Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes

Enda en midichlorianer-fattig melkeku eller friskt kloneeventyr? Krome og LucasArts skal ha for forsøket, men ender opp unødvendig middelmådig.

Knapt et eneste aspekt ved Star Wars-universet har til gode å bli utforsket i spillform, og sist ut er den barnevennlige CGI-serien på Cartoon Network. La det være klart først som sist: Dette er slett ikke Star Wars for de konservative nerdene. Det er et enkelt underholdningsprodukt for barn som ble introdusert til lyssabler og fjerne galakser gjennom den splitter nye serien, og som gjerne vil spille med de samme figurene og høre de samme stemmene. Tilgi meg, men jeg merker jeg blir litt provosert av et så avslappet forsøk på å tilfredsstille fansen. Når målgruppen er såpass ung, unngår utviklerne de samme argusøynene, og mange eksemplarer vil utvilsomt bli solgt på grunn av coveret alene. Ikke minst fordi en ny sesong "tilfeldigvis" står på trappene. Alt dette går ut over spillbarheten og den generelle kvaliteten på spillet, men heldigvis finner spillet oss i spillpressen før det finner de blåøyde konsumentene der ute.

Det blir kjapt tydelig at Herr Lucas ikke har sluppet en eneste film for mye i den totale filmserien, for kildematerialet her er lovlig tynt. Hva republikken og jedi-rådet drev med mellom den andre og tredje filmen er rett og slett ikke så fryktelig spennende, og konflikten som leder til republikkens fall må være blant de tørreste i intergalaktisk krigshistorie. Når man først har satt handlingen i et bokstavelig talt frittstående univers, bør det være liten grunn til å etterlikne vårt eget samfunns gørrkjedelige byråkrati og tendens til å føre krig over en bunke tall og statistikker. Likevel er det politikk som står i sentrum for klonekrigen, og selv om det kanskje opprinnelig er ment å skulle være et spark til ett eller annet her på kloden er det umulig å finne igjen i denne tittelen. Hele spillet er presentert som et par episoder i animasjonsserien, og mye av den klassiske Star Wars-stemningen er borte. Ingen scrollende tekst som forklarer handlingen i grove trekk, og fint lite ikonisk musikk. Det er fortsatt John Williams som har copyright på alt du hører, men den tjukke stemningen som de nye filmene har holdt seg flytende på er byttet ut med et mer moderne, friskt preg. Og det er sikkert lurt for å fenge de små, men som knallhard tilhenger av det gamle materialet føler man seg litt på bortebane.

Selve gameplayet er delt på midten mellom hjernedødt hack`n `slash og plattforming med et knippe forkjellige Jedier, og et tilsvarende ukomplisert skytespill med klonetroppene. Mangfoldet i Jedioppdragene er en av spillets styrker; man skifter hele tiden Jedi, fra Anakin og hans unge padawan til Obi Wan og Mace Windu og en haug mer ukjente personligheter som alle har bitteliten forskjell i stil og ferdigheter. Problemet er at selv om animasjonene er fine og selve nedsablingen fungerer bra i all sin ekstreme banalitet (vi snakker bruk av èn, i høyden tre forskjellige knapper gjennom hele spillet), krasjer spillet totalt når man skal hoppe og sprette gjennom banen frem til neste duell. Det låste kameraet og de slappe teksturene i bakgrunnen ødelegger all dybdefølelse, og resultatet er at man faller i døden gang på gang på gang. Dette er utvikleren absurd nok klar over, og utstyrer deg med et ubegrenset antall liv. For en lat måte å takle elendig spilldesign på. I stedet for å lage baner og kontrollsystem som sitter, er det meningen at du skal prøve og feile helt til du har flaks og kommer deg videre. Uten muligheten til å prøve igjen så mange ganger du vil samt veldig hyppige checkpoints hadde dette vært uspillbart.

Kloneoppdragene fungerer mye bedre, men mangler den naturlige appellen som lyssabler tross alt fortsatt innehar. Man bare spurter gjennom områder med et lite utvalg forskjellige droider i enorme antall og holder skyteknappen inne, litt som G.I Joe: Rise of the Cobra. Og det er slett ikke et kompliment. Utfordringen blir helt borte når man ikke kan dø, og poenget med spillet blir utelukkende å få med seg den trøtte historien når man etter hvert går lei av de mildt underholdende kampene.

På sitt beste er det helt klart moro å sprenge eller hakke i stykker droider og de få gangene plattformingen funker, men de øyeblikkene blir det fryktelig langt mellom i forhold til alle gangene man river av seg hårtuster i frustrasjon.

Krome har gjort noen velmenende forsøk på å innovere litt, alle fiender for eksempel tas over og brukes mot sine egne ved å hoppe på dem. Det er derimot ganske poengløst når de fleste uansett dør av et par hugg med sabelen. Du tvinges likevel til å mestre det for å sprenge deg gjennom hindringer, men det begrenser seg til disse øyeblikkene etter hvert som man går lei.

Grafikken er skuffende med tanke på at kildematerialet også er datagrafikk. Det er og blir en nedtur å se en episode med finfin CGI for så å få de hakkete figurene og upolerte landskapene i fleisen når man spiller. Man ser at de samme modellene er brukt, men det ser merkelig nedstrippet ut. I mange tilfeller ser man tydelig det grønne ruteskjelettet til figurene, fordi det er så stivt og skarpt utført. Det hadde vært mye bedre å bruke grafikken fra serien i mellomsekvensene istedenfor spillets egen motor, for den er bare stusselig.

Stemmeskuespillet er veldig bra, men det jo ikke så overraskende at skuespillerne har blitt igjen en halvtime ekstra på jobben for å levere noen linjer til spillet også. Det blir jo det samme for dem. Historien glir således fint fremover, men den er jo i utgangspunktet lite å klaske i bordet med, så entusiasmen uteblir.

I forhold til mange andre mer minneverdige Star Wars-spill føles kraften veldig svak og oppbrukt i denne tittelen. Timingen med en ny sesong av animasjonsserien er fullstendig åpenbar, spesielt når en trailer dukker opp som ekstramateriale. Etter noen måneder til med polering og finpussing, kunne vi fort sittet med en minneverdig tittel, men alt slurvet ødelegger. I forhold til for eksempel Star Wars: The Force Unleashed føler man seg tilbakestående i kampene, og skyteoppdragene er så simple at de like godt kunne vært i 2D. Den tilstanden Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes er utgitt i vitner om nok en kynisk pengemaskin, og jeg kan ikke anbefale dette til noen andre enn fanatikere som må ha alt det står Star Wars på.

Star Wars The Clone Wars: Republic HeroesStar Wars The Clone Wars: Republic HeroesStar Wars The Clone Wars: Republic HeroesStar Wars The Clone Wars: Republic Heroes
04 Gamereactor Norge
4 / 10