Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Splatoon

Splatoon

I en sjanger som ofte er blodig alvorlig framstår Splatoon som en fargeklatt. Vi har satt karakter på Nintendos svar på dagens skytespill...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg har malt meg inn i et hjørne, bokstavelig talt. Minikartet på Gamepaden forteller meg at minst to fra motstanderlaget et på vei i min retning, og de vil overmanne meg om få sekunder. I et hvilket som helst annet skytespill ville dette betydd døden, men ikke i Splatoon. Jeg sikter malingsgeværet mitt på veggen bak meg, og maler en stripe opp til platået over meg. Etter å ha hoppet kjapt inn i blekksprutmodus kan jeg svømme opp veggen, og kan skyte på rivalene mine fra oven.

Splatoon bryter med formelen for hva vi er vant med i konkurransedrevne skytespill. Dette kan umulig overraske noen. Nintendo er nemlig kjent for å ta etablerte spillkonsepter, drukne de i sukker, glitter og farger, og fra det skape tidløse spillopplevelser. Her er riflen byttet ut med et malingssprutende vanngevær, og i stedet for granater og headshots skal vi drukne hverandre og spillomverdenen i maling.

HQ

Det som derimot er overraskende er at Nintendos kjente og kjære persongalleri har fått seg en velfortjent hvil denne gangen. I stedet for å lage et «Super Mario Sunshine Splatoon Bros», med Mario og Link i hovedrollen, har de her turt å satse på en helt ny merkevare. Dette er vågalt all den tid Wii U sliter i motbakke om dagen, og trenger all den drahjelp den kan få etter at Zelda ble utsatt til 2016.

Dette er en annonse:

Til gjengjeld får vi noe helt nytt. Fresht faktisk, for å bruke et språk disse kidsa forstår. Buksene sitter nemlig her lovlig lavt, dialogene er arrogante og uinteresserte og alt er tilgriset med maling - som om spillet var kokt sammen av MTV på 90-tallet.

Splatoon

Dette er en stil som fungerer særdeles godt på Wii U. Nintendos siste konsoll har ikke nubbesjans til å konkurrere med hverken Playstation, Xbox eller PC når det kommer til piksler eller polygoner. De må derfor satse på unike visuelle opplevelser som ikke nødvendigvis etterstreber å være naturtro, men som likevel gir oss en gjennomført og god estetisk opplevelse. Og der treffer Splatoon veldig godt.

Splatoon spilles i tredjepersons-perspektiv, og karakteren vi spiller har to moduser - squid og kid. Som kid, eller barn som noen gjerne velger kalle dem, løper vi rundt og griser til arenaen med maling. Det er i denne modusen vi kjemper mot fiendene våre og kaprer nye områder for laget vårt.

Dette er en annonse:
Splatoon

Med et knappetrykk forandrer vi oss til en blekksprut som kan svømme i malingen vi har spredd. Dette er laget for fart og mobilitet. Den lar oss svømme kjapt til frontlinjen, opp vegger for å få ellers utilgjengelig områder, eller gjemme oss under bena på motstanderne. I denne modusen tar vi derimot skade om vi svømmer i motstandernes maling.

For å spre malingen vår finnes det mange våpentyper, hvor alle har sine styrker og svakheter. Noen er vanngevær som splatter malin rundt om, mens andre kan være langdistanserifler eller brede malingsruller som vi skubber foran oss og dekker store områder på kort tid. I tillegg har vi sekundærvåpen som bomber og sensorer og spesialvåpen som bazookaer og skjold.

Splatoon

Enspillermodusen er derimot ikke den fargeklatten vi kunne ha håpet på. Det er bare kort og grei samling av nivåer som i praksis kun lærer oss spillkonsepter og kontrollere før vi hiver oss ut i flespillerkampene. Den når ikke Mario-spillene opp til tåneglene en gang når det kommer til ny ideer, sjarm og spillerglede. Bosskampene kan være både oppfinnsomme og artige, og krever både presisjon og taktisk tenkning. Men det er langt mellom disse, og de vanlige nivåene skaper mer frustrasjon enn moro.

Hovedproblemet er ikke at nivåene mangler oppfinnsomhet, men at utviklerne av en eller annen uforståelig grunn tror at kontrollerne i dette spillet er presise. Skal man skape plattformspill er første bud at kontrollerne sitter som støpt, og det gjør ikke Gamepaden i dette tilfellet.

I kampsituasjoner fungerer alt fint. Her skal alt være fartsfylt og grisete, hvor det viktigste er at vi får posisjonert oss godt og at siktet fungerer som det skal. Da gjør det gjerne ikke noe om hoppeknappen reagerer et mikrosekund for sent. Men når vi må svømme mot en avsats, og hoppe akkurat i tide for å nå neste avsats - da byr det mikrosekundet på mye krøll.

HQ

Det meste av tiden vi bruker i Splatoon vil derfor uten tvil være i flerspillerdelen. For nå finnes det her kun én spillmodus, Turf War. Her settes to lag på fire spillere opp mot hverandre, hvor målet er å male verden i sin egen farge. Det laget som har griset til mest av banen med sin farge innen tiden er ute vinner.

Det virker som om spillet inneholder mange og varierte flerspillerbaner, men nå i testperioden har vi bare sluppet inn på en håndfull av dem. Nøkkelordet er balanse, og banene alltid er to speilvendte kopier som er limt sammen på midten. Banene har drøssevis med avsatser og alternative veier man kan ta, og krever at lagene konstant reposisjonerer seg og skifter strategi for å vinne.

Turf War er moro, men det spørs om det alene vil holde på spillerne over lang tid. Det er planlagt flere spillmoduser senere. Både Tower Control og Rainmaker har blitt nevnt. Forhåpentligvis kommer disse i skapelig tid til å puste liv i spillet igjen innen alle har spilt Turf War til døde.

Splatoon

I en sjanger som ofte er blodig alvorlig framstår Splatoon som en fargeklatt. I stedet for tøffe maskingevær og hodeskudd får vi her brede børster og fargerik maling. Men ikke la det lure deg, under overflaten finner vi et strategisk og actionpreget perle av et konkurransespill. Spillet kunne derimot med fordel hatt mer, enten i form av en bedre og lengre enspillerdel eller flere spillmoduser i flerspillerdelen.

HQ
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Unikt og nyskapende konsept, fylt med fargerik og actionfyllt moro.
-
Lite givende enkeltspillerkampanje. Lanseres med få flerspiller-moduser. Kontrollerne er klønete å lære seg.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

SplatoonScore

Splatoon

ANMELDELSE. Skrevet av Kenneth Flage

I en sjanger som ofte er blodig alvorlig framstår Splatoon som en fargeklatt. Vi har satt karakter på Nintendos svar på dagens skytespill...

8
Julegaven Splatoon inneholdt en pornofilm

Julegaven Splatoon inneholdt en pornofilm

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

1. juledag tok en litt overraskende vending hjemme hos familien Greider/Blankenship i delstaten Ohio i USA, da syvåringen i huset åpnet gaven fra nissen. Der lå det en...

0
Lag ditt eget Splatoon-godteri

Lag ditt eget Splatoon-godteri

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Når det gjelder skytespill er kanskje Wii U-spillet Splatoon det søteste og mest uskyldige av dem alle. Her peprer man ikke løs med kuler og krutt, men heller med maling,...

0
Splatoon ble GOTY på Tokyo Game Show 2016

Splatoon ble GOTY på Tokyo Game Show 2016

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Tokyo Game Show 2016 har ifølge oss i Gamereactor levert over all forventning i år, men messen ble ikke avsluttet uten en aldri så liten kuriositet. På messen ble det...

1
Kineserne stjeler Splatoon

Kineserne stjeler Splatoon

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Kina er ikke fremmede for å piratkopiere eller stjele ulike deler av moderne populærkultur, ei heller spill. Vi så nylig en kinesisk versjon av Overwatch, men dette er...

0
Splatoon oppdateres til uken

Splatoon oppdateres til uken

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Nyheter og forandringer ser ut til å være på vei til Nintendos fargerike flerspiller Splatoon, for det kommer en oppdatering til uken. Den 8. juni slipper Nintendo en...

0
Nintendo godkjenner Splatoon-limrull

Nintendo godkjenner Splatoon-limrull

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Den evig voksende listen med nyttige effekter knyttet til spill kan ha fått en ny toppkandidat. Ifølge Famitsu har nemlig godkjent en offisiell limrull i Splatoon-stil,...



Loading next content