Norsk
Gamereactor
forspill
Spore

Spore

Encellede organismer, krigerske stammer og verdensdominans. Will Wright har samlet alt sammen i det ytterst lovende Spore.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Livet begynner med en liten amøbe. Det er utgangspunktet for Will Wrights nye mastodontprosjekt, som uten tvil er det mest ambisiøse spillprosjektet som ble vist på årets E3. Et strategispill som innbefatter alle andre og simulerer evolusjonen. Jeg kunne farget denne teksten med referanser til spill som Evolva, Civilization, Populous og Will Wrights eget Sim City, og han har selv sagt at han ser spillet som en hyllest til mange av hans favorittspill gjennom tidene. Men samtidig er Spore som sådan betydelig større og mer omfattende enn noe tidligere spillprosjekt. Det finnes ingen eksempler som duger til sammenligning.

Will Wright demonstrerer selv spillet for deler av spillpressen bak stengte dører. Han viser først editoren for å skape sitt vesen eller rettere sagt art. Han former en liten firebeint øgle med en gripeklo på halen. Han demonstrerer hvordan vesenet bruker sin gripeklo til å jage og skjelettets oppbygning avgjør hvor bra det kan røre på seg. Relasjonene mellom masse, bevegelighet og jaktegenskaper er helt fleksible. Will styrer øglen sin på planetens ytre og dreper et annet vesen som lever der. Øglen trenger jo energi, og det får den gjennom å spise. Øglen har kravlet opp på land, men livet begynner i havet, og om man foretrekker det, går det fint å la sin krabat forbli en havskapning. Et større og uhørt slemt vesen begynner å jage Wills øgle, men den er ikke rask nok. Alle vesener i spillet hentes fra andre Sporespillere online, og hver gang du spiller en omgang Spore vil du møte nytt, unikt og spillerskapt innhold.

- Jeg vil forene det beste i et onlinespill og eliminere alle frustrasjoner. Det finnes bare en gud i Spore og det er spilleren. Han har all makt, men samtidig får han ta del i andre menneskers kreativitet, sier Will Wright.

Den lille øglen er dog ikke din siste skapning. Den er begynnelsen, men nå tar neste fase av evolusjonen til. Gjennom å finne en villig partner å pare seg med kan man bruke innsamlede oppgraderingspoeng til å forbedre sin kreasjon. Den viktigste komponenten å forbedre er hjernen som, når den har nådd den største størrelsen, gjør at øglen utvikler språk og sosiale egenskaper. Nå begynner stammefasen i Spore. Her styrer du den teknologiske utviklingen for din art. De lærer seg kanskje musikk, og gjennom det ritualer og religion. Et annet eksempel var når Will introduserte øglene med spyd som de nysgjerrig undersøkte og holdt i sin gripeklo. Avhengig av hvordan man har utformet sin art vil den håndtere ting på ulike måter. På planeten finnes det andre stammer av din art, og det blir naturligvis konkurranse, strid og kulturell utveksling. Når stammen består av byer tar en ny fase av spillet til. Her planlegger du en by og utformer den. Her introduseres byggeeditoren, som lar deg skape fantasifulle skapninger. Også her vil andre steders arkitektur hentes online og skape variasjon for deg som spiller. Gjennom å observere øglenes oppførsel kan du avgjøre hva som trenger å bygges og hva de synes om din byplanlegging.

Dette er en annonse:

Dersom spillet hadde sluttet på dette nivået hadde jeg vært imponert, men demonstrasjonen var langt fra ferdig. Nå starter sivilisasjonsnivået der man bygger kjøretøy, erobrer byer og bygger en nasjon. Du kan erobre en by gjennom militære operasjoner, kulturell innflytelse eller økonomisk dominans(via handel). Du kan til og med bygge veier mellom byene. Stridene mellom Wills frisinnede og kunstneriske øgler og de mer ideologisk karakteriserte naboene skjer i sanntid. Will bestemmer seg for å skynde på utviklingen og tar oss med til neste steg der hans sivilisasjon har blitt en maktfaktor på planeten og har produsert et romskip. Med romskipet begynner neste fase i Spore og du kan nå samle i hop vesener og fiender på planetens ytre med det. Du kan levere kraftige angrep mot dine fiender og fremfor alt besøke nærliggende planeter i solsystemet. Will slipper ned et av de primitive vesenene fra hjemplaneten på en kald og atmosfæreløs planet. Krabaten eksploderer i det fiendtlige miljøet og Will viser hvordan man må bruke gudekrefter med romskipet, som nå har fått status som en "skapelsesmaskin" og kan gi opphav til vulkaner med utbrudd som skaper atmosfærer. Det tar litt tid, og dersom man vil kan man i stedet skape en koloni under en beskyttende kuppel. Om du har valgt å utvikle din livsform under vann, vil kuppelen være fylt med vann.

- De andre planetene er som sandkasser der det gjelder å skape forutsetninger for liv under ulike forutsetninger. Her kan man eksperimentere og finne nye utfordringer, mener Will Wright.

Men ennå har vi ikke sett slutten for vårt lille vesen. Romskipet kan nemlig til og med dra til andre stjerner i galaksen og nå kan vi kommunisere med andre sivilisasjoner. Selv disse bygger på kreasjoner som hentes fra andre spillere online. Galaksen inneholder svarte hull, nebuloser, supernovaer og alt du kan forestille deg. Gjennom å høre på radiobølger fra andre solsystem kan man finne sivilisasjoner og Will Wright bestemmer seg for å undersøke en annen sivilisasjon. Når man treffer på dem, gjelder det å lære seg å kommunisere med dem, noe som skjer via et musikkbytte à la Nærkontakt av tredje grad. Det blir dog strid og Will Wright plukker frem spillets ultimate våpen når han inntar den nyoppdagede sivilisasjonens planet med sitt romskip.

- Det er derfor dette ikke er et onlinespill. Jeg vil at alle skal ha den her kraften uten at det skal gå ut over andre spillere, forklarer Will Wright på slutten av presentasjonen. Jeg forlater rommet overbevist om at Spore vil bli den mest oppsiktsvekkende og inspirerende spillopplevelsen til neste år.

Dette er en annonse:
SporeSporeSporeSpore
SporeSporeSporeSpore

Relaterte tekster

SporeScore

Spore

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Visnes

Will Wright har revolusjonert spillbransjen med spill som Sim City og The Sims. Nå prøver han seg på evolusjon i Spore, og vi har karakteren på innsiden.



Loading next content