Siren: Blood Curse

Siren Blood Curse

Bekmørke rom og bloddryppende shibitoer. Vi har savnet et godt horrorspill på Playstation 3, og nå er det endelig her. Sony har laget en ny versjon av kultspillet Forbidden Siren på PS2. Kristina har stirret zombiene i hvitøyet.

Siren: Blood Curse lanseres i tolv episoder som kan kjøpes og lastes ned på Playstation Store. Denne anmeldelsen er basert på spillets tre første episoder. Vi kommer tilbake med en oppdatert anmeldelse når Kristina har spilt resten av spillet. -red.

Da Forbidden Siren ble sluppet i 2003 fikk det nesten umiddelbar kultstatus blandt horrorfans verden over. Det innovative gameplayet gikk ut på å bruke synske evner til å få overtaket på sine fiender, og mange elsket det. Dessverre stod spillet i skyggen av stortitler som Silent Hill og Resident Evil, og på grunn av det til tider vanskelige gameplayet mistet det litt oppmerksomhet.

Nå kommer teamet bak Forbidden Siren med en fornying av det gamle spillet med både nye karakterer, en fornying av kontrollen og gameplay, samt en utvidelse av historien.

Siren: Blood Curse, eller New Translation som spillet heter i Japan, er som jeg nevnte tidligere en fornyelse av det gamle Forbidden Siren. For dere som ikke har hørt om denne perlen så var det historien om en tradisjonell japansk landsby med en nokså utradisjonell hobby. En kult og dens leder begynner å utføre merkelige ritualer som fovandler de ellers normale innbygerne til såkalte 'shibitoer', som er japansk for levende død. Man spiller som de overlevende i byen eller andre mennesker som av ulike grunner befinner seg i landsbyen. Målet er ganske enkelt å overleve og komme seg unna.

I Blood Curse har denne oppskriften blitt gjenbrukt men også pyntet på. Blant annet har utviklerne kastet inn et amerikansk filmteam som kommer til den lille landsbyen for å komme til bunns i de mørke ritualene som foregår der. I Siren spiller man som forkjellige karakterer som finner seg selv i alle slags bisarre situasjoner. Felles for karakterene er deres evne til å se gjennom deres fienders øyne. I Siren: Blood Curse har kontrollene og måten man utnytter nettopp denne 'sight jack'-evnen blitt svært mye mer anvendelig. Kontrollen er ikke lenger like kronglete som i de gamle versjonene. Man kan nå låse kameraet på en shibito og da dele skjermen i to slik at man kan fortsette spillet mens man samtidig holder et øye med de blodtørstige innbyggerne. Siren handler om å utnytte hvert individs egen styrke for å komme seg unna. Gjennom spillets gang spiller man alt fra voksne mennesker til en liten jente, som alle har forskjellige styrker og svakheter.

Et av problemene som ødela litt for de gamle Forbidden Siren-spillenevar det repetive gameplayet og den knotete kontrollen. Blant annet var det svært vanskelig å snike seg unna fiender, ofte ble man sittende å vente lenge for å finne ut hvor de beveger seg før man kunne snike seg unna usett. Dette er til dels blitt bedre og det foregår nå i et litt mer heseblesende tempo.

Ved å skifte personen man styrer hele tiden, scorer spillet høyt. En ny karakter tvinger spilleren til å bruke hodet for å finne ut hvordan man skal komme seg ut av uheldige situasjoner. Når man spiller som den lille jenta Bella nytter det selvsagt ikke å gå på shibitoene med rå fysisk kraft. Her må man finne alternative løsninger som å distrahere de, snike seg unna og gjemme seg. I denne situasjonen er 'sight jack'-evnen også svært viktig for å holde seg i skyggene, og når sitt fulle potensial. Som en oppgradering fra det foregående spillet har også omgivelsene blitt mer interaktive og det er ofte man må utnytte de for å fullføre oppdrag. Nok en oppgradering er vanskelighetesgraden. Spillet har blitt mye mer spillbart for de som ikke har endeløs tålmodighet, og kartet har blitt mye mer tilgjengelig.

Når alt kommer til alt så er det småfeil som trekker Siren ned fra toppkarakterene. Blant annet føler jeg forsatt at gameplayet er litt repetivt. Til tross for at omgivelsene er mer interaktive blir det fort en vanesak å komme seg fra punkt A til B og overliste hindringene på veien. Jeg savner rett og slett det lille ekstra. Det lille som sjokkerer spilleren og presenterer nye utfordringer. Dette skuffer litt, spesielt siden man vet at utviklerne Team Silent og leder Keiichiro Toyama har mengder erfaring og kreativitet.

Siren er såkalt episodebasert. Dette går ut på at man kan laste ned episoder fra Playstation Store. Det vil bli tolv episoder med en prislapp på rundt 50 kroner for en pakke på tre. Etter hver episode kommer også en liten snutt for å friste med mer. Tanken er god, og det fungerer bra for å presenterer de ulike karakterene og deres historie samt forhold til byen. Det ender derimot dessverre opp med å føles litt oppstykket, og mister litt flyt.

Grafikken i Siren er kanskje ikke helt det jeg forventet. Dette er derimot forståelig siden det er episodebasert og lastes ned, men likevel forventer jeg mer av et nestegenerasjonsspill. Grafikken kommer nok til å skuffe mange som har ventet på å se nettopp dette spillet på en ny kraftkonsoll.

Siren: Blood Curse når ikke helt toppkarakterene, men er et friskt pust for de som savner survival-horror sjangeren. Stemningen i spillet, de mørke gangene, de ekle lydene og den skumle musikken er med på å heve spillet. God klassisk horror blandet med nyskapende elementer gir et svært tilfredsstillende resultat. For dere som liker horror og for dere som liker å bli litt skremt er det bare å vente spent på at episodene ruller inn.

Siren: Blood CurseSiren: Blood CurseSiren: Blood CurseSiren: Blood Curse
7 / 10
+