LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Gamereactor
      anmeldelser
      Steel Battalion: Heavy Armor

      Steel Battalion: Heavy Armor

      Steel Battalion: Heavy Armor setter deg foran Kinect med en tradisjonell kontroller i hendene, men diverse problemer holder spillet tilbake...

      Abonner på vårt nyhetsbrev her!

      * Påkrevd felt
      HQ

      Steel Battalion ble i sin tid kjennetegnet av den enorme kontrolleren som fulgte med. Den kom med et latterlig antall knapper, og kostet litt over en tusenlapp. Den hadde alt for å simulere følelsen av å kontrollere en diger kamprobot. Med Steel Battalion: Heavy Armor valgte utvikleren å droppe den digre kontrolleren til fordel for bevegelseskontroll. Alt fra motorens startnøkkel til kontrolleringen av ventilasjonssystemet styres nå av håndbevegelser, og Kinect skal sørge for at alt går etter planen.

      Det som gjør Steel Battalion: Heavy Armor unikt, er at det styres med både Kinect og en tradisjonell håndkontroller. Den brukes til bevegelse, kamera og våpen. Kombinasjonen resulterer i en solid illusjon av å sitte bak spakene på en diger gående stridsvogn, med tre andre lagkamerater parat. Det vil si, når det funker som det skal.

      De største problemene med Kinect-styringen ligger i at det krever en enorm presisjon og en overfølsom kalibreringsprosess. Det kreves umenneskelig tålmodighet for å lære å spille Steel Battalion, som trekker tankene tilbake til seriens første spill. I utgangspunktet skulle det ikke være mulig å ha en like bratt lærekurve i 2012.

      HQ
      Dette er en annonse:

      Spillet må lese inn hendene dine hundre prosent korrekt, noe det ikke gjør med mindre du sitter helt rett i stolen. Etter et par timers spilling er ikke det like lett, og ved flere anledningen oppfattet sensoren knærne mine som hender. Trekke- og skyvebevegelser er to av spillets grunnleggende bevegelser, og brukes blant annet til å titte ut gjennom periskopet når du skal skyte. Prosessen vanskeliggjøres imidlertid når du skal bytte sittestilling, da spillet vil mistolke dine kommandoer og lage fatale problemer for både deg og mannskap. For å rette opp i problemet må spillet rekalibrere din posisjon igjen.

      Min komfortable gamingstol måtte derfor byttes ut med en stol som var rettere i ryggen, og selv da må jeg bruke små og presise bevegelser for å treffe de tett plasserte knappene på dashbordet. Til gjengjeld er det veldig gøy når man får det til.

      Spillet sliter dessverre ikke bare med å fange opp dine bevegelser. Steel Battalion: Heavy Armor har også rotete HUD, og i likhet med flere andre Kinect-spill henger det etter.

      Det skal sies at spillet virkelig fanger stemningen av å styre en gammel krigsmaskin som ikke lenger er i toppform. Vi befinner oss midt i en fremtidig verdenskrig, men selv om spillet foregår i fremtiden har verden blitt bombet tilbake til steinalderen. Det minner mer om andre verdenskrig med roboter, da våpen og kommunikasjonssystemer er like pålitelige som de var på 40-tallet. Tenk Saving Private Ryan - ikke Patlabor.

      Dette er en annonse:

      Før hvert oppdrag ser du på et håndtegnet kart, som viser hvilke generelle områder du kan støte på fiendtlige soldater. Dette kartet vises via pausemenyen, men det er kun et tidsspørsmål før man glemmer både kart og fiendtlige posisjoner. Ute på slagmarken finner man ofte fienden ved å spasere rett inn i leiren deres, og selv om oppdrag kan variere lengdemessig vinner man sjelden før man har vært innom Game Over-skjermen et par ganger.

      Målene i oppdragene varierer også, men handlingsmønsteret ditt holder seg relativt likt:

      1. Gå til neste checkpoint, guidet av en pil på skjermen, og håp at du finner ut av det du skal før du eller noen i laget ditt blir drept av det du så.

      2. Se deg rundt for å oppdage infanterisoldater med rakettkastere (røyk og ødelagte miljøer er dine eneste ledetråder for å finne dem) og andre tobente stridsvogner, som bombarderer stillingen din fra det fjerne.

      3. Gå frem og tilbake mens du prøver å skyte ut beina på fiendtlige tanks for å sakke dem ned, mens du dukker unna innkommende skudd.

      Steel Battalion: Heavy Armor

      Hvis du synes det høres frustrerende ut har du helt rett, men overraskende nok blir det aldri kjedelig. Det er nettopp dette som gjør Steel Battalion: Heavy Armor så appellerende. Et eller annet sted i virvaret av rotete bevegelsekontrollere og hyppige besøk hos Game Over-skjermen finnes det en stilig og komplisert mech- og krigssimulator. Man må bare se ekstra godt etter.

      Når det regner kuler mot skroget er det vanskelig å ikke bli nervøs. Panikken vokser mens du prøver å peke ut fiendens posisjon i en dal kun opplyst av lynnedslag, eller under en langsom duell på slagmarken med en fiendtlig mech-pilot der dere begge desperat prøver å finne den perfekte vinkelen for å treffe hverandre. Det suger i magen idet døende soldater skriker over radioen, og når utfallet av en Quick Time-sekvens bestemmer om fiendtlige soldater vil komme seg inn i skroget jekkes pulsen opp flere hakk.

      I disse korte stundene glemmer du de ekstremt stereotypiske lagkameratene dine, den problematiske kontrollen og de uklare opplysningene du får om ditt neste mål. Du lever kun i øyeblikket.

      Det er nærmest umulig å drepe infanterisoldater med skudd fra auto-kanonen din. Det blir som å knerte mygg ved å kaste bowlingkuler på dem. Kanonen skader dessuten bare visse miljøer. I en scene befinner jeg meg i en underjordisk jernbane, og jeg må skyte presist for å sørge for at tunellen ikke kollapser. Utenfor støter vi på trær, og til og med noen telt som kan stå imot flere raketter uten å miste så mye som et gram bark.

      HQ

      Det er et brutalt vanskelig spill - det kommer vel ikke akkurat som noen overraskelse, siden det er utvikleren bak Demon's Souls som står bak det. Men Kinect-problemene gjør at du ikke alltid kan klandre deg selv for din død.

      Steel Battalion: Heavy Armor hadde trengt en bedre læringskurve, så spillere kunne lært å tilpasse seg Kinects kontrollproblemer. Slik det er nå vil det nok kun skremme vekk spillerne.

      From Softwares nyeste spill vil nok ikke vinne noen priser eller bli like godt likt av fans av tidligere spill. Det vil bli stemplet som en urettferdig vanskelig opplevelse, istedet for en hardkokt Kinect-tittel som utvikleren har sagt det ville bli. Det er ikke for alle, men hvis du klarer å komme forbi spillets mange problemer vil du finne en form for verdi i denne krigssimulatoren.

      06 Gamereactor Norge
      6 / 10
      +
      Når man først fanges er innlevelsen på topp, og den vanskelige kontrollen kan til tider bidra til stemningen.
      -
      Frustrerende vanskelig å treffe små knapper med Kinect, altfor vanskelig, rotete HUD, stereotypiske lagkamerater, bratt læringskurve.
      overall score
      er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

      Relaterte tekster



      Loading next content