Starsky & Hutch

Starsky & Hutch

Skyting og kjøring er blitt kombinert mange ganger før. Er denne kombinasjonen bedre?

Minds Eye heter selskapet og Starsky & Hutch er spillet de har snekret sammen. Og for å komme til kjernen kan man si det slik: Minds Eye er et selskap som sårt trenger en snekker eller to... Til dere som syntes tittelen på spillet ringer en klokke (eller en alarm), så kan jeg nevne at Starsky & Hutch var en tv-serie på 70-tallet. De var to politimenn som holdt kriminaliteten på gata nede og fakket skurker. Råkjøring med bil, skyting og annen action var deres arbeid, og i spillet her får du fortsette slik de holdt på i nærmere 5 år. Og dermed har du spillets historie egentlig.

Inndelingen av spillet er litt spesiell. Den er inndelt akkurat som en tv-serie, med episoder og med sesonger. Det fungerer akkurat på samme måte som et spill med oppdrag på forskjellige brett og steder. En annen ting som gjør at dette spillet skiller seg ut er at det ikke er noen livsmåler eller tidsmåler for deg og din bil. Isteden for det har de valgt å gå ut i fra antall seere. Så lenge du har seere så kan du fortsette å kjøre. Det er tydelig at Minds Eye mener at tv-seriens tv tittere har svakt hjerte og skrur av tven så fort du skulle finne på å kjøre litt dårlig eller begynner å utøve bilvold mot bygninger, andre biler og byens innbyggere. For å få opp antall seere kan du kjøre vågalt uten å treffe husvegger og andre faste objekter. Du må også unngå å bli skutt på og unngå alle andre skader på bilen din. Hvordan det i hele tatt er mulig å øke en tv-titter mengde, bare ved å kjøre kult og spennende, er det ingen som har svart meg på enda, men det er mulig denne tv-tittergjengen har meget god kontakt med hverandre. (De for deg et scenario der seerne ringte til hverandre... Seer 1: "Se på Starsky & Hutch nå! De kjører gjennom en bakgate full av bokser og kasser!" Seer 2: "Ja, det hørtes spennende ut!" *Skrur på tv* "Å nei, nå kjørte han rett inn i en uskyldig varebil. Da skrur jeg av!"... Selv jeg syntes dette blir litt dumt, men la gå - det er jo et spill og langt i fra virkeligheten.)

Som nevnt har spillet flere originale aspekter, men mest originalt er vel synet Minds Eye har på spennende bilkjøring og action. Jeg er av den oppfatning at et actionspill ikke skal kreve tålmodighet fra spilleren. Det skal være høyt tempo, full-fart-hjernehemmende-spenning. Men Minds Eye er visst av en helt annen oppfatning. I spillet virker det ikke som om bilene stopper fordi du har påført dem store skader ved å skyte på dem, men at de stopper fordi de massive mengdene med bly som du pumper inn i motstanderen rett og slett gjør bilen så tung at dekkene eksploderer og hjulene faller av... dermed har action fått en mer langtrukken, mindre spennende og tålmodig tolkning. Jeg innrømmer det gjerne: Når jeg vil suse etter en bil, så er det en begrensning på hvor lenge jeg har lyst til å suse etter den samme bilen. Derfor blir det fort kjedelig å skyte en bil 570 ganger, uansett hvor realistisk det er.

Starsky & Hutch ser ikke glitrende ut. Det ser helt gjennomsnittlig ut når du starter med å kjøre, men etter det går det kun én vei: nedover. Bilene ser ok ut, men når skadene bilene får er så små at du trenger mikroskop for å se bulkene du får fra å smadre bilen din inn i en lasebil i 120, så kunne de likegodt latt vær å ta med bilskade. Jeg har fremdeles til gode å miste en bildel og det sterkeste tegnet på bilvolden jeg har opplevd så langt er litt røyk i forskjellige farger fra motoren. Omgivelsene er ikke så voldsom detaljerte, men de har likevel fått med seg en del småting som gjør spillet litt mer troverdig. Inntrykket av at denne byen vi kjører i lider av alvorlige tåkeproblemer, hjelper ikke akkurat på å skru grafikkarakteren opp. Når jeg i flere anledninger har kjørt inn i en blå altomfattende tåke og spillet klikker som juling, vil jeg driste meg på å si at spillet ikke alltid virker like gjennomtenkt.

Muligheten til å kjøre rundt i byen for å bli kjent eller bare cruise, blir hindret av at du hele tiden må finne sånne dingser som booster seerantallet. Derfor blir det lite cruising og masse strev istedenfor. Godt gjort å ødelegge denne delen syntes da jeg.

Musikken er inspirert fra serien og inneholder massevis av 70-talls musikk. Hvor bra det er, er jo en smakssak, men jeg kan ikke nynne på en eneste av de ikke alt for fengende melodiene. Dels skyldes det at musikken er så kjedelig at jeg ikke gidder å høre på og dels fordi musikken konstant blir overdøvet av en "baksetesjåfør". Du kan banne deg opp og ned på at baksetesjåføren som dingler ut av sidevinduet med en pistol klager på kjøringen din. Han har noen få måter å kamuflere det på ("Ikke skrem innbyggerne!" og "Pass på omgivelsene!" , men i løpet av det første brettet har du hørt alle kommentarene hans flere ganger. Det samme gjelder skytingen. Med hvert eneste jævla bomskudd skal det komme en kommentar fra idioten bak rattet. Det er ingen tvil i mitt hjerte. Disse to er enten søsken, eller så er de gift. Ingen andre i verden kan krangle så mye som disse to...

Noe jeg liker med spillet? Vel gjenstandene du kjører inn i har en egenvekt som påvirker kjøringen din. I mange tidligere spill så tar du med deg parkbenken på panseret som om benken skulle vært laget av papp. Eller så er den boltret så grundig fast i fjellgrunnen at bilen din blir nærmest vraket i sammenstøtet. Her kan du se at du treffer benken og du blir hindret litt. Slik det skal være.

Ellers er det nok mye å gjøre i dette spillet for dem som faller for det. Du kan låse opp biler, baner, byer, oppdrag og det er ingen ende på hvor mye underholdning du får for pengene. Det er vel og merke hvis du liker middelmådige bilspill som prøver desperat å være en klassiker som lisensen sier, men som likevel ikke blir mer en enda et bilspill der man har muligheten til å henge ut av vinduet med en skyter som har samme effekten som en vannpistol.

Minds Eye har som mange andre, omgjort en respektabel tv-serie til et klønete forsøk på å lage et spill. Det har vist seg flere ganger at å konvertere en tv-serie ikke bare handler om å ha skuespillernes stemmer med i smørja, men å kanskje ha med noen på teamet med en god ide og litt programmeringskunnskaper.

6 / 10
+
Krasjing med omgivelser er mer realistisk enn i andre spill.
-
Minimale bilskader, problemer med tåkete by, forsøk på originalitet blir plagsomt.

0
Starsky & HutchScore

Starsky & Hutch

ANMELDELSE. Skrevet av Richard Imenes

0
Starsky & Hutch spill annonsert

Starsky & Hutch spill annonsert

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Er du rundt 20 år og vokste du opp med SKY eller svensk TV som barn, husker du helt sikkert den ultra populære Starsky & Hutch serien, som flimret over skjermen på 80-tallet. Nå kommer den gamle kult-serien som spill til PC og PS2.