Star Wars: Knights of the Old Republic

Star Wars: Knights of The Old Republic

Så er PC-versjonen av Star Wars: Knights of The Old Republic endelig ute. Kristian mekker sitt eget lyssverd og kaster seg ut i eventyret.

Så er PC-versjonen av Star Wars: Knights of The Old Republic (KOTOR) endelig ute. Da spillet kom ut til Xbox for noen måneder siden, ble det lovpriset og fikk toppkarakterer over hele linja. PC-versjonen er egentlig bare en meget god konvertering av Xbox-spillet, noen av de eneste forskjellene man kan finne er litt ekstra snadder.

Vi går tilbake 4000 år før Star Wars episode I, man er da kommet til den gylne tidsalderen av republikken. Både Jediene og Sithene er tilstede i tusentall. Jediene har nylig avverget en stor konflikt mot en Sith-lord og kjemper fremdeles mot alle de resterende Sithene. I begynnelsen av spillet havner du på Taris. Her må du, sammen med noen kompanjonger, redde Bastila. Bastila er en kvinnelig Jedi som var avgjørende i nevnte konflikt mot Sith-lorden. Etter mange timers intenst og fascinerende spill finner du henne, men hun innrømmer ikke at du REDDET henne, dog er hun takknemlig. Dere reiser til Dantooine, hvor det finnes et skjult Jedi Akademi. Jedi-Rådet finner ut at du og Bastila er knyttet sammen med et sterkt bånd igjennom The Force. De finner også ut at sammen kan dere muligens redde galaksen. Dere ender nå opp på en farefylt, innholdsrik og fantastisk reise igjennom Star Wars universet. Du ender ganske kjapt opp på planeten Tatooine, hvor du blant annet treffer på Sand-People og Jawas. Du kommer også til blant annet Korriban og Kashyyyk. Målet er å finne ut hva The Star Forge er for noe. Sithene har tydeligvis tatt det i bruk for å få en stor overmakt, så dere må finne ut hva det er og hvor det er. Delene av det komplette kartet til Star Forge lokasjon finner man på de forskjellige planetene man besøker.

Jeg har likt Star Wars filmene så lenge jeg kan huske, og i motsetning til mange andre så mener jeg at de nye Star Wars filmene er ganske gode. Men en ting er sant, og det er at Lucas Art har feilet totalt på spill siden. Jeg har prøvd de fleste av SW spillene som er kommet ut, og med noen få unntak (blant annet Rouge Squadron og SW:Galaxies) så har det meste vært dritt. Men med KOTOR så gjør de helomvending og skaper tidenes beste Star Wars spill, og uten tvil årets beste RPG PC-spill. Stemningen fra filmene er der, spennende med en liten touch humor. Spillet er et vanlig rollespill, men en ny vri på kampene. Hver gang din hovedperson ser en fiende, så settes spillet i pause, og du kan i ro og mak velge et annet våpen om du måtte trenge det, velge hvilket type skudd\slag du skal bruke, også kan du slå av pausen igjen. Men jeg kan si som så, har du først fått deg et lys-sverd skal det mye til før du velger et annet våpen. Kampene med lys-sverdene er elegante og utrolig stilige. Gjennom hele spillet kan du ha med deg to personer fra troppen din, som etterhvert vokser seg ganske stor. Hver av disse personene og robotene har hver sine egenskaper, skal du bryte deg inn i mange PC`er i en av oppgavene, så kan kanskje en velutviklet robot være passende. Du kommer med jevne mellomrom opp i level, på alle karakterene dine, så da er det om å gjøre å velge riktig. Som Jedi har du selvfølgelig muligheten til å velge mellom den gode og den onde siden. Dette gjenspeiles også gjennom hele spillet, og gjennom veldig mange av dialogene hvor det legges opp til at du skal velge side. Du kan velge å være arrogant og ond, eller hyggelig og barmhjertig. Det blir en helt annen opplevelse å spille ond enn det det er å spille god.

Med andre ord. KOTOR er genialt og helt fantastisk. Musikken er hentet fra Star Wars universet, som setter blodet i kok. Grafikken er heller ikke noe som man kan feie vekk, det er detaljrikt og store kart med masse natur og skapninger. Gameplayet er også genialt, jeg kan love dere mange lange netter med dette spillet. Jeg kan også nevne at det ekstra snadderet jeg nevnte i begynnelsen som er med i PC versjonen er et helt nytt område, nye filmer, en ny karakter, lys-sverd krystaller og andre våpen. Er du fan av RPG’er og/eller SW universet, er dette det beste valget du kan gøre til PC’en i dag!

10 Gamereactor Norge
10 / 10
+