Snipperclips: Cut it out, together!

Snipperclips: Cut it out, together!

Har testet et av de mest originale og morsomme spillene til Nintendo Switch. Vær forberedt på noe annerledes med Snipperclips...

En av styrkene til Nintendo Switch er at den er bygd for å få folk til å spille sammen. På denne måten minner konsollen litt på Wii, og mye handler om å samarbeide eller konkurrere i en rekke ulike konkurransetyper i temmelig unike spill som vekker oppmerksomhet.

1-2-Switch viste oss en mange måter konsollen kan brukes på, og i Snipperclips: Cut it out, together! får vi et glimrende eksempel på hvordan vi kan spille sammen på Nintendo Switch. Det har et enkelt og intuitivt opplegg som hele tiden øker i vanskelighetsgrad, og dette er den morsomste flerspilleropplevelsen jeg har hatt på en Nintendo-maskin de siste årene. Slik familievennlig gameplay kombinert med utfordring har potensial til å ødelegge selv de beste vennskap.

Snipperclips: Cut it out, together!

Ideen bak Snipperclips: Cut it out, together! er både innovativ og original. Spillerne som deltar tar kontroll over to fargede kort som heter Snip og Clip, og målet er å løse ulike oppgaver ved å endre form. For å klare dette må spillerne jobbe sammen, og de kan klippe biter av hverandre for å få til den nødvendige formen. Så enkelt er det. Eksempler på slike oppgaver er å sprekke et visst antall ballonger eller få en basketball i kurven, og man er nødt til å samarbeide for å lykkes etter hvert som det blir vanskeligere.

Selve hovedspillet heter World, og består av flere utfordringer koblet til et tema for de tre verdenene som tilbys. Hver utfordring har et spesielt design som gjenspeiler i verdenen du befinner deg i. Retromania er en av dem, og den er inspirert av noe så herlig som 80-tallet. Hver verden består av 15 brett og et visst antall "bossbrett". Hvis du ikke har noen å spille sammen med, må du likevel bruke begge Joy-Conene og bytte mellom figurene. For å være helt ærlig var dette en effektiv måte å fjerne all moroa ved spillet.

Snipperclips: Cut it out, together!

I tillegg til World-modusen finnes det to andre alternativer. Det første er Party-modusen, som i grunn har samme opplegg som World. Forskjellen er at dette kan spilles av fire personer, noe som kan skru kaosnivået til nye høyder. Det andre alternativet heter enkelt og greit Extra, og der spiller dere mot hverandre. Dette er det nærmeste du kommer å konkurrere i Snipperclips, og det kan blant annet gå ut på å klippe i stykker motstanderen før de klipper i stykker deg.

Spillet er absolutt best sammen med andre, og det gjelder både foran TVen og mens du har Switch med deg på tur. Takket være gode fargevalg, skarp grafikk og detaljerte brett og figurer er det ikke noe problem å se hva som skjer når du har tatt maskinen ut av docken. Det er faktisk nøyaktig like morsomt på denne måten.

Snipperclips: Cut it out, together!

Det eneste jeg egentlig har å utsett på Snipperclips: Cut it out, together! er lengden. Det er naturligvis designet som et minispill for korte spilløkter, men det er ikke nok med 45 brett som man spiller gjennom på to-tre timer. Spillet er forholdsvis rimelig, men det hadde ikke skadet med litt mer kjøtt på beina.

Til tross for lengden og at det er kjedelig alene, er Snipperclips et underholdende spill som viser hvilken bredde Switch-spillene kan ha. Hvorfor ikke ta en pause fra Hyrule for å teste litt puzzle-moro fra SFB Games? Det er dessuten en fin anledning for deg å vise frem den nye konsollen til dine misunnelige venner. Snipperclips: Cut it out, together! er et høydepunkt, og ikke minst et av de beste multiplayer-spillene fra Nintendo på en lang stund.

8 / 10
+
God støtte for flerspiller, fint og fargerikt design, passe utfordrende, passer for alle og er veldig intuitivt.