Norsk
Gamereactor
artikler
Grand Theft Auto V

Slik er Grand Theft Auto V på PC

Det å trykke klampen i bånn gjennom Los Santos travleste gater med en silkemyk bildeoppdatering er noe som bare må oppleves. Vi har testet PC-versjonen.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det tok sin tid, men Grand Theft Auto V har endelig kommet til PC. Etter flere utsettelser har jeg som mange andre skrudd ned forventningene litt. I skrivende stund har jeg allerede prestert å bruke 15 timer på spillet knappe to dager etter lanseringen, og det ser heldigvis ut til at Rockstar har fått det meste på stell. Ettersom Gamereactor allerede har satt karakter på Grand Theft Auto V to ganger, tenkte jeg vi heller kunne se litt nærmere på spillets ytelse. Våre tidligere anmeldelser finner du her. Og her.

Grand Theft Auto V

Spillet kjører med en ganske stabil bildeoppdatering som ligger på rundt 60-85fps med et par relativt sjeldne hopp så langt ned som 47fps i noen litt mer hektiske sekvenser. Jeg kjører med nesten alle grafikkinnstillingene satt til High eller Very High på et Nvidia 970 GTX (ytterligere spesifikasjoner finner du i bunnen), men spillet har også et par mer avanserte innstillinger som drar bildeoppdateringen ned i 30-sonen. Innstillingsmenyen gir også en del ålreit informasjon, som hvor mye minne grafikkkortet ditt har å gå på til enhver tid, noe som hjelper ganske mye når det kommer til finjustering av innstillingene.

Jeg liker også at spillet lar deg bruke mus og tastatur i tillegg til en kontroller uten å måtte endre noe i innstillingene. Det har gjort at jeg bruker PS4-kontrolleren til bilkjøring, mens jeg ofte hopper over til musen hvis jeg trenger å være litt presis med et skytevåpen. Førstepersonsperspektivet får også en helt annen rolle når man ikke trenger å bryte med analogspaker for å peke en pistol. Det ser dessverre ikke ut til at Rockstar har utvidet FOV-innstillingene siden konsollutgaven og jeg håper dette er noe de kanskje endrer i fremtiden, men inntil da kan man jo i det minste utnytte det faktum at vi spiller på PC og laste ned en mod som fikser problemet.

Dette er en annonse:

Det største problemet jeg har hatt med PC-versjonen så langt er det at musas sensitivitet ser ut til å være knyttet til bildeoppdateringen på et vis, og hvis den er ustabil så har jeg opplevd at spillet hakker veldig når jeg beveger musa, nesten som om jeg skulle beveget den over ujevnt underlag. Det er ikke bildeoppdateringen som står for selve hakkingen, det er bevegelsen i musa selv som er problemet. Heldigvis har spillet tre forskjellige input-innstillinger; raw, direct og windows, og personlig fungerer direct veldig fint for meg hvis jeg har vsync på (noe som ikke nødvendigvis er positivt, ettersom det kan påvirke musens ytelse på andre måter).

Grand Theft Auto V

Så lenge jeg får spillet til å kjøre med en relativt stabil bildeoppdatering så forsvinner problemet. Det skal sies at jeg mistenker dette dreier seg om en feil som kun rammer visse maskiner, jeg har registrert at det er et par andre som har lignende problemer men når og om det vil bli fikset er jo ikke godt å si.

PC-versjonen inneholder også Rockstar Editor, en funksjon som lar deg redigere videoklipp som du selv har tatt opp. Her har man også noe kalt Director Mode, hvor du kan velge alt fra hvem du spiller som til tid på døgnet og hva slags superkrefter du skal ha. Dette er alt for å gjøre det lettere for deg å fange akkurat det du vil med kameraet. I tillegg fungerer Director Mode ganske godt om du bare har lyst til å være bajas i byen, ettersom du kan skru av politiet eller gjøre deg selv udødelig. Oppdrag og spillets andre aktiviteter er selvfølgelig ikke tilgjengelig i Director Mode.

Dette er en annonse:

Til tross for det er jeg fornøyd med PC-utgaven av et av tidenes beste spill. At vi nå har et enda penere spill, eller muligheten til å lage en egen radiokanal er flott det, men det å trykke klampen i bånn gjennom Los Santos travleste gater med en silkemyk bildeoppdatering er noe som bare må oppleves. Tanken om å skulle spille dette på konsoll igjen er nå til å le av.

Spillet er testet med:
GPU: NVIDIA GeForce 970GTX
CPU: i5-3570k
RAM: 8GB

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V

Relaterte tekster

Grand Theft Auto VScore

Grand Theft Auto V

ANMELDELSE. Skrevet av Lee West

Los Santos har aldri sett så bra ut eller fungert så godt som det gjør nå. Vår danske redaktør tok en ny runde i GTA V, og denne gangen er han overbevist...

Grand Theft Auto VScore

Grand Theft Auto V

ANMELDELSE. Skrevet av Rasmus Lund-Hansen

GTA V føles som et next gen-spill, og det hadde vært fantastisk hvis alle verdens utviklere kunne det Rockstar kan. Vi har testet denne generasjonens høydepunkt...



Loading next content