series-tekster
Star Wars: Visions

Star Wars: Visions-anmeldelse

Den animerte serien er en kreativ triumf, men den vil ikke falle like godt i smak hos alle.

Til en viss grad kan man si at Star Wars: Visions er det stikk motsatte av hva Disney har gjort med Star Wars frem til nå. Det selskapet har gjort så langt er omhyggelig kontroll hvor bare de mest utarbeidede prosjektene slipper gjennom, kombinert med store investeringer i ideer som slår lett gjennom hos massene. Noen av disse har virkelig vist seg å være lønnsomme og gode, som The Mandalorian, mens trilogien med nye filmer har forsurnet enkelte fans over de siste årene.

Alt har vært nøye kontrollert og finpusset. Star Wars: Visions er det motsatte av kontroll. Det er bent frem kaotisk, en antologiserie fra forskjellige studio som forteller forskjellige korte og actionfylte historier, og ingen av dem passer inn i den tradisjonelle fortellermodellen til Star Wars. Det er eksperimentering på sitt reneste, noe som kanskje symboliserer overgivelsen av det stramme narrativet.

Som tilfellet ofte er med pure eksperimenter er sluttresultatet en liten pose med godt og blandet, og i likhet med for eksempel Love, Death & Robots koker det hele ned til hvilke av de ni 15-minuttersepisodene du liker, fremfor om du liker Visions som helhet og konsept eller ikke.

Jeg sier dette fordi episodene varierer sterkt i sin uttrykksform, fortellerstil og fortolkning av Star Wars som helhet. Bare de to første episodene viser dette i stor grad, der den første er en svart/hvitt ronin-aktig fortelling om en liten landsbyduell mellom en Sith og en ... vel, en slags ronin. Den andre episoden er fortellingen om et tatooiansk (hvis det er et ord) rockeband som må opptre for Jabba the Hutt for å redde ett av sine bandmedlemmer fra å bli henrettet. Ja, du leste riktig. I likhet med japansk anime varierer Visions i visuell stil, hvor sprøtt det er eller virkelig ikke er samt tematisk oppbygning. Det er vanskelig å dømme pakken som helhet ettersom dette er så antologisk som man får et, selv om det hele i en eller annen grad handler om Star Wars.

Star Wars: Visions

Bak hver og en episode vil man imidlertid finne ekstremt god teknisk gjennomføring. Jeg vil anbefale alle umiddelbart å skifte til de japanske stemmene, som vil forsterke følelsen av at man sitter og ser noe fremmed, men selv om du velger å gå for de engelske stemmene er stemmeskuespillet nydelig og episodene visuelt upåklagelige. Noen vil naturligvis begeistre mer enn andre, men om man skal bedømme samlingen som en helhet er det hele godt gjennomført.

Poenget er at dette er så sprøtt som Star Wars kan bli og så løssluppent som Disney har latt lisensen få være etter at de overtok rettighetene fra George Lucas og tok livet av det etablerte utvidede universet. Det i seg selv gjør det interessant at denne antologien i det hele tatt eksisterer.

Det er småting å utsette her, som for eksempel at episodene er litt i det korteste laget. Dette gjør dem nærmest til vignetter snarere enn fullt utviklede episoder, og historiene i dem kunne vært sterkere hvis de hadde fått litt mer tid på seg. Kanskje en lengde på 25 minutter kunne skapt det nødvendige pusterommet?

Likevel er Star Wars: Visions en kreativ triumf. Selv om det slettes ikke er for alle, spesielt ikke for dem som fnyser av klassiske animefortellingsklisjéer, er det et viktig steg i riktig retning som representerer det ovenfornevnte frislippet av kreativ kontroll til dem som har ventet i årevis på å få jobbe med varemerket.

Star Wars: Visions
8 / 10