Star Wars Galactic Battlegrounds

Star Wars Galactic Battlegrounds

Frykten for dårlige Star Wars-spill fører til vrede, vrede fører til hat og hat fører til The Dark Side. Med Star Wars: Galactic Battlegrounds bør du ikke frykte mer.

Frykten for at LucasArts hadde mistet evnen til å lage underholdende Star Wars-spill, har gjort mange fans vrede. Det startet mer eller mindre med Star Wars Episode I, som bar preg av hastverk og dårlig design. Det var allikevel først med real-time strategispillet Star Wars: Force Commander, at LucasArts for alvor traff bunnen. Spillet var en skam både for Star Wars-universet og genren i det hele tatt. Siden da har LucasArts jobbet og slitt for å komme tilbake på toppen. Spillene er også gradvis blitt bedre, men med realtime strategispillet Star Wars: Galactic Battlegrounds holder LucasArts for alvor på å finne tilbake til formen.

Age of Star Wars
Star Wars: Galactic Battlegrounds er bygget opp rundt samme grafikksystem, som også drev Ensemble Studio's storspill Age of Empires 2. Er man kjent med dette spillet, føler man seg fort hjemme i Galactic Battlegrounds, for knappene sitter der de pleier og gjør det de pleier. Har man derimot ikke hatt fornøyelsen av å spille Age of Empires 2, trenger man ikke løpe skrikende bort, for Star Wars Galactic Battlegrounds er både brukervennligt og utrolig lett å komme i gang med.

Hver sine evner
Før du fraktes ned på slagmarken, skal du først velge hvem du vil være. Avhengig av humøret kan du velge mellem de gode Gungans, Wookies, Naboo Royal Army og Opprørsalliansen, mens rollene som de onde fordeles mellom den pengegriske Handelsføderasjonen og det mektige Galaktiske Imperium. Hver har de deres styrker og svakheter, hvilket viser seg i evner innen for ressurs innsamling og kampkunst. Den Royale Naboo-hæren er eksempelvis raskere til å samle inn de verdifulle novakrystallene, mens Opprørsalliansen har lettere for å samle inn mat til å brødfø troppene. Wookiene er ikke så gode til å samle inn ressurser, men de er derimot blant de mest kampivrige.

Jeg har noe du ikke har
Hver faksjon har dessuten en rekke spesielle enheter, som gir dem en fordel overfor de andre på forskjellige punkter. Opprørsalliansen har deres effektive luftvåpen og solide panser. Wookiene har deres tekniske kløkt og evnen til selvhealing. Gunganerne har den beste skjoldteknologien, mens den Royale Naboo-hæren kan være stolte av deres elitetropper kalt Crusaders. Det Galaktiske Imperium har også elitetropper i form af de altødeleggende Dark Troopers akkurat som Imperiets varemerke, de meter høye AT-AT kamprobotene, også er å finne blant de keiserlige styrkene. Store altødeleggende kamproboter har ikke Handelsføderasjonen. De fester deres lit til de rullende Destroyer-droidene eller droidekaer, som er ytterst effektive mot infanteri.

8 / 10
+
Endelig et bra strategispill i Star Wars-universet, bra forskjeller mellom de forskjellige partene, veldesignet og lett å komme i gang med