Star Wars: Jedi Starfighter

Star Wars: Starfighter

Enda et Star Wars spill ruller ut på PC - og det er ikke mye nytt under solene...

Du starter spillet som den unge håpefulle piloten; Rhys. Han er i gang med opplæring som Starfighter-pilot, men da instruktøren hans blir drept i kamp, blir han kastet ut i et veld av eventyr. Etter denne starten utfolder det seg en episk fortelling, hvor du skal ta kontrollen over hele 3 forskjellige piloter, som hver har deres spesielle "Starfighter".

De 3 pilotene har vidt forskjellige forhistorier, og gjennom de mange oppdragene, får de hver deres innflytelse på den generelle historien. Uten å avsløre for mye, kan jeg si, at det er de mekaniske lømlene som er på banen igjen. Rettere sagt "Droids", som vi så i "Episode 1".

Spillet er oppdragss-inndelt, og før hvert oppdrag får man servert en oversikt over de mål og delmål man har i det kommende oppdraget. I selve oppdraget får man dessuten hele tiden hjelp av sine co-piloter, som kommer med gode råd og veiledning - hvis man da har tid til å høre etter. Kampene kan bli ganske intense, og det kan være vanskelig å konsentrere seg om radiobeskjeder når man har 3 fiender i ræva.

God start
Man starter med en omgang trenings-oppdrag for å lære flyet å kjenne. Snart bliver man dog kastet ut i en lang rekke fly-tokter. I starten virker de forskjellige oppdragene deilig avvekslende, men ganske raskt begynner et monotont gameplay å melde seg. Dessverre blir missionene raskt ensformige, og til tider kan man nærmest oppleve en slags "Deja Vu" når man starter på neste oppdrag.

Starfighter ligner på mange punkter, på de gamle kjenningene "X-Wing" og "TIE-Fighter". Det virker allikevel til tider som om at SWS ikke helt kan bestemme seg for, om det vil være en arcade-shooter, eller en rom-simulator. Oppdragene svinger mye i vanskelighetsgrad, noen har skikkelig simple mål, hvor man bare skal plaffe løs, mens man i andre må været ganske presis, og følge instrukser til punkt og prikke. Sistnævnte hører allikevel til et fåtall av oppdragene, men det ødelegger allikevel litt av den flyten som burde vært i spillet. Når alt kommer til stykket er SWS allikevel bestemt en arcade-shooter, med heseblesende romkamper og heroiske piloter. Det er derfor ikke de samme mulighetene, som man har i f.eks. "X-Wing", mht. til innstilling av skjold, lasere osv. Ser man bort fra de litt ensformige oppdragene, så er SWS helt klart ikke et dårlig spill. Det fanger Star Wars-stemningen bra, og er svært lett å komme i gang med.

Vis litt kontroll
Starfighteren er veldig enkel å kontrollere, og det er ikke så mange ting å holde styr på. Jeg vil allikevel helt klart anbefale en joystick til formålet. Selv om en mus godt kan brukes, så er det en del lettere å styre med en joystick, og dette gir også den rette "feelingen" når man raser rundt etter fiendene. Man råder over "Boost" og en bremse-funksjon, som begge kan være til utrolig gavn, hvis de brukes riktigt. Det er naturligvis den klassiske "primary fire" som er lasere og "secondary fire" som er missiler, bomber og annet eksplosivt snadder. Dessuten har du mulighet til å gi dine med-piloter kommandoer, dette er ytterst brukbart, særlig lenger inne i spillet, hvor oppdragene blir vanskeligere å gjennomføre. Det er alltid fint å la dine medsammensvorne være kanon-føde en stund.

Hvem ser polert ut?
Grafikken er absolutt av den lekre typen, uten på nogen måde å være revolusjonerende. Detalje-rikdommen er ikke overveldende i de enkelte banene, men dette kompanseres dog glimrende av det meget flytende gameplayet. Selv på meget store baner ruller grafikken flytende over skjermen. Det har også den strømlinje-formede grafikken som vi forventer fra LucasArts. Musikken består stort sett kun av soundtracket fra The Phantom Menace, dette gir naturligvis den helt rette Star Wars stemningen, men det kunne allikevel ha vært lekkert hvis det var tilføyd litt ny musikk også. Lydeffektene holder seg også ganske nært andre Star Wars-spill. Lydene fra romskipene, eksplosjonene og ikke minst laserkanonene har alle de velkjendte Star Wars-lydene.

Ukomplisert og brukervennlig
Star Wars Starfighter er en av de bedre Star Wars lisensene, med lekker grafikk og en god historie, men dessværre trekker de ensformige oppdragene og den korte levetiden en del ned. Spillet tar ikke spesielt lang tid å gjennomføre, men er du i humør til å hoppe i cockpitten på en ukomplisert pumpende arcade-shooter, så er Starfighter sikkert noe for deg. Leter du etter en mer seriøs rom-simulator, bør du nok hoppe over denne tittelen. Endnu en Star Wars lisens, som dessværre ender i den middelmådige enden av skalaen.

7 / 10
+
Alt Star Wars relatert materiale har sin sjarm.