Star Trek

Star Trek

Adrian har inntatt kapteinstolen på USS Enterprise, og det er med veldig blandede følelser han til slutt har satt karakter...

Det hviler en forbannelse over spillmatiseringer. De går i de klassiske fellene, og ender opp med å bli uinspirerte kopier av filmer. Det finnes derimot eksempler på film-til-spill som fungerer, hvor utvikleren river seg løs fra materialet i filmen og forsøker å skape sin egen tolkning. Star Trek fra Digital Extremes er i sistnevnte kategori, så hvorfor får det likevel slakt av anmeldere?

For å være helt ærlig synes jeg ikke Star Trek er et dårlig spill. På det beste minner det meg om alt jeg liker fra Dead Space 3 og Mass effect 2. Mye i spillet er dessverre halvveis gjennomført, og det plages av mange feil. Men det er ingenting i veien med selve innholdet. Mange har nok latt seg rive med i oppstyret rundt spillet, og jeg mener at mye av kritikken som er rettet mot historie, grafikk og gameplay er overdrevet.

Star Trek

Historien i spillet følger klassisk Star Trek-stil og handler om et ustabilt ormehull i verdensrommet, og de skumle tingene som kommer ut av det. Spilleren blir satt opp mot øglerasen Gorn fra den originale Star Trek-serien, noe som fikk meg til å trekke på smilebåndet. Hvis du vil vite hva en Gorn er, søk på "worst fight scene ever" på Youtube og nyt.

Star Trek lar deg styre enten James Kirk eller Spock i et dekningsbasert skytespill med elementer av minispill, rollespill og sniking. Alt er ganske tydelig inspirert av andre spill, for eksempel dekningsbasert skyting likt Mass Effect, å skanne omgivelser likt Arkham Asylum og sniking likt Uncharted 2. Det når dessverre aldri opp til samme nivå som inspirasjonskildene, men bidrar til å skape variasjon. Spillet er også lagt opp som Army of Two - med stort fokus på samarbeid med en venn. Samarbeidsmodusen fikk jeg ikke testet, men jeg har hørt rykter om at den ikke fungerer helt som den skal på PC.

Star Trek

Det er også fullt mulig å spille Star Trek alene, men den kunstige intelligensen til både venner og fiender er ganske upålitelig, så ikke forvent at makkeren din hjelper deg noe særlig. I tillegg kan det ofte føles som at spillet motarbeider deg med feil som dukker opp i tide og utide. En gang skjøt jeg en fiende med et paralyseringsskudd, men i stedet for å falle om ble han udødelig slik at jeg måtte starte på nytt. En gang falt jeg gjennom gulvet, og en annen gang forsvant Spock sporløst.

Star Trek

Men feil og halvgode løsninger er ikke hele spillopplevelsen. Plutselig fungerer spillet slik det skal, jeg tar dekning og legger ned ild mot fiendeøgler. Spock løper frem og tar et ekte Vulcan dødsgrep. Jeg paralyserer en drone og hacker den over på mitt lag mens laserskudd hagler rundt ørene. I utgangspunktet er Star Trek et spill med god actionflyt og variasjon, pene omgivelser, storslagne effekter, fantastisk lydspor og en historie som er Star Trek verdig. Alle feilene trekker fokuset vekk fra denne grunnpakken, men det endrer ikke det faktum at den er der.

Star Trek er ikke et dårlig spill. Det har variert gameplay, og er fornøyelig når det fungerer. Stemmeskuespillet er ypperlig, og alle de kjente stemmene fra filmen er med. Musikken og lydeffektene er perfekt, og skaper god Star Trek-stemning. Historien er original, engasjerende og tro til JJ Abrams sin tolkning av Star Trek.

Så hvorfor får ikke spillet bedre karakter fra meg som forsøker å forsvare arbeidet til Digital Extremes? Det er dessverre for stort sprik mellom det som er bra og det som er dårlig. Hvis de hadde brukt mer ressurser på kvalitetssikring, så tror jeg Star Trek kunne landet på en gyllen middelvei som hadde hevet karakteren et hakk. Da kunne anmeldere holdt opp Star Trek som et eksempel på hvordan man skal overføre film til spill.

Star Trek

Jeg skylder på PR-folk som sannsynligvis presset på for å få lansert spillet før Star Trek: Into Darkness. Men hvis Star Trek ikke fortjener rettferdig karakter på grunn av bugs, da er det mange andre storspill som heller ikke fortjener karakterene sine. Jeg anmeldte nylig Dead Island: Riptide, for eksempel, og lot innholdet seire over uttallige småfeil, dårlig stemmeskuespill og uengasjerende historie.

Star Trek

Om du er fan av Star Trek-filmen og ønsker et originalt eventyr i samme univers mens du venter på neste film, da kan Star Trek være noe for deg - om du klarer å se bort fra feilene. Jeg håper Digital Extremes fortsetter å jobbe med spillet, og gir ut oppdateringer som reparerer det som er ødelagt. For det som i utgangspunktet er et så bra produkt fortjener ikke å ende opp som en slik skuffelse.

6 / 10
+
God flyt når det fungerer, verdig Star Trek historie, perfekt lydspor og stemmeskuespill.