Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler

Stemningsrapport fra Score i Trondheim

Adrian tok turen til Olavshallen i Trondheim for å få med seg konsertsensasjonen Score!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg sitter i tredje etasje, helt fremme ved kanten av balkongen med perfekt utsikt over de åttifem svartkledde menn og kvinner som stemmer instrumentene sine. Lyset blir dempet, dirigenten kommer frem og bukker, og musikken starter. Rundt meg begynner andre å tromme takten til sangene, dirigere for seg selv eller svaie lett frem og tilbake. Nesten alle stykkene som blir fremført får frem sterke følelser og minner i publikum. Idet orkesteret setter i gang med Terra's Theme fra Final Fantasy VI så får jeg gåsehud på armene og samtlige i salen går tilbake til barndommen med SNES-kontrollen i hendene og et pikselert, snødekt landskap på TV.

Stemningsrapport fra Score i Trondheim

Score: Orchestral Game Music er en forestilling som settes opp av ulike filharmoniske orkester rundt om i Europa. Det er satt opp av svenske Underscore Productions som også har flere andre konserter som de setter opp.
29. og 30. november ble Score for tredje gang tolket av Trondheim Symfoniorkester i Olavshallen, dirigert av Nick Davies. Med seg hadde de Sabina Zweiacker på vokal og daglig leder i Underscore Productions, Orvar Säfström, som konferansier. Konseptet er like enkelt som det er genialt, få dyktige og etablerte symfoniorkester til å spille temamusikk fra dataspill. Symfonien tiltrekker seg nytt publikum og spillmusikken blir tolket på nye og episke måter, så alle vinner på det!

I denne tredje utgaven av Score så fremførte Trondheim Symfoniorkester en fin blanding av gamle klassikere, blant annet en medley fra Sonic, komposisjoner fra nye spill som The Witcher og Bloodborne, og et par crowdpleasers. Spillet som fikk mest kjærlighet var Final Fantasy VI som fikk både åpningsmelodien sin fremført i tillegg til en tolkning av den litt snodige opera-sekvensen i spillet.
Det sier nok seg selv at få ting gir oss spillentusiaster like mye frysninger som å få musikken fra våre barndoms favorittspill fremført med åttifem instrumenter og tolket av dyktige komponister. Opplevelsen blir en perfekt kombinasjon av klassisk- og populær-kultur som viser at avstanden mellom de to er kanskje ikke så stor som man skulle tro.

Dette er en annonse:
Stemningsrapport fra Score i Trondheim

Trondheim Symfoniorkester sin produksjon av Score: Orchestral Game Music var ufeilbarlig og ga publikum akkurat det vi ønsket oss, og det sier jeg ikke bare fordi han ved siden av meg ikke klarte å sitte stille i stolen sin fordi han var så engasjert. Alle stykkene hadde gjennomgående høy kvalitet, lyden klang bra i salen og Orvar Säfström sine småkleine introduksjoner av hver nye sang var akkurat passe vittig og kort til at det gikk bra. Det står også respekt av vokalist Sabina Zweiacker som alene bar en rekke krevende sanger, som operaen Maria og Draco fra Final Fantasy, Lullaby of Woe fra The Witcher: Blood and Wine og The Dragonborn Comes fra Skyrim. Sistnevnte var ikke på programmet som ble gitt ut til konserten og ble avslørt helt på slutten etter applausen som et planlagt ekstranummer. Dette førte til forutsigbar stormjubel i salen.

Stemningsrapport fra Score i Trondheim

Kort oppsummert var det en veldig fin opplevelse og det er noe alle som liker spillmusikk bør prøve å få med seg. Sjekk det ut neste gang Score: Orchestral Game Music eller lignende konserter er i nærheten av din by!

Dette er en annonse:


Loading next content