Norsk
Gamereactor
forspill
Stacking

Stacking

Kreativt gåtespill som pirrer nysgjerrigheten. Line har vært i New York og prøvespilt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Tim Schafer er for mange kjent som kongen av kreative eventyrspill. Forrige gang han sjarmerte var med rollespillet Costume Quest, som gikk ut på å samle kostymer og adoptere deres egenskaper. Nå er han tilbake med 30-tallseventyret Stacking, som gir oss russiske Matryoshka-dukker i alskens former og fasonger.

Double Fine forteller historien om feiersønnen Charlie Blackmore. Han havner i økonomisk uføre når faren forsvinner etter å ha blitt lovet arbeid av en mistenkelig baron. Blackmore-familien står dermed uten fast inntekt, og kontakter baronen for flere arbeidsmuligheter.

Det lykkes for alle bortsett fra lille Charlie, som etter hvert oppdager at "jobbene" baronen tilbyr egentlig er slavearbeid. Dermed begynner vi jakten på våre fortapte familiemedlemmer, og oppdager en aldri så liten fordel ved Charlie: han kan hoppe inn i andre dukkekropper og ta over deres kroppsfunksjoner.

Stabling av dukker
Stacking kan oversettes til stabling på godt norsk, og det er nettopp det Schafers nyeste eventyrspill går ut på. Siden Charlie kan hoppe inn i andre figurer kan han nemlig stable seg opp eller ned i størrelse, og ta over ferdigheten til de forskjellige dukkene. Hver Matryoshka-dukke har en unik egenskap, som fremkaller forskjellige reaksjoner, dialoger og handlinger fra de andre dukkene og objektene rundt dem.

Dette er en annonse:

Hver gåte kan løses på fem måter, som sender deg på jakt etter flere dukkekropper i håp om å finne nye utveier. På ferden møter du både bjørner, konduktører, pelikaner og fristerinner, som på hver sin måte kan hjelpe deg å løse et oppdrag. Du kan eksempelvis tømme et rom ved å slippe en fjert eller rope ut en befaling, og med en gang man får ferten av en ny løsning er det vanskelig å legge fra seg kontrolleren. Ren oppdagelsesglede, med andre ord.

Spillet tilbyr hele 100 dukker, så om du er glad i oppdagelsessjangeren er Stacking reneste Mekka. Men om du foretrekker å spille etter hovedhistorien er ikke det et problem heller, siden du selv bestemmer hvor mange gåter du vil løse. Du kan reise dit du vil til enhver tid ved hjelp av et tog, og derfra bestemmer du selv hvilke gåter du vil løse.

Men valgfriheten stopper ikke der. Om du vil kan du samle matchende sett med Matryoshka-dukker, som låser opp både videoer, dialoger og Hijinks. Sistnevnte er forskjellige mini-oppdrag, som gir Charlie mulighet til å gjøre rampestreker. Om du lykkes med rampestrekene får du belønning i form av tilbehørsutstyr, og det kan du bruke til å pynte dukkene du har samlet.

30-tallsestetikk
Stacking er, som forventet, et visuelt drops. Alt fra dialogskjermene til brettdesignet er gjennomgående sjarmerende, og viser et kreativitetsnivå som setter Marianne Aulie og klovnemaleriene hennes i skammekroken. De forskjellige løsningene viser et svært velfungerende og dynamisk nivådesign, som sjarmerer til stadighet.

Dette er en annonse:

Designet er dyppet i 30-tallsestetikk, og trekker klare referanser til stumfilmer i både dialog og utseende. Alle figurene er troverdige og standhaftige, og gjør oppdagelsesreisen i Charlies univers til en fryd for både øye og sjel.

Stacking vitner om en utvikler med et godt øye for detaljrikdom. Spillet pirrer nysgjerrigheten, og lar utforskelseselementet snakke like høyt som hovedhistorien. Det gjenstår likevel å se om dukkeleken er like morsom ved lansering, men om resten av spillet holder samme standard har vi ingen grunn til å ikke glede oss. Sjelden har det vært kulere å leke med dukker.

StackingStackingStackingStacking

Relaterte tekster

4
Stacking

Stacking

FORSPILL. Skrevet av Line Fauchald

Kreativt gåtespill som pirrer nysgjerrigheten. Line har prøvespilt nok et Tim Schafer-spill som skiller seg ut fra mengden. Ingrediensene er humor og kreativitet...



Loading next content