Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Sid Meier's Sim Golf

Sid Meier's Sim Golf

Spilldesignere får deres ideer fra mange forskjellige steder. En fyr ved navn Sid fikk ideen til et nytt spill, en dag han satt og kikket i et golfmagasin.

Sid Meier ropte "FOUR!!" og Will Wright svarte. Det endte med et sim-spill, som ikke har samme grandiose omfang som de to kreative herrenes tidligere spill, men som allikevel vil glede mange.

Spilldesignere får deres ideer fra mange forskjellige steder. En fyr ved navn Sid fikk ideen til et nytt spill, en dag han satt og kikket i et golfmagasin. Her kom han over en konkurranse, hvor man skulle designe 3 golfbaner av en frodig bit land. Ideen romsterte lenge rundt i Sid's hode før den til syvende og sist endte på en cd-skive som et strategi/sim-spill til PC med den tittelen, Sid Meier's Sim Golf.

Er det ikke han med det derre...?
Hvis man kan spill-historien sin, så burde tittelen på spillet få de små grå til å arbeide på overtid for Sid Meier - er ikke det han med Civilization? Jo, det er det. Men når ordet Sim, inngår i et spills tittel, så må det vel være fra Will Wright, mannen bak spillsuksesser som Sim City og The Sims? Det er også riktig. Sid Meier og Will Wright, to av verdens mest berømte spill-designere, har nemlig arbeidet sammen om det nye Sim Golf. Will's rolle har vært mere a la´ freelance konsulent, som har kommet med kreative forslag og siden det var Sid, som kom med ideen, så heter det altså Sid Meier's Sim Golf men det er resultatet av to legendariske spill-designers ideer, forslag og visjoner om å lage et spill som først og fremst skulle være gøy og enkelt.

Alt for gjestene
Sid Meier's Sim Golf er strategi-spill i samme stil som Sim City og spilles også på nogenlunde samme måte. Denne gangen overtar man bare ledelsen av en golfklubb med tilhørende baner og ikke en støyende metropol. Kreativitet, økonomisk sans og en smule sinnsykhet må fortsatt balanseres, hvis man vil ha suksess. Man kan anlegge golfklubben sin blandt 16 forskjellige lokaliteter spredt ut over hele verden, fra de varme strendene på Hawaii til værbitte borgruiner i Irland. Forskjellen mellom banenes plassering er ren kosmetisk, for som eier av en golfklubb, har du full kontroll over terrenget og golfbanenes utforming. Noe av det viktigste i Sid Meier's Sim Golf er golfbanene, da det er dem som skal tiltrekke kundene, som selvfølgelig betaler penger for å komme og spille, men som også inviterer flere og kanskje også mer velstående gjester til å spille på nettopp dine baner. Dette avhenger av banenes design og her kreves det en fin balansegang mellom flink fyr og sinnsyk anti-golfspiller, for hvis banene er for lette mister gjestene interessen, men er de for vanskelige blir gjestene frustrerte og forlater golfbanen men ikke før de har bøyd golfkølla flere ganger rundt halsen din, i ren forbannelse.

8 / 10
+
Morsomt og anderledes konsept med litt av Sid's magi