen kreative og morsomme løsninger, og etter hvert får man brynt seg på noen lange tankerekker, hvor A må matche B før vi kan gå videre til C som igjen gir oss tilgangen til D. Dessverre blir spillet aldri særlig utfordrende, og spillet legger seg på en litt for enkel vanskelighetsgrad, både når det kommer til gåteløsningen og plattformelementene. En annen ulempe er at jo lengre løsningsrekkene er, jo mer trasking frem og tilbake må man regne med. Noen snarveier finner man heldigvis i spillet, men det er ikke å komme unna at spillet byr på mye backtracking, og ikke på en god Metroid: Samus Returns-måte.

Stick it to the Man!
Her ser vi Ray sammen med psykologen, som har oppdaget at han kan spare mye arbeid ved å stille spørsmålet "How does that make you feel?" til alt pasientene kommer med.

Stick It to the Man satser mye på humor. Så mye, faktisk, at spillet nærmes lesser på med desperate forklaringer på hvorfor du skal ta deg tid til å le av vitsene. Til tider fungerer dette selvfølgelig til en viss grad, og man ender nok med å både humre og le av et par av vitsene underveis. For det meste oppleves det derimot som et billig forsøk på humor, hvor spillet enten sliter med timingen eller ganske enkelt med stilen. Stick It to the Man kan absolutt være morsomt en gang iblant, men oftere sitter man igjen med et gjesp snarere enn et smil. Det lover dårlig for et spill som satser tungt på en lett og humoristisk tone.

Det som imidlertid er mest irriterende med Stick It to the Man, er at styringen på spagetti-armen er så overfølsom at presisjonsarbeid blir umulig. I tilfeller hvor det står to eller flere mennesker sammen som du skal lese tankene til, er kontrollsystemet så upresist at man flere ganger må regne med å lese tankene til feil person fordi du treffer feil. Det er ingen stor jobb å avbryte tankerekken og prøve igjen, men det er fortsatt et irritasjonsmoment spillet kunne vært foruten. Det samme kan også sies om de tekniske feilene i spillet, som at feil eller mangelfull undertekst dukker opp eller at spillet faktisk stopper helt opp. Det skjer ikke ofte, men det ødelegger likevel for helhetsopplevelsen.

Stick It to the Man er ikke et direkte dårlig spill, og det vil nok absolutt være noe her å hente for enkelte. Samtidig er det vanskelig å anbefale spillet når det har såpass mange ankepunkter, ikke minst når spillhøsten er såpass god som den allerede er. Om du er på jakt etter en god indie-opplevelse til Switch, vil spill som Golf Story og Stardew Valley gi deg en langt bedre opplevelse til omtrent samme prisen.

5 / 10
+
Interessant premiss, noen gode vitser her og der.