Space Colony

Space Colony

Man kommer ikke unna å sammenligne Space Colony med The Sims, men dette er definitivt noe helt annet. Dette er Science Fiction Simulation.

Man kommer ikke unna å sammenligne Space Colony med The Sims, men dette er definitivt noe helt annet. Dette er Science Fiction Simulation. Om vi kommer så langt som å forflytte oss til andre planeter, er jeg sikker på at det er slik det vil bli! Det Sims manglet finner du i Space Colony. Spillet fra Firefly Studios gir oss et nytt perspektiv på simulation spill. Tidligere titler fra Firefly Studios er, ikke så lite kjente Stronghold og Stronghold Crusader.

Spillet foregår i nær fremtid, og det er utvinning av ressurser i verdensrommet som står i sentrum. Hovedpersonen Venus Jones jobber for den grådige Waterhouse i Blackwater Industries, og skal bare fullføre et lite oppdrag før hun kan gå av med pensjon. Det begynner selvfølgelig litt rolig med enkle oppgaver på en ny uutforsket planet. De består i å trene opp mannskapet og å finne planter og mineraler, som kan brukes til mat og drivstoff eller som kan selges for hard valuta.

Dette høres jo greit ut, men når oppgavene blir flere og mannskapet øker, blir det straks mer å holde orden på. Karakterene i Space Colony er svært spesielle. Du finner ytterpunktene fra et stort spekter av typebetegnelser. Du har Tami, en 40 årig dame fra sørstatene, med alkoholproblemer og tendens til å være frekk mot sine kollegaer. Du har Stig, en diger norsk biker med skandinavisk aksent. Videre finner du den utpregede bimboen, den late skateren, snerpete frøkner, og sære gamlinger. Det er totalt 20 personer med i spillet, og alle har sine ekstreme særpreg.

Alle må jobbe. Det er derfor de er med. Noen har bedre og flere kunnskaper enn andre, og det gjelder å finne den rette jobben til alle. Blir ikke arbeidet gjort, kommer de seg ikke av flekken. Du er nødt til å komme seg videre til neste oppdrag og neste planet, slik at Venus Jones endelig skal få pensjonert seg. For at mannskapet skal kunne yte maksimalt i arbeidstiden, må de også passe på å benytte fritiden sin til å spise, sove, pleie sosialt liv og alt det andre som gir nok energi til å fortsette neste arbeidsøkt. Ikke bestandig like lett, for når man er lukket inne i en liten base på en ukjent klode med utenomjordiske kryp liggende på lur bak hjørnet, sier det seg selv at noen kan frike litt ut.

Det er mange ting som kan påvirke den mentale helsen i Space Colony. Slik vi kjenner fra Sims, har karakterene barometre som viser status på sult, hygiene, sosialt liv, søvn, generell trivsel og lignende. Blant annet finnes det diskotek, boblebad, sauna, bar, restaurant, kantine, psykolog-robot og selvfølgelig en glattcelle for de som tilter fullstendig.
Å tjene penger er en viktig del av å kunne få det beste ut av planeten du er på. Alt koster penger. Mulighetene er mange. Du kan etterhvert utvikle et turistsenter som kan være svært så innbringende om du har de rette tingene for turistene. Det kan være golfbaner, zoo eller botanisk have, for å nevne noen. Når turistene begynner å strømme på, vil du få råd til å kjøpe maskiner som lager androider, forskningssentre og alle de stilige tingene du vil ha inne på basen. Det er ikke bare mineraler og vekster ute i verdensrommet. Det kryr av fiender der ute, og du vil gjøre alt du kan for at ikke krypene skal ødelegge basen eller forgifte hele besetningen. Ikke at dette er et actionspill, men en viss form for våpenhåndtering og våpenhandel må til.

Dette er et stort spill med god varighet. Når du har kommet et godt stykke ut i spillet, tror du at det snart er på tide for Venus Jones å pensjonere seg. Det er nok ikke tilfelle, for du vil finne ut at du bare har fullført en brøkdel av spillet. I tillegg til dette hovedspillet finnes det to andre moduler som består av mange mini games. Det er en Galaxy Mode og en Sandbox Mode. Galaxy Mode består av 16 planeter med forskjellige vanskelighetsgrader og oppgaver som skal utføres. I Sandbox Mode er det 8 planeter med ulikt innhold av vegetasjon og mineraler. Her står du helt fritt til å gjøre hva du vil, enten det er å utvinne alt som finnes av ressurser på planeten, eller om du ønsker å lage et 10 stjernes turistsenter.

Grafikken er det ingenting å utsette på, men lyden av en robotaktig kvinnestemme som forteller deg status på basen kan være utrolig slitsom. Særlig hvis ting går litt i den retningen du ikke ønsker, vil du få høre det gjentatte ganger til feilen er rettet opp. Men kommentarene til mannskapet er utrolig vittige og verdt å få med seg. Liker du ikke bakgrunnsmusikken, kan du gå på options å hente dine egne MP3 filer du har lagret på PC’n din. Du vil med sikkerhet få mye å gjøre om du blir en eier av Space Colony, og er du i tillegg en fan av Sims, vil du garantert bli oppslukt av dette uten at du merker at tiden flyr. Det er noe spesielt med denne type spill - har du først begynt med det, er det vanskelig å slutte.

8 / 10
+
Har det som The Sims mangler