Splashdown 2: Rides Gone Wild

Splashdown 2: Rides Gone Wild

Så er det bare å kaste seg på vannskuteren nok en gang for å kjenne vinden rive i håret, i det man suser i vei mot målet.

Så er det bare å kaste seg på vannskuteren nok en gang for å kjenne vinden rive i håret, i det man suser i vei mot målet. Splashdown 2 er her og denne nye utgaven er både bedre og større enn sin forgjenger. Det meste er faktisk blitt bedre. Her finnes alt fra training til career mode så det vises faktisk at Rainbow Studios har jobbet godt med denne tittelen og vil forhåpentligvis få lønn for strevet.

Som sagt har spillet nok valgmuligheter å by på. En fin training mode er kanskje noe man kan starte med. Dette er en systematisk gjennomgang av spillet hvor man lærer hvordan man skal få kontrollen over vannskuteren. Velger man derimot å droppe dette så fortvil ikke, det er egentlig er en smal sak så fort man har kjørt et par runder. Spillet har også career, arcade og versus mode hvor det er mulig å konkurrere enten man er alene eller sammen med flere. Career mode er egentlig ganske stilig. Du tar enkelt og greit kontroll over en av spillets 12 karakterer (hvorav 4 kan spilles fra starten av). Du har mulighet til å velge mellom flere ulike vannscootere, men den eneste forskjellen er beklagelig nok fargene. Etter dette er det opp til hver enkelt hva man føler for å spille. Career mode er nemlig delt i to; World mode og Stadium mode. I World mode skal man gjennom noen ganske actionfylte baner. Her er det alt fra Bermuda-triangelet til en Jurassic Park liknende verden. Alle verdene i World mode er stappet med effekter så det skjer masse rundt omkring på brettet. Plutselig eksploderer båter og bølgene bare slår mot vannskuteren. Da gjelder det å holde tunga rett i munnen hvis man ikke vil ende opp i sjøen. Heldigvis er løypa godt oppmerket så dette er ikke noe problem for de fleste. Kommer man inn med en grei plassering er man med videre i spillet.

I så å si alle moduser skal spilleren kjempe om å få så mye poeng som mulig. Poengene er selvsagt ikke noe som man får kastet etter seg, det må faktisk en innsats til for å få til triks slik at poengsummenen kommer opp på et akseptabelt nivå. Det er mange forskjellige triks og comboer i spillet og det tar selvsagt en god stund før man er i stand til å beherske dem alle. Disse poengene som man samler opp er ikke bare for moro skyld. Disse gir deg nemlig muligheten til å åpne opp nye baner og karakterer i spillet, ved enkelt og greit å bare besøke warehouse modusen i spillet. Er man litt rutinert og har samlet litt poeng kan disse brukes til å åpne opp for en rekke godsaker. Arcade er den mest geniale modusen hvis hensikten bare er å drive på en liten stund. Det går kjapt og det er moro, dessuten kan man velge hvilken bane man vil kjøre. Genialt!

Har du en kompis på besøk så fortvil ikke, det er nemlig også en to-player modus som fungerer relativt bra. Her kan dere velge mellom circuit, freestyle, technical time trial og practice. Om levetiden kanskje ikke er den aller lengste holder det fint til en helg med masse fart og spenning. Det skal i hvert fall sies at grafikken i spillet er godt over middels og effektene er ganske utrolige til tider. Men ikke misforstå, det er ikke tipp topp ps2 grafikk vi snakker om, men et sted sånn ca. midt på treet. Når det i motsetning gjelder musikk og lydeffekter er kanskje ikke Splashdown det helt store. Noen kule låter er det, men det er tydeligvis ikke nok til å få dekket over de irriterende stemmene til karakterene i spillet. Dette er selvsagt bare en bagatell, men hvis man skal være pirkete er jo dette noe å sette fingeren på. Det hadde jo også vært positivt hvis spillet hadde kommet med online- muligheter, men det ble det ikke noe av denne gangen. Vi får bare krysse fingrene for en oppfølger som kanskje har denne muligheten. Som man sier: "den som venter får se".

Alt i alt er Splashdown et ganske så genialt spill med høy underholdningsverdi og det vil absolutt få opp adrenalinet i kroppen et par hakk. Har du interesse for spillet og sporten, men ennå ikke fått klørne i det bare ta det helt med ro, det er jo snart jul. Kanskje nettopp dette spillet er akkurat det som burde være på ønskelisten din denne julen?

8 / 10
+
Et bra spill med god underholdningsverdi. En real oppfølger.