Norsk
Gamereactor
forspill
Spore

Spore

Mannen bak SimCity og The Sims lager et spill som inneholder alt. Lev livet fra encellet organisme til universets hersker. Asmus har tatt pulsen på det kommende Spore...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Hvem skulle ha trodd at The Sims og SimCity bare var oppvarmingen? Først skulle vi bygge bymetropoler i SimCity, så skulle man behage en hel familie i The Sims. Skaperen bak begge de populære spillseriene har nå kastet fløyelshanskene og vil gi spilleren kontroll over alt fra Skapelsesberetningen, Bibelen til en avansert utgave av romkappløpet. Alt i ett spill.

Det er utrolig hva et navn kan gjøre. Hvis en fyr kalt Bob Hobson hadde stilt seg opp på en kasse og fortalt om sitt nye spill hvor man kan kontrollere skapninger fra cellestadiet til solsystemets herskere, hadde vi nok slått av diktafonen ganske fort og stilt oss opp tvilende. Nå heter mannen i stedet Will Wright- og derfor er vi mer enn alminnelig interessert. Utrolig, ikke sant?

Premissene er enkle, faktisk så enkle at man kan undre seg over at ingen tidligere har kjempet med prosjektet. Man starter simpelthen som en encellet organisme, og derfra handler det om å utvikle seg til en rase som kan beherske og utforske rommet.

Litt av en munnfull og likevel ser det overkommelig ut. Selve skapelsen av ens vesen er forholdsvis enkel. Først skaper man den ønskede kroppsfasongen og utstyrer tingesten med ben, armer, øyne og munn(er). Designet er mer eller mindre helt opp til deg og selv om man selvfølgelig kan skape en noenlunde menneskelignende skapninger, er det artigere å lage skumle og uhyggelige skapninger hvor munnene, klørne, huggtennene og andre reservedeler går opp i en høyere enhet.

Dette er en annonse:

Før skapningen kastes ut i livet, kan man teste den og se hvordan den beveger seg og på andre måter oppfører seg. Én ting skal man være oppmerksom på, og det er at noen av delene er låst fra dag én og først låses opp etter som spillet skrider frem. Ens ypperste skapning, la det være det mest elegante eller avskyelige, kan altså først realiseres når spillet har snurret i en tid.

Når ens art er utviklet tilstrekkelig, skifter spillet karakter. I stedet for å virke som en dyrisk utgave av The Sims, handler det nå om å bygge opp en sivilisasjon. Det er SimCity med romvesener, og det er her Will Wright også åpner opp godteposen, da alle bygninger og fartøyer kan designes. De skumle og uhyggelige vesenene kan derfor kjøre biler som minst er likeså skumle og uhyggelige. Faunaen kan også designes, hvilket betyr at man kan ha en planet av skumle vesener som kapper uhyggelige trær for å bygge skumle biler. Herlig!

Will Wrights Spore ser ut til å bli den ultimate sammensmeltingen av Civilization og Sims-sjangeren. Gud, som jeg gleder meg.

SporeSporeSporeSpore
SporeSporeSporeSpore
SporeSporeSporeSpore
SporeSporeSporeSpore

Relaterte tekster

SporeScore

Spore

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Visnes

Will Wright har revolusjonert spillbransjen med spill som Sim City og The Sims. Nå prøver han seg på evolusjon i Spore, og vi har karakteren på innsiden.



Loading next content