Til tross for at Wildstars lansering nærmer seg med stormskritt tok Carbine seg tid til å snakke med oss om litt av deres innhold for sluttpillet, raids.
Carbine Studios har vist at de ønsker at Wildstar skal appellere til mange ulike typer spillere. Om du er historienerd, PvP-er eller utforsker forsøker de å skreddersy opplevelsen til dine preferanser. Når det gjelder raids er det de barskeste av de barske som er målgruppen. Raids har lang historie i MMO-sjangeren, men i flere nyere spill i sjangeren har denne typen innhold blitt nedprioritert. Carbine-utviklerne forteller at de har brukt masse tid, krefter og ikke minst penger på å få også denne brikken i puslespillet på plass.
Wildstars raids følger i utgangspunktet en ganske tradisjonell modell. Ulike raids er designet for enten 20 eller 40 spillere, og inneholder en rekke bosser, underbosser og andre utfordringer. Du kan imidlertid ikke samle en gruppe på måfå, vanskelighetsgraden på raidene vil kreve en koordinert gruppe som må ha en solid plan for i det hele tatt ha håp om å lykkes. Raids krever også en betydelig tidsinvestering. Carbine estimerer at en erfaren gruppe, som har gjennomført et raid flere ganger tidligere, vil bruke mellom 3 og 5 timer på et raid, mens en fersk gruppe vil bruke betydelig lengre tid.
Carbine forteller at de ikke ønsket å gjøre raids enkle nok til at hvem som helst kunne fullføre dem. Det finnes en masse innhold i Wildstar som er tilgjengelig også for mindre hardcore spillere, forklarer de, så når det gjelder raids ønsker de ikke å gjøre kompromisser for å inkludere alle. Tvert i mot ønsker de at man skal føle at all koordineringen og planleggingen virkelig betaler for seg. Man vil naturligvis også bli belønnet i form av unike våpen og rustninger man bare kan få tak i ved å spille raids, så det er en naturlig skrytefaktor ved det hele.
Det er naturlig å spørre seg om det er fornuftig prioritert å bruke så mye tid og krefter på et såpass smalt sjikte av spillere. Har andre, potensielt viktigere sider av spillet blitt nedprioritert? Skal man tro Carbine er det bare den monetære investeringen satsningen på raids har gått ut over. For å få til alt de ønsker har de økt antallet ansatte betraktelig for å kunne levere et fullverdig MMO med masse innhold. De mener likevel investeringen vil betale for seg ved at de vil klare å etablere og holde på en solid spillerbase.
Raids er en del av Carbines satsning på sluttspillet. Utviklerne forteller at Wildstar har mer innhold klar til å rulleres ut etter lansering enn noe annet MMO han har jobbet med. Med tanke på at flere nyere MMORPGer har blitt kritisert for mangelen på sluttspillinnhold, deriblant Star Wars: The Old Republic og Guild Wars 2, høres dette lovende ut for misfornøyde MMO-fans. Carbine forteller at det bare er rimelig at de pumper ut innhold ettersom de krever en månedsavgift for å spille, så første oppdatering vil komme så snart som en måned etter lansering. Om kvantitet har gått ut over kvalitet får imidlertid tiden vise.
Det får være nok prat. Sjekk ut den nyeste traileren her: