SSX 3

SSX 3

SSX serien har uten tvil vært en stor suksess og nå kommer spillet endelig på GameBoy Advance.

SSX serien har uten tvil vært en stor suksess og nå kommer spillet endelig på GameBoy Advance. Et ambisiøst prosjekt da det uten tvil må være vanskelig å få et spill av dette kaliberet inn på en brikke på størrelse med en halv fyrstikkeske. Dette får jo selvfølgelig noen konsekvenser og man må nok senke kravene noe når man skal spille SSX 3 på Gameboy etter å ha prøvd det på PS2.

I de to første SSX spillene kunne man velge mellom kappkjøring og triksing. Ettersom man fikk en pallplassering fikk man erfaringspoeng. Dette gjorde karakteren bedre og nye brett og baner åpnet seg utover i spillet. I SSX 3 har man valgt penger som nytt rgp system og det fungerer veldig bra. Du får pengepremier etter hvor bra du gjennomfører banene og det ligger også litt spenn strødd rundt i løypene. Disse brukes til å kjøpe nye brett og klær, som gjør deg enda bedre og raskere. Du kjøper også egenskaper som gjør karakteren din bedre og etter hvert vil han eller hun kjøre raskere og hoppe høyere osv. I år kan SSX 3 by på flere nye moduser. Race er som før. Big Air, Super Pipe og Slopestyle er nye og erstatter den gamle triksemodusen. I Big Air modusen er banen kort og du skal hoppe høyt, utføre monstertriks og oppnå store poengsummer. I Super Pipe kjører du nedover en stor halfpipe og det er gode muligheter for vanvittige poengsummer. Slopestyle er en ny type freestyle modus som bedømmer deg etter triks og hvordan du manøvrerer deg ned bakken. Poengsummen fra to turer slåes sammen og avgjør om du avanserer videre. Foruten disse fire hovedmodusene har fins også Challenges og Big Challenges. I Challenges skal du kappkjøre mot en rival. Vinner du får du masse penger og adgang til neste fjelltopp. Den morsomste er likevel Big Challenge og denne modusen kan gjennomføres i alle banene. Her er en håndfull utfordringer plassert i løypa og ved å kjøre på små skilt som det står BIG på får du oppgitt på skjermen hva du skal gjøre og hvor mye penger du får hvis du klarer det. Det kan være seg å kjøre ned bakken i full fart, oppnå en viss poengsum, utføre et par ubertricks eller knuse alle glassmonterne som er plassert i løypa. Hvis du sliter med å klare spesielle baner enten pga høye poengkrav eller at alle andre kjører mye fortere enn deg, kan du i denne modusen tjene penger og bygge opp karakteren din. Penger må du også ha for å åpne nye baner og utfordringene i Big Challenge er varierte og morsomme.

Mac, Zoe, Elise, Kaori, Moby og Psymon fra SSX Tricky er fortsatt med. Ellers har vi nå fire nye karakterer å bli kjent med. En fransk attenårig jente som heter Allegra og en amerikansk trettenåring som heter Griff, samt fjellmannen Nate og svensken Viggo. På Gameboy versjonen av SSX 3 består musikken av et soundtrack på syv låter. Du kan skru av og på låtene som du ønsker. En god funksjon som flere og flere spill nå har begynt å bruke.

Man kan bli imponert over hvor mye man klarer å presse inn på en slik gameboybrikke. SSX 3 har 12 baner, 10 karakterer, eget soundtrack og et rpg system som er grundigere, dypere og mer forsegjort enn tidligere. GBA-versonen har også lykkes veldig bra med å få fram den gode fartsfølelsen som vi kjenner fra før. På de 12 banene du kan velge mellom er det derimot lite avkjøringer og snarveier. Du kan kun kjøre et spor ned og det er en svært begrenset frihetsfølelse. En annen svakhet er den dårlige grafikken. For i tillegg til det underholdningsmessige er det jo det visuelle som har vært det store med SSX spillene.

SSX 3 til GBA er en mindre versjon av spillet som fåes til de større konsollene. Likevel er spillet relativt stort og har lang levetid på grunn av rpg systemet og de mange banene. Man kan linke og spille 2 player samt koble GBA’en til GameCube konsollen. SSX 3 til Gameboy gir god underholdning og mange morsomme spilletimer for pengene

8 / 10
+
Lang levetid, bra rpg system, god underholdning