Spider-Man: The Movie

Spider-Man: The Movie Game

Akkurat nå kan du oppleve litt av filmen i spillet Spider-Man: The Movie, som navnet så diskret antyder, er basert på filmen.

Sommeren er her og det betyr filmtid for alle oss, som avskyr sollysets ulidelige skarpe lys og for en masse gotbiter vi kan kose oss med. Star Wars Episode II trekker allerede kinogjengere i hopetall over hele verden, Blade II har pusset sverdet og er klar til å kløyve vampyrer og så er det en viss veggkryper, som har sørget for å ha med seg ekstra mye spinn-veske: det er Spider-Man, alias den lettere nerdete Peter Parker, som endelig kan oppleves på det store lerretet.

Mer Spider-Man
Akkurat nå kan du oppleve litt av filmen i spillet Spider-Man: The Movie, som navnet så diskret antyder, er basert på filmen. Man inntar rollen som Spider-Man og får lov til å gjøre alt det som Spider-Man gjør i filmen. Spillets handling følger filmens handling meget nøye men avviker her og der fra filmens utstakede kurs for å gi deg litt ekstra, så du ikke bare må spille gjennom filmen, men heller en utvidet versjon av filmen.

På rundtur i New York
Etter hvert som spillet skrider frem kommer du til å oppleve mange forskjellige sider av New York, hvor Spider-Man har sine daglige bedrifter. Det blir dermed rik mulighet til å svinge seg av sted mellom høyhusene, men turen går også til mer snuskete steder som mystiske pakkhus og stinkende kloakker, hvor du kan bevege deg som du vil, enten det er opp og ned vegger eller over taket med hodet hengende oppned.

Kampmaskin
Mye av tiden går med slåssing. Spillet vrimler av bøller og diverse superskurker som Shocker, Vulture og selvfølgelig også Spider-Mans absolutte nemesis, The Green Goblin. Spider-Man kan både slå og sparke, hvilket er spesielt effektivt når man binder sammen slag og spark i comboer. I tillegg er Spider-Mans spesielle spinn-veske også ganske velegnet som våpen. Spinnet kan nemlig brukes som "hansker", så Spider-Man slår enda hardere, det kan vikles rundt fiendene så de blir uskadeliggjort eller brukes til å danne et beskyttende skjold.

Har du husket joypad’en?
De mange mulighetene til å slå fiendene i bakken lider allikevel en del under en styring, som er ganske upresis med mindre man spiller med en joypad. Dessverre er ikke joypads det det selges mest av på PC-markedet, så mange må nøye seg med styring av Spider-Man via tastaturet, hvilket ikke gir den presise styringen man ønsker seg og som er nødvendig i pressa situasjoner. Et annet problem er kamerastyringen, som slett ikke beveger seg like raskt som Spider-Man. I kampsituasjoner er dette selvsagt et stort problem, for det betyr, at du ofte ikke kan se fiendene og dermed blir du sårbar overfor bakholdsangrep.

Frelst av grafikken
Her kommer grafikken inn som en frelsende faktor, som nesten (men bare nesten) virker tilgivende overfor det sløve kamera-arbeidet. Spillet er nemlig utrolig lekkert å se på, fra de små grafiske detaljene som f.eks. de mange bilene, som farer rundt mellom bygningene nede på bakken - til figuranimasjonen, som er flytende og ganske naturtro. Helt utrolig er animasjonen av selve spillets hovedperson Spider-Man og det er en fornøyelse å se ham i aksjon, der han svinger, kryper og sloss seg vei gjennom New York.

Tobey, Willem og Bruce
En ekstra lekker detalj er stemmene, her har utviklerne klart å få Tobey Macguire og Willem Dafoe til å gjenta rollene deres som henholdsvis Spider-Man og The Green Goblin. I tillegg er Bruce Campell også å finne blant stemmene i spillet. Det er han som guider deg gjennom den innledende tutorialen, hvilket blir en ekstra morsom opplevelse takket være Bruce, som i kjent stil er i verbal storform og kaster om seg med morsomme bemerkninger.

En opplevelse, som varer litt lenger
Spillet Spider-Man: The Movie er spill med sine feil, men det gjør filmen ære og leverer samtidig en solid og ukomplisert omgang action, som i våre dager stort sett bare er en opplevelse forbeholdt konsoll-folket. Samtidig er det det perfekte spillet for folk, som vil ha filmopplevelsen til å vare litt lenger, selv etter at de har kommet hjem fra kinoen.

8 / 10
+
Følger filmen og gir deg litt ekstra snadder i tillegg.