Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Space Siege

Space Siege

Er beleiring like kult i rommet som i dype, mørke fantasy-festninger? Berit har dratt til fremtiden og testet.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er fjern science fiction-fremtid. Menneskeheten sliter - igjen. Slemme utenomjordiske vesener har ødelagt jorda. Nå angriper de menneskehetens siste kolonier og romfartøy.

Du er Seth Walker, robotspesialist i jordas militærstyrke. Det enorme koloniseringsskipet som du befinner deg på, blir angrepet av de utenomjordiske vesenene. I tillegg har fienden forvandlet mennesker om til halvrobotiske gærninger som dreper de gjenlevende, og du må ta opp kampen mot begge fiendene.

Du har valget mellom å legge inn mer og mer kunstige deler i kroppen for å bli sterkere, eller du kan bygge en robotfølgesvenn og gjøre den bedre til å slåss. Seth Walkers dilemma er klassisk for moderne science fiction. Ved å bytte ut kroppsdeler med maskiner blir du sterkere, raskere og flinkere til å slåss. Men flere kunstige deler betyr at du blir mindre og mindre menneskelig. Hvor mye maskin må du bli for å vinne over fiendene? Det er dette valget som Space Siege prøver å gi deg.

Space Siege er et action-rollespill i tredjeperson. Du ser det hele på skrått ovenfra, på samme måte som i Diablo-spillene. Du beveger spillfiguren ved å peke på stedet du vil gå til, og slåss ved å klikke på fienden du vil angripe. Resten går av seg selv.

Dette er en annonse:

Dette bevegelsesoppsettet vil være kjent og kjært for mange spillere. Men i dag føles det utdatert og forferdelig tungvint å spille med. Flere ganger får du ikke sett fiendene skikkelig, fordi du ikke kan løfte kameraet og se oppover. Kameraet snur seg heller ikke automatisk. Du må selv passe på å snu det når du vender om, og det er tungvint. Det gjør det også vanskelig å være skikkelig mobil i kamper.

Kameraet blir også sittende bak vegger og tak. Mens du prøver å snu kameraet slik at du kan se fiendene bedre, får du bare en svart vegg over hele skjermen. Som regel fungerer det å bevege Seth Walker ved å klikke dit han skal gå. Men noen ganger oppfatter spillet feil, og beveger spillfiguren under trapper eller bak vegger.

Det finnes bare en spillfigur å velge mellom, men han kan til gjengjeld oppgraderes og utstyres på veldig mange måter. Dette gir rom for mange ulike spillestiler. Liker du å være tank og ta mye juling, kan du bygge opp Seth Walker til å gjøre det. Liker du å slåss på avstand og sende inn følgesvenner til å gjøre jobben for deg, er det også mulig å gjøre det på den måten.

Her er det muligheter for å spille alle de typiske rpg-klassene og alt midt i mellom. Valget er helt opp til deg. Denne muligheten for å kunne skreddersy spillfiguren slik at han passer til akkurat din spillestil er en av spillets aller største styrker.

Dette er en annonse:

Men på tross for muligheten for variasjon i spillestil og kampferdigheter, blir kampene for lite varierte. Du får følelsen av å skyte på de samme klyngene av fiender, noen små og noen store, igjen og igjen. De blir bare sterkere utover i spillet. Noen ganger kommer det flere av dem, andre ganger færre. Det hjelper heller ikke at fiendene ser ganske like ut gjennom spillets gang.

Det finnes knapt nok flere gåter eller andre typer oppgaver enn å renske ut korridorer og lagerrom. Ensformigheten i kampsystemet og oppgavene gjør at spillet føles langdryg og står i stampe. Etter at du finner den tredje overlevende på skipet, har historien ennå ikke beveget seg noe særlig videre.

Grafisk sett holder Space Siege seg til den samme gammeldagse stilen. Fargene er sterke og klare, med mye grått og blått i korridorer og ganger, og lys i grønt, rødt og oransje. Designet på fiender, våpen og rustninger ser også ut til å tilhøre foregående tiår, og er holdt i en beskjeden stil.

Selv om historien og det moralske science fiction-dilemmaet ikke engasjerer spesielt mye, er stemmeskuespillet bra og dialogen ikke så aller verst.

Space Siege gjør alt det tekniske greit nok. Kampsystemet har rom for variasjon. Framerate er god, selv med mange fiender på skjermen på en gang. Grafikk, musikk, historie og stemmeskuespill er okay, og menyene er ryddige og oversiktlige. Likevel føles det som om tiden har gått fra Space Siege, eller at spillet er 10 år for sent ute. Uten sjarme, originalitet eller intensitet på sin side, blir "greit nok" likevel ikke nok.

Space SiegeSpace SiegeSpace SiegeSpace Siege
05 Gamereactor Norge
5 / 10
+
Muligheter for mange spillestiler, oversiktlige menyer, bra stemmeskuespill
-
Upraktisk bevegelsesoppsett, langdryg historie, gammeldags design
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

3
Space SiegeScore

Space Siege

ANMELDELSE. Skrevet av Berit Ellingsen

Er beleiring like kult i rommet som i dype, mørke fantasy-festninger? Berit har dratt til fremtiden og testet!



Loading next content