Norsk
Gamereactor
artikler
Metal Gear Solid

Spillåret 1998: Metal Gear Solid

1998 var et spillår som revolusjonerte spillbransjen med en rekke banebrytende klassikere. I artikkelserien Spillåret 1998, ser vi tilbake på spill som kom ut for tjue år siden. Denne gangen forteller Anders om historien bak Metal Gear Solid.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
Metal Gear Solid

For tre år siden ble en av tidenes beste spillserier avsluttet. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain var et spill som delvis splittet fansen, men som til syvende og sist ble ganske godt mottatt. Arbeidet bar dog med seg noen uheldige konsekvenser. Serieskaper Hideo Kojima så seg misfornøyd med behandlingen han fikk av utgiver Konami, og forlot selskapet han hadde vært en så stor del av i mange år.

Skrur vi tiden 20 år tilbake, var situasjonen en helt annen. Kojima hadde tidligere vært med på å utvikle Metal Gear og Metal Gear 2: Solid Snake til den mindre kjente konsollen MSX2. Men det var ved steget over på PS1 hvor serien virkelig skulle begynne å påvirke spillmediet for alvor. På denne dag i år 1998 ble Metal Gear Solid lansert i USA.

I Metal Gear Solid inntar du rollen som veteranspion Solid Snake som må ta seg inn i et atomanlegg på Shadow Moses Island, en avsidesliggende øy i Alaska. Her har terroristgruppen FOXHOUND tatt over anlegget, og truer med å ta i bruk atomvåpenet som ligger der. Kravet er at den amerikanske regjeringen overgir levningene til den legendariske soldaten Big Boss. Snake har 24 timer på seg til å infiltrere øya og avverge trusselen fra terroristene.

Dette er en annonse:
Metal Gear Solid

Selv om Metal Gear Solid var et av de første spillene som ble sluppet i serien, finner det sted mye senere i historien. Spillene i Metal Gear-serien er nemlig ikke sluppet kronologisk og de spenner seg fra 1964 til 2014, hvor hendelsene i Metal Gear Solid foregår i år 2005. Det er en serie med intriger og tvister, snodige slektsforhold, antihelter og tvilsomme politiske ideologier. Det er en helhetlig historie man knapt finner maken til i spillmediet ellers, og det er vanskelig å bli klok på den bare av å gjennomføre spillene alene.

Det er jevnt over god kvalitet på spillene i denne serien, men Metal Gear Solid og delvis Metal Gear Solid 2 klarte noe de andre spillene ikke har nådd opp til i like stor grad. Den mystiske, ensomme og smågufne følelsen av å snike seg rundt i en tilsynelatende gudsforlatt base er området hvor Metal Gear Solid briljerer som mest. Spillet introduserte såkalt "stealth" med bravur, hvor Snake kan liste seg rundt, krype på bakken, skape avledningsmanøvre og utstyre våpnene sine med lyddempere. Til tider er det helt nødvendig å holde seg skjult for vaktene som trasker rundt i bygget og både lydeffektene, og den fantastiske musikken, komplementerer denne nervepirrende stemningen perfekt.

Metal Gear Solid
Dette er en annonse:

Metal Gear Solid var også et av de første spillene som tok i bruk et komplett stemmeskuespill. Dette var et ganske drastisk skifte i et underholdningsmedium som videospill, men Metal Gear Solid viste til gjengjeld hvordan det burde gjøres. David Hayter vil alltid bli husket for innsatsen han la ned for å bringe figuren Solid Snake til live, men personligheter som Paul Eiding og Cam Clarke burde også hylles for arbeidet deres i dette spillet.

Metal Gear Solid forteller store deler av historien sin gjennom mellomsekvenser og dialog, til tider så mye at det kan virke mer som et film enn et spill. Likevel oppleves det aldri som noe stort problem, rett og slett fordi spillet klarer å være så utrolig henrivende hele veien. Særlig forbløffende er det hvordan Kojima stadig prøver å involvere spilleren ved å rive ned "den fjerde veggen". Bosskampen mot den synske Psycho Mantis ligger nok godt bevart i minne hos mang en spillentusiast, undertegnede inkludert. I det Mantis setter i gang med å presentere spillsmaken din ut ifra hva som ligger lagret på minnekortet, var det vrient for en 9-årig førstegangsspiller å forstå hva i all verden det var som foregikk.

Metal Gear Solid
Metal Gear Solid

Metal Gear Solid opplevde stor suksess kort etter sin lansering i 1998. I sin anmeldelse skrev PlayStation Magazine: "The best game ever made. Unputdownable and unforgettable." mens populære IGN mente det var :"closer to perfection than any other game in PlayStation's action genre". En "remake" av spillet kalt Metal Gear Solid: The Twin Snakes ble lansert på Nintendo GameCube i 2004, med utgangspunkt i å ligne litt mer på Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, både i utseende og spillestil. Likevel er det i dag flere som ønsker enda en nylansering av Metal Gear Solid. I sin tid tok spillet et modig byks over i 3D, men spillet har ikke klart å holde seg like godt. Dette ser man spesielt på teksturer til områder og figurer.

Men Metal Gear Solid-serien er nå et avsluttet kapittel. Kojima har beveget seg over på nye prosjekter, og rettighetene er det fremdeles Konami som sitter på. Således er det heller tvilsomt at vi får se noe mer av det 20 år gamle spillet. Det kommer likevel ikke til å endre på spillets posisjon som et av mine absolutte favorittspill gjennom tidene. Et jeg stadig går tilbake til, bare for å bli like imponert hver gang. Det er et spill som markerer en milepæl i spillmediets historie, og som bør være et av de aller første du tenker på når du ser den ikoniske PlayStation-konsollen.

Relaterte tekster

7
Metal Gear SolidScore

Metal Gear Solid

ANMELDELSE. Skrevet av Henrik Schødt

Lenge har PC eierene mått stå "standby", mens PlayStationeierene har hatt det, de kalte for verdens bedste spill! Nå er ventetiden over.

9
Spillåret 1998: Metal Gear Solid

Spillåret 1998: Metal Gear Solid

ARTIKKEL. Skrevet av Anders Aarhus

1998 var et spillår som revolusjonerte spillbransjen med en rekke banebrytende klassikere. I artikkelserien Spillåret 1998, ser vi tilbake på spill som kom ut for tjue år siden. Denne gangen forteller Anders om historien bak Metal Gear Solid.

8
Metal Gear Solid-remake kansellert

Metal Gear Solid-remake kansellert

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

I fjor høst begynte det gå lovord om en kompisgjeng som hadde gjenskapt enkelte områder fra Metal Gear Solid i Unreal Engine 4. Videoene ble så populære at Airam...



Loading next content