Star Trek Voyager: Elite Force

Star Trek Voyager: Elite Force Expansion Pack

I fjor kom det et par bra Star Trek spill på markedet, til og med en hel del av dem. Et av dem var Elite Force og nå har det kommet en utvidelse til det.

I fjor skjedde det noe meget rart, i hvert fall for en ekte gamer. Det kom bra Star Trek spill på markedet, til og med en hel del av dem. Deep Space Nine: The Fallen, Star Trek: Armada og Star Trek Voyager: Elite Force. Til sistnevnte har det nå kommet en Expansion Pack, enda en gang utviklet av geniene hos Raven Software. Det har det kommet en skikkelig solid utvidelse ut av, og selv om den kanskje ikke tilfæyer så forferdelig mye nytt, er den enhver Star Trek-spillers dræm.

Som tatt ut av serien
Eventyret starter da Voyager etter utslettelsen av et mystisk fiendtlig romskip, transporteres til det som ser ut til å være romskipenes Bermuda Triangel. Det elektriske systemet, forsvarsvåpnene og -skjoldene på skipet tar kvelden, hvorpå Voyager straks blir bordet av en flokk rompirater. Piratene slåes forholdsvis lett tilbake, og det er nå opp til deg og din Elite Force å få reddet Voyager ut av skipskirkegården, fær den virkelige fienden for alvor dukker opp for å hente fangsten sin.

Historien i denne spillutvidelsen skal roses. Den er faktisk glimrende og fullt på hæyde med hva som ellers finnes av Star Trek filmer og serier. Raven har samtidig klart å skape den helt riktige stemningen ved hjelp av mange kjente figurer fra serien, og det generellt meget Trek`ske banedesignet. Missionene i spillet har forskjellige hoved- og delmål, hvilket betyr at man inn i mellom må ta beslutninger, som ikke bare påvirker deg, men også resten av Eliteteamet.

For eksempel skal man på et tidspunkt ta stilling til, om man vil redde sjefen sin, og dermed sette missionens egentlige mål i fare, eller la ham bli assimilert av Borg-kollektivet. Den slags småting harkanåskje ikke direkte innflydelse på det overordnede plottet, men er allikevel med på å gi en viss lagfælelse overfor de folkene, man arbeider sammen med.

Quake III ser slitt ut
Elite Force benytter seg av Quake III-systemet fra Id Software, men Raven har ikke klart å utnytte det fullt ut. Bevares, omgivelsene er veldig flotte, men når man har sett hva Q3 kan utfære av mirakler i Heavy Metal F.A.K.K. 2, virker Elite Force litt trist og fargelæst. Bare missionene på Borg romskipet skiller seg ut som noe spesielt flott. Nå skal det ikke virke som en egentlig kritikk av grafikken, for den er fortsatt veldig bra, men det skal altså litt mer grafisk jåleri til, fær karakteren når helt til topps.

Hear ye, hear ye!
Lyden har Raven taklet litt bedre, men det trekker ned at bare den eldgamle A3D 3D-lydstandarden stættes. Musikken er meget Star Trek`sk i stilen, og kunne for så vidt godt brukes i den neste TV-serien. Lydeffektene er passe metalliske når Borg-dronene beveger seg rundt, og passe uhyggelige når man kryper rundt i luftekanalene, hvor det naturligvis må gjemme seg et ekkelt lite dyr, spm kan sette seg fast på hodet ditt - ikke at jeg rakk å være så uheldig, men det er hva små vemmelige dyr i luftkanaler pleier å gjære i filmer og dataspill.

Stort, velutstyrt arsenal
I en rom-shooter som Elite Force kunne man frykte, at alle våpen er en eller annen variant av et laservåpen, men frykten blir fort forvandlet til fryd, da det viser seg at Raven har kommet opp med en god del laser våpen (eller er det phasers?), som kan mye mer enn bare å skyte.

Standard våpnet er den lille pingla av en skyter, vi alltid ser i seriene, men ta endelig ikke feil av den. Bruker man våpnets sekundære skytefunksjon, er den plutselig et av spillets mest dædelige våpen. Videre er det forskjellige varianter av kjente våpen, alle sammen selvfælgelig med et passende Star Trek-look. I stedet for Rocket Launcher, har du nå en Photon Torpedo Launcher og så videre i den duren.

Alle våpnene er kanskje ikke like oppfinnsomme, men da alle har en sekundær skytefunksjon på hæyre musetast - som i Unreal Tournament, er det ikke noe problem å finne det riktige våpnene til en hvilken som helst situasjon. Våpnene er dessuten laget slik, at ingen av dem på noe tidspunkt blir overflædige. Alle har de en funksjon, man kan bruke til noe nyttig, så bare fordi man har fått neste våpen i rekken, betyr det altså ikke at de gamle kommer til å samle stæv.

Anbefales alle Star Trek fans
Star Trek: Elite Force Expansion Pack kan varmt anbefales til alle, som har det opprinnelige Star Trek Voyager: Elite Force spillet og som likte det. Har man ikke det opprinnelige spillet, er dette en god grunn til å skaffe det, og liker man ikke Star Trek, er det ikke lenger noen unnskyldning. Det er et bunn solid produkt, som enda en gang klarer å plassere Raven som en av de viktigste produsentene av kvalitets-shooters til PC`en.

8 / 10
+
Et virkelig bra spill med den helt riktige Star Trek'ske stemningen.