Soldier of Fortune: Gold Edition

Soldier of Fortune: Gold Edition

I år 2000 kom det et svært brøl av glede fra en stort sett samlet anmelderskare, da Raven gav ut Soldier of Fortune til PC. Men, hvordan ser det ut på en PS2?

I år 2000 kom det et svært brøl av glede fra en stort sett samlet anmelderskare, da Raven gav ut Soldier of Fortune til PC. Spillet hadde stor suksess med sitt ultra-voldelige gameplay, konstant heseblesende tempo og en fengende historie. Så kommer spørsmålet, kan Raven gjenta suksessen på Playstation 2, eller burde spillet forblitt eksklusivt til PC.

En gang til
Det første du legger merke til når man har satt i cd`en, er at loadeskjermen fremkaller assosiasjoner til de gamle Amiga dagene. Ved første øyekast ligner det på loadeskjermen til en Amiga demo. Javel, Raven kjører vel bare retro, akkurat som klesindustrien, som har tendenser til å gjenopplive utdødde motetrender når de har gått tom for ideer. Etter en stund går det opp for en at Raven ikke har hoppet på retro-bølgen, men bare har konvertert en gammel PC versjon direkte til Sony`s kjære hjertebarn. En detaljfattig og kjedelig grafisk flate vitner om, at utvikleren ikke har gjort de store oppdateringene ved overgangen fra PC til konsoll.

Helten vår, John Mullins har isklumper flytende rundt i blodet og er en vaskeekte Vietnamhelt. Mr.Mullins jobber for en antiterror organisasjon under FN. Organisasjonen har fått tak i informasjon om, at en terrororganisasjon har fått tak i atomvåpen, og selvfølgelig er John Mullins mannen som kan få disse farlige våpnene ut av hendene på terroristene.

FPS i den originale stilen
Gameplayet består av typisk FPS action.. Utstyrt til tennene med alskens avlivningsverktøy plukker man seg vei gjennom et hav av scenarioer, fra New Yorks undergrunnsbane til Siberias ubarmhjertige og iskalde fjell. Våpenutvalget gir spilleren mulighet for å tilrettelegge et individuelt angrepsmønster. Havner du i close combat er shotguns, magnum .44, maskingevær og ordinære håndvåpen tingen. Snikskytterriflen egner seg godt stealth drap, men granater, C4 og flashbomber er greie å ha for hånden, når det er mange fiender på et sted.

Ikke lenge etter at CD`en er satt i, får du beskjed om at Soldier of Fortune er et voldelig spill, som kun er rettet mot det voksne publikum. Jaja, det skriver de alle sammen, tenkte undertegnede, men man lærer som kjent så lenge man lever, for SoF er faktisk et voldelig spill, faktisk til det morbide. En fulltreffer i fiendens arm, får ham til å skrike å vræle, mens et skudd i det ene benet samtidig får han til å hoppe på det andre av smerte. Skrikene og bevegelsene blir gjengitt på en meget livaktig og dermed ubehagelig måte.

Blod i bøtter og spann
Man må også innstille seg på sprutende blod i bøtter og spann, og utallige avrevne lemmer, som leder tankene til filmscener fra Hollywoods endeløse krigsfilm produksjon. Ofte dreper man ikke fienden, man bare uskadeliggjør dem, så de ligger å vrir seg på bakken i smerte. Så kan man enkelt og greit ta frem en shotgun og skyte føttene av ham, så armene og så avslutte med å skyte hodet av ham. Men han vil nok allerede være død før man pryder bakken med hjernemassen hans. Playstation 2 folket vil kjenne igjen den upyntete volden fra GTA3, som heller ikke gikk av veien for å vise hvordan en menneskekropp mest effektivt tømmes for blod. Denne overdrevene datavolden er selvfølgelig fullstendig sarkastisk og umulig å ta alvorlig - heldigvis. Men det er heller ikke uforståelig for denne anmelderen at det i året 2000, da spillet kom på PC, ble preket litt moral og tatt avstand fra spillets usensurerende og litt sadistiske vold. For det er ikke nødvendigvis alle spillere som kan se det sterkt sarkastiske i SoF`s overdrevne og bestialske mord.

Grafisk må SoF klassifiseres som en halvtrist opplevelse. På dette punktet har Raven latt konsolleierene i stikken, med alt annet enn en optimert grafisk flate. SoF:Gold Edition presenterer spilleren for et karakterdesign med firkantete ansikter og haker, som i høy grad mangler polygoner og teksturdetalj, og det er innlysende at konsollens krefter ikke utnyttes ordentlig. Dette kunne min aldrende PC ha gjort like bra.

Død ved ankomst
Videre oppererer SoF men et monotont og uinspirerende level design. Spesielt det første brettet, som finner sted i New Yorks subway, ser ut som, med all respekt for utvikleren, noe som PSOne`s hardware kunne ha gjort bedre. I spillets senere faser løfter grafikken seg, men ikke nok til at det kan skjule at denne tittelen ikke har forandret seg bemerkelsesverdig i hoppet fra PC i år 2000 til konsoll i sommeren 2002, og det må mildest talt sies å være skuffende. En ting er det aldrende grafiske uttrykket, men hva som er like uheldig er den sløve 3D-grafikkmotoren, som får bildet til å hakke mye. Det grenser innimellom til det horrible. Siden first-person shooter spill som kjent er spekket med action, hvor det kreves at man i bokstaveligste form er kjapp på avtrekkeren, er hastighet et viktig parameter. Derfor er det ergelig å se, hvordan motoren hakker seg gjennom hver eneste frame. Det kan ikke under noen omstendigheter være fordi motoren bruker for mange krefter på å gjennomføre prosess krevende polygon- og tekstur beregninger, for disse er ikke tilstede i Raven`s mangelfulle konvertering.

Styringen bærer også preg av at spillet er en PC konvertering. Man får en følelse av at man burde bruke tastatur og mus. Dette er jo også faktisk en mulighet, hvis man tilfeldigvis har det nødvendige utstyret. Saken er bare det at, de fleste PC eiere har PC`en stående på et skrivebord, mens hovedparten av PS2 folket dyrker hobbyen deres sittende i en sofa med joypadden i hendene. Det er langtifra optimalt og sitte med mus og tastatur på sofabordet. Raven skal ha ros for at de har klart å stappe en tastatur og mus styring ned i en PS2 joypad, uten at styringen virker klumsete eller krever mye tilvenning.

Her ligger han begravet
Det er virkelig kjedelig at konsollversjonen av Soldier of Fortune: Gold Edition faller på gulvet på grunn av en elendig konvertering. For det er ikke vanskelig å se hva PC-spillerene falt for da spillet kom til Pc for 2 ½ år siden. Spillet har en ganske god, om enn konvensjonell historie, et tempo- og actionfylt gameplay, samt en utmerket lydflate, som er virkelig ubehagelig på en virkelighetstro måte. Til slutt kan man bare konkludere med at denne tittelen er en konvertering av en gammel PC hit, et faktum som utvikleren ikke har gjort mye for å skjule. Det er mildest talt skuffende, når spillet settes i hyllene til full pris.

5 / 10
+
En serie med fokus på det direkte voldelige og voldsomme.