Skyhill

Skyhill

Et todimensjonalt overlevelsesspill med roguelike-elementer, som dessverre er ganske endimensjonalt når alt kommer til alt...

Skyhill er utviklet av Mandragora, utgitt av Deadalic Entertainment og kommer til PC og Mac. Det har fått grønt lys på Steam Greenlight og blir sannsynligvis lansert før utgangen av 2015. Ved første øyekast syntes jeg Skyhill hadde mye potensial. Å skulle sanke rot og matrester fra et mutantinfisert luksushotell for å overleve utfallet etter tredje verdenskrig, virket som et kult konsept. Dessverre begynte ideen å sprekke allerede i åpningen til spillet. Hovedpersonen er en forretningsmann som har unnet seg toppetasjen i hotellet Skyhill. Idet han kommer inn på rommet blir en kjemisk bombe detonert i byen og den forvandler raskt nesten alle til mutanter. Et par dager senere er hovedpersonen tom for mat og han må derfor forlate etasjen sin. Han må klatre hundre etasjer ned til bakkenivå og friheten.

Et ganske tynt grunnlag, spør du meg, men det kunne fortsatt fungert om spillet overgikk førsteinntrykket. Spillet starter og du får vite at i øverste etasje har du tilgang til en seng og en arbeidsbenk for å hvile eller lage nye våpen. Én etasje ned får du vite at du kan gå til høyre eller venstre og lete gjennom skuffer og skap etter gjenstander. Repeter så dette 99 ganger, og drep alle mutanter du møter på veien. Kampsystemet er enkelt og turbasert. Hver sin tur til å slå, og stort sett gjelder det å ha mer helse enn mutanten. Noen ganger møter man låste dører, ødelagte sikringsbokser eller andre overlevende, men disse tilfører veldig lite. Det eneste som har noe verdi er små avisutklipp, lydlogger og andre småting man kommer over. Ettersom hotellet blir tilfeldig generert hver gang man spiller, kan imidlertid disse være få og langt fra hverandre, og de mister verdien sin andre gang man finner dem.

SkyhillSkyhill

I bunn og grunn handler Skyhill om å balansere ressurser. Du finner mat og bandasjer og lignende som du kan bruke til å gjenvinne energi og helse. Hver gang du beveger deg til et nytt rom bruker du energi, og hver gang du slåss mot en mutant fremfor å stikke av mister du helse. Du kan bruke energi på gjenvinne helse ved å sove, men uten energi mister du helse når du beveger deg. Alle gangene jeg døde var det et resultat av at jeg rett og slett sultet i hjel. Til å begynne med slåss jeg mot alt jeg fant for å gå opp i nivå og bli sterkere, men dette førte til at jeg alltid hadde lite helse. Etter hvert bestemte jeg meg for at den beste taktikken faktisk var å unngå kamp, og heller bruke heisen til å taktisk hoppe over etasjer hvor store mutanter sperret trappen. Dette førte derimot til at jeg ble for svak til å kjempe mot farligere mutanter lenger nede i hotellet, og jeg endte opp med å bli revet i fillebiter.

SkyhillSkyhill

Hadde Skyhill vært et mobilspill kunne jeg kastet bort ti minutter på bussen og brukt mye lenger tid på å gå lei. Slik det er nå føles det for spinkelt for PC-formatet og etter en halvtime har jeg oppdaget alt som Skyhill har å tilby. Spillet forsøker seg på en roguelike-tilnærming til det å dø og lover deg at du kommer til å dø ofte. Hvis du kommer deg lenger ned i bygget enn forrige gang du døde blir du belønnet med en ferdighet som kan gi deg litt større odds for overlevelse neste gang. Dessverre har ikke Skyhill samme brutalitet som andre roguelike spill, og det å dø føles mer som et ork enn som en del av spillet. Når du dør fordi du er tom for mat og du ikke har funnet noe spiselig i de siste ti etasjene, er det ikke meningsfylt. Det føles heller urettferdig og ubalansert.

Grafikken ser samtidig ut som den er laget i flash. Jeg vil faktisk påstå at Skyhill så bedre ut i sine tidlige pixel-grafikk versjoner. Rommene er for små, og med bare tre rom per etasje blir spillet veldig begrenset. Monsterdesignet er hverken originalt eller skummelt, men skyggeeffektene er ganske stilige. Lydsporet blir fort repeterende og det som finnes av stemmeskuespill blir ikke brukt til sitt fulle potensiale.

Kort oppsumert, Skyhill kunne blitt et veldig kult spill, men det føles ut som ideen ikke har blitt bearbeid nok. Hotellet skulle vært større og mer variert, og belønnet pixelhunting i større grad. Det å lokke til seg mutanter og gjemme seg slik at de kan passere burde vært en spillmekanikk for de som ikke ønsker å slite seg gjennom de turbaserte, repeterende kampene. Flere audiologger hadde også gjort spillet mye mer engasjerende. Muligheten til å kunne fylle opp flasker med vann, lagre mat i kjøleskap, tilberede mat for større effekt og lignende ville dessuten gjort at man hadde grunn til å besøke etasjer man tidligere har klarert. Alt dette kunne gjort Skyhill mye mer underholdende. I stedet ender det opp som et kort spill med lite dybde som ønsker å hekte deg med enkelt gameplay og stor gjenspillingsverdi, men som ikke får det helt til.

SkyhillSkyhill
04 Gamereactor Norge
4 / 10