Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider

Silje har begitt seg ut i de søramerikanske junglene for å lete etter skjulte skatter, jakte på slemme fiender og forhindre en apokalypse. Hvordan har det vært å gå noen mil i Lara sine sko?

Tomb Raider-spillene har vært blant oss siden 1996, og Lara er ei dame med skikkelig bein i nesa! Siden det første spillet ble lansert, har Lara gjennomgått mange forandringer, men den største endringen fant sted i 2013 da hun la fra seg sine ikoniske pistoler, og plukket opp buen og klatreutstyret i stedet. Shadow of the Tomb Raider er det tredje spillet etter denne forandringen, og jeg skal røpe med en gang - dette var en innmari kul opplevelse!

Handlingen foregår et år etter Rise of the Tomb Raider. Denne gangen skal vi til Latin-Amerika, hvor den onde organisasjonen Trinity lager kvalme. Lederen, Dr. Dominiquez - som tilfeldigvis hadde en finger med i spillet da Laras far ble drept - er på jakt etter en fantastisk skatt, men det er også Lara. Det de er ute etter er en skatt som sies å være nøkkelen til å påkalle mayaguden, Kukulkan - guden av skapelse og ødeleggelse. Nøkkelen består av en sølvboks og en dolk. Like etter at Lara finner dolken, kommer Trinity og gjør alt for å få fatt i den før henne. I full panikk, tar Lara dolken fra sin plass uten å tenke seg om, og setter dermed i gang en rekke apokalyptiske hendelser. Jordskjelv og oversvømmelser tar livet av mange uskyldige mennesker, og Lara er nå ansvarlig for å ha startet disse masseødeleggelsene. Nå må hun gjøre alt hun kan for å stoppe apokalypsen før hun kan ta hevn på Dominiquez, og turen går fra Mexico til Peru. Sølvboksen sies å befinne seg i den skjulte byen, Paititi, som er en eldgammel mayansk by som ligger skjult dypt inne i jungelen.

Shadow of the Tomb Raider

Paititi er spillets hub-level og er over dobbelt så stor som huben i Rise of the Tomb Raider. Her vil du finne blant annet et marked hvor det er mulig å kjøpe nye våpen eller bedre utstyr. Du kan også kjøpe diverse materialer som kan brukes til å lage forskjellige ting som kan gjøre jungeloverlevelsen litt mindre komplisert. Dette er første gang vi får muligheten til å selge ting vi finner mot penger som kan brukes på markedet, og da blir det mer meningsfullt å dra ut på tokt for å samle de mer verdifulle tingene som kan selges.

I Paititi er det mange innbyggere og ikke minst alpakkaer (som du kan klappe! Ehem...). Men det jeg skulle frem til er at innbyggerne kan gi deg sideoppdrag. Disse oppdragene er varierte og givende, og jeg vil anbefale å bruke mye tid på disse. Du vil bli bedt om å gjøre alt fra å jakte på truende dyr utenfor byen, til å redde en ung gutt fra en veldig urettferdig dødsdom.
Som de fleste vet, så er ikke jungeloverlevelse akkurat en dans på roser. Her er det mange farlige dyrearter med utrolige jaktinstinkter. Du må virkelig passe på hvor du går og du bør være godt forberedt før du bestemmer deg for å jakte på dem. Og ja, det vil være nødvendig å jakte om du vil ha materialer til å lage nye klær og våpenoppgraderinger.

Shadow of the Tomb Raider

Det er ikke bare dyrene som truer i jungelen. Trinity er ute etter å hindre Lara i å finne sølvboksen, og de gjør alt de kan for å drepe henne. Spillet har, i mye større grad enn forløperne, fokus på å snike seg rundt uten å bli oppdaget. Vi får servert noen heftige nye snikdrap-muligheter og Lara har aldri vært så brutal som hun er nå - En kvinnelig versjon av Rambo. Lara kan forgifte fiendene med fryktpiler laget av giften fra edderkopper og biller som hun finner i jungelen. Disse gjør at de angriper hverandre. Hun kan også blant annet klatre opp i et tre, skyte en fiende med en taupil for så å henge ham opp i treet. For å holde seg skjult, må hun bli ett med jungelen. Hun kan nå smøre seg inn med gjørme for å bli vanskeligere å oppdage, og hun kan skjule seg blant planter og røtter på fjellveggene.

Lara kan også bruke planter til å midlertidig forbedre noen av evnene sine. Hun kan forbedre observasjonsevnene sine i en kort periode eller forbedre fokusevnen slik at tiden går saktere når hun sikter. Når du bruker fokus, vil du se at fiendene lyser enten rødt eller gult. Når de lyser gult, kan du fint drepe dem uten å bli oppdaget av andre fiender. Lyser de rødt, blir du garantert sett av andre fiender om du utfører et drap.

Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider

Det har også blitt innført et nytt ferdighetstre i spillet. Her er det mange valgmuligheter og de er delt opp i tre kategorier: Kriger, Plyndrer og Søker. Du velger selv hva du vil bruke ferdighetspoengene dine på. Jeg prøvde å bygge opp Lara slik at jeg kunne være et skikkelig rovdyr i jungelen, og jeg ønsket at fiendene mine skulle frykte meg i kamp. Men kampsystemet er ikke noe å skryte av. Det virker uinspirert og veldig repeterende. Cover-mekanikken er håpløs og den kan man nesten bare glemme. Det er altfor lett å uheldigvis komme ut av cover, siden det ikke er noen knapp for å velge dette selv, Lara gjør dette automatisk når du står inntil en vegg. Jeg ønsker meg en crouch-knapp og en cover-knapp men det er noe jeg bare kan drømme om. Det beste alternativet i kamp, er å enten holde seg i høyden med fokus på snikdrap, eller å brase inn med en oppladd hagle og skyte alt som beveger seg, og når den er tom for ammo, kan du pepre alt rundt deg uten mål og mening med maskingeværet. Jeg fikk mest ut av det da jeg holdt fokus på å ikke bli oppdaget, siden jeg da fikk muligheten til å bruke huet og planlegge angrepet mitt.

Shadow of the Tomb Raider

Våpensiktingen føles i tillegg tidvis upresis. Uansett hvilken sensitivitet jeg hadde på, endte det bare med frustrasjon. Knoting med upresise sikter fører til at de raskere fiendene får en urettferdig fordel. Bruken av nærkampvåpen (ishakkene), er veldig, veldig simpel. Hun slår fra seg med to håpløse slag, og det er det. Det er nesten umulig å drepe fiendene med disse, og jeg brukte dem aldri da jeg spilte igjennom spillet.

Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider

Dette spillet bugner av gravkammere, og jeg storkoste meg da jeg utforsket dem. Det er valgfritt å spille de fleste av dem, men de bør absolutt utforskes! De er så utrolig bra lagd, de er enda større enn i Rise of the Tomb Raider, og det er også mange flere av dem. De byr på noen skikkelige utfordringer og de krever at du virkelig bruker hjernen. Men, Lara tenker alltid høyt, så når du knoter med en gåte, vil hun snakke med seg selv og gi deg som spiller, hint om hvordan du skal løse den. Så om du ikke er et skikkelig grøthue, bør du slå av dette i innstillingene umiddelbart.

Et stort pluss, om du gidder å sjekke innstillingene, er at du kan skreddersy opplevelsen til de grader etter dine egne behov. Her får du muligheten til å stille inn vanskelighetsgraden på puzzles, kampene og utforskningen individuelt. Så dersom du ønsker å utforske verden uten noen som helst hint om hvor du skal gå, kan du gjøre det. Og om du vil ha noen skikkelig intense kamper, så får du det. Sliter du med puzzles, trengs det bare et par kjappe trykk i menyen, og du kan slutte å rive av deg håret.

Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider

Undervanns-utforskning er blitt tatt til et helt nytt nivå i dette spillet. Jeg håper for all del at du ikke har hydrofobi, fordi her er det noen scener som kommer til å trigge den fobien ganske kraftig. Jungelen er full av elver og vann som Lara kan utforske. Lyddesignet under vann er noe av det bedre jeg har vært borti! Det gir en veldig realistisk atmosfære og er faktisk ganske avslappende. Kontrollene under vann fungerer smertefritt og det er tydelig at utviklerne har brukt tid på dette. Her finnes det mange forskjellige skatter, så her kan du håve dem inn helt til krampa tar deg. Det finnes også en håndfull oversvømte gravkamre hvor du må løse gåter mens du har en veldig begrenset tilgang på luft. Og jeg vil bare si, pass deg for pirajaene!

Shadow of the Tomb Raider

Da jeg satte meg ned for å spille spillet, hadde jeg relativt lave forventninger. Da Tomb Raider 2013 kom ut, spilte jeg det med én gang og satt med en ganske bitter smak i kjeften da jeg var ferdig med det. Så kom Rise of the Tomb Raider noen år etter og jeg var fortsatt skeptisk. Så jeg spilte det faktisk ikke før for et halvt år siden, og jeg kjedet meg da jeg spilte det. Jeg har faktisk allerede glemt historien - er det jeg som er senil, eller var den bare så kjedelig?

Jeg skal ikke legge skjul på at dette spillet virker litt for likt forgjengeren. Oppbyggingen av historien er nesten identisk og det er mange likhetstrekk. Et eksempel: I Rise of the Tomb Raider leter Lara etter en legendarisk by oppe i de sibirske fjellene, hvor hun vil finne bevis på sin fars forskning, men Trinity har det samme målet - I Shadow of the Tomb Raider er hun ute etter en legendarisk by i jungelen for å finne svar på hvordan hun får en slutt på katastrofene hun har startet, Trinity er igjen ute etter det samme. End-gamet er også stort sett identisk, så det er ganske lett å gjette seg fram til hva som skjer, noe som også var tilfellet i Rise of the Tomb Raider i forhold til Tomb Raider 2013.

Men samtidig fungerer denne fortellerteknikken de har valgt å sette seg fast i. Og med et knallgodt og følelsesladd stemmeskuespill, synes jeg dette likevel var en flott opplevelse. Jeg fikk et nytt syn på spillserien etter å ha spilt dette spillet, og jeg tror jeg skal gå tilbake og spille forgjengerne igjen med et litt annet perspektiv enn jeg hadde tidligere.

Utviklerne har virkelig klart å skape en livlig jungel som er morsom å utforske. Dette er det peneste spillet i serien, og etter min mening, den ultimate Tomb Raider-opplevelsen. Historien, som jeg vil unngå å røpe for mye av, er god og den fikk meg til å felle noen tårer her og der. Det skjer ytterst sjeldent, skal jeg si deg! Dette er det mest personlige møtet du vil få med Lara og det er et viktig spill i serien.

Shadow of the Tomb Raider
9 / 10
+
Pen grafikk, mange gravkamre, bra lyd, god historie, større enn tidligere spill i serien, gøy å utforske, bra og følelsesladd stemmeskuespill
-
Litt for mange hint med mindre man går inn og slår av disse selv, materialer er litt for tilgjengelige og det blir meningsløst å gå og lete etter dem fordi man får de servert rett i fanget, uinspirert og ubalansert kampsystem

5
Shadow of the Tomb RaiderScore

Shadow of the Tomb Raider