SSX 3

SSX 3

Det har gått en stund siden vi har sett noe nytt på denne fronten, men nå har endelig SSX 3 kommet ut.

SSX har lenge blitt betraktet som en av de beste snowboardspill seriene. Det har gått en stund siden vi har sett noe nytt på denne fronten, men nå har endelig SSX 3 kommet ut. Spillet har blitt forbedret på alle kanter siden forgjengeren SSX Tricky, og forventningene til dette spillet har vært høye blant snowboard fansen vil jeg tro. Og tro du meg, spillet innfrir alle de forventningene det har hatt!

SSX 3 består av to hoved-spillmoduser: "single event" og "conquer the mountain". Førstnevnte er en en helt vanlig modus hvor du velger bane og har så og si ubegrenset tilgang til fjellet. "Conquer the mountain" byr på store utfordringer og mye moro. På mange måter blir det nesten som et rollespill i denne modusen. Du velger deg en karakter og hovedmålet er å erobre alle 3 fjelltoppene, såkalte "peaks". For å forbedre karakteren din må du vinne forskjellige evenementer, slik som for eksempel å race mot andre motstandere, half pipe, freeride, ja listen over sub-spillmoduser er lang. Når du har fått en medalje vinner du også penger som gjør at du kan kjøpe nytt utstyr eller forbedre evnene til karakteren din.

Denne etterfølgeren til SSX Tricky er utrolig mye mindre lineær når det gjelder utforsking av fjellet. Du kan kjøre så å si hvor du vil på banene og stadig finner du nye og bedre ruter som vil forbedre tidene dine. Man får inntrykk av at man virkelig boarder ned et gigantisk fjell, på størrelse med Mount Everest. Hoppene man etter hvert utfører er selvfølgelig utrolig urealistiske, få mennesker klarer å hoppe fra 50 meters høyde og lande på beina med et snowboard vil jeg tro. Uansett er det noe av sjarmen med SSX 3. Spillet er basert på underholdningsverdi fremfor realisme, noe undertegnede mener er på sin plass. Gameplayet kan minne litt om Tony Hawk spillene, man utfører grabs, rails, handplants osv. Når man har gjennomført et triks og lander uten å falle, fylles et såkalt "adrenalin-meter" opp. Dette kan brukes som turbo for mer fart, eller til å utføre Uber-triks. Når man har utført et visst antall Uber-triks får man tilgang til super-uber-triks som er enda mer spektakulære. Disse triksene er akkurat så usannsynlige og urealistiske som vanlig, om ikke enda mer gjennomført. Kontrollene er alt i alt ikke helt perfekte, men på god vei til perfeksjonisme.

Grafikken i SSX 3 har blitt betydelig bedre siden forgjengeren. De spektakulære miljøene og originale karakterene gjør dette spillet på en måte mer interessant enn SSX Tricky. Sola blender deg, snøskredene forfølger deg, hoppene er gigantiske og alt føles bare så veldig riktig i det store og hele.

EA BIG har fått tak i mange kjente artister denne gangen. Röyksopp, X-ecutioners, Fatboy Slim, Jason Nevins og mange flere. Musikken gjør det til en fryd å styre snøbrettet sitt "downhill" og du kan velge om du vil at en dj skal spille låtene for deg, eller så kan du arrangere låtene i en egen playlist hvis det er ønskelig (men dette koster penger). Lydene og stemmene til karakterene er også bra gjennomført. De er både vittige og irriterer en sjelden, slik som "in-game dj’s" gjerne kan gjøre.

Dette spillet er stort. Det kan virke som om det er lite med kun 3 fjell å slenge seg utfor, men dette er mer enn nok for mange ukers moro. På hvert fjell må man tjene en viss sum med penger, utføre forskjellige "big challenges" og race mot kongen av fjellet for å komme til neste fjell og mye mye mer. Kort sagt vil du bryne deg på dette spillet lenge nok til å gro nisseskjegg. SSX 3 er på alle måter bedre enn sine forgjengere, både grafisk, lyd og gameplaymessig. Hvis du ikke har muligheter til å dra på fjellet denne vinteren vil dette spillet være et godt andrevalg!

8 / 10
+
Stort spill, byr på mye moro og utfordringer, mye bra musikk, i det store og hele et spill verdt å bruke penga på!