Norsk
Gamereactor
forspill
Shadow of the Colossus (2005)

Shadow of the Colossus

Sony’s japanske vidunder-duo slåss med kjempene i et storslått eventyr. Gamereactor forteller alt om Ico-gjengens neste prosjekt.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Øverst, helt øverst oppe på en av mine spillhyller står en eske. Ikke en alminnelig eske som alle PlayStation 2-spill kommer i. Nei, denne er litt spesiell. Det er en pappkiste som, når lokket løftes, avslører et stearinlys og spillet Ico, en av Sony’s største genistreker noensinne. Spillet fant hvile hos et uttall av anmeldere verden over, alle elsket det for dets voksne, rolige og ytterst dragende uttrykk. Her var tittelen som gikk imot strømmen og leverte noe nytt og helt annerledes.

Spillet floppet dessverre i butikkenes hyller. Den nedtonede paletten av utvaskede grønne og grå farger, gameplayet som lot deg føre en nærmest gjennomsiktig pike gjennom et uttall av slottsganger og kamper som foregikk med en simpel trestav, falt ikke i mainstream- gamerens smak. Spillet fikk, nærmest som en plikt, sine kreative priser og står i dag som et lysende eksempel på at det stadig er en god porsjon nytenkning i bransjen, men den kommersielle suksessen uteble fullstendig.

Kanskje er det derfor Shadow of the Colossus, tidligere kjent som Wanda and the Colossus, Ico 2 eller Nico om man vil, fra starten prøver å treffe et bredere publikum. For det første er spillet slett ikke er en reel oppfølger til Ico. Spillene deler på en eller annen måte det samme universet, og en stor del av den sjelen som gjengen lagde i Ico er da også trukket med over i Shadow-eventyret, men så stopper sammenligningene. Hva som til gjengjeld står klart, er at Shadow of the Colossus er minst like så nytenkende som sin forgjenger. Basert på et gameplay som roterer rundt enorme vandrende kolosser og din kamp mot dem, er det lagt opp til en helt annen opplevelse. Og så er spillet for øvrig nesten ferdig da det har vært under utvikling siden gjengen leverte Ico til Sony.

Spillet begynner da du som den foreløpig ukjente helten ankommer på hesterygg til et enormt tempel. Bakpå ligger en passasjer. Helten bærer forsiktig pikens kropp ned fra hesten og legger henne tilrette på et alter. En brummende stemme forteller hva som skal til for å redde hennes liv. Tilfreds med svaret setter han seg opp på hesten og rir ut på de uendelige viddene for å nedlegge de kjempemessige levende steinfestningene. Ideen er på papiret dypt interessant, og det hele blir bare enda mer spennende når man ser de første spadestikkene til Shadow of the Colossus. Holdt i en ytterst tynnslipt fargepalett og utelukkende med klipper, gress og bølgende sandbanker som bakgrunner, rir du opp på siden av en koloss og venter på det helt riktige tidspunktet.

Dette er en annonse:

Hesten er mer eller mindre satt til å klare en del av løpearbeidet selv, og du skal derfor stort sett konsentrere deg om å time resten. Da kjempen hamrer sitt sverd i jorden, blir det automatisk den perfekte landgangsbro. Du oppfordres deretter til å kravle opp på kjempen til dens svakeste punkt for deretter å nedlegge den. Det høres kanskje lett ut, men grunnet den ujevne overflaten, er det både vanskelig å henge på, samt å forsere monsteret. Et lite meter viser deg hvor solid du henger fast på den steinete overflaten, men du er nødt til hele tiden å få bedre fotfeste for ikke å falle i døden neste gang kjempen tar et skritt.

Det er i grunnen vanskelig å si hvor godt Shadow of the Colossus virker, for jeg har ikke vært i nærheten av gamepadden. Det er bare gitt lisens for å observere, men det gjør jeg så til gjengjeld med store øyne. Jeg blir også informert om at det finnes et hav av forskjellige fiender og at de ikke alle sammen er skyhøye steinkjemper, som de i traileren på fjorårets Tokyo Game Show. Faktisk tyder noe på at man prøver krefter med noen mindre vesener fra spillets start, så man langsomt lærer spillets systemer å kjenne.

Hva som heller ikke står helt klart er hva Shadow of the Colossus for øvrig inneholder. Det blir riktig nok gitt noen små vink rundt muligheten for å vente ved en klippeavsats på at monsteret spankulerer forbi og at man i det hele tatt kan bruke spillets mange lokaliteter aktivt, men vi får ikke reelt syn på dette før vi har en spillbar versjon mellom hendene. Det vites heller ikke om gameplayet utelukkende er sentrert om disse kampene eller om det foregår mer under overflaten. Likevel er Shadow of the Colossus et ytterst interessant spill som i stil med Ico bør gi spillanmeldere som er lei av WWII-oppgulp noe nytt. Om det også vil ha samme dragende effekt på spillere verden over vil tiden vise.

Shadow of the Colossus (2005)Shadow of the Colossus (2005)Shadow of the Colossus (2005)Shadow of the Colossus (2005)
Shadow of the Colossus (2005)Shadow of the Colossus (2005)Shadow of the Colossus (2005)Shadow of the Colossus (2005)
Shadow of the Colossus (2005)Shadow of the Colossus (2005)Shadow of the Colossus (2005)Shadow of the Colossus (2005)
Shadow of the Colossus (2005)Shadow of the Colossus (2005)Shadow of the Colossus (2005)Shadow of the Colossus (2005)

Relaterte tekster

Shadow of the ColossusScore

Shadow of the Colossus

ANMELDELSE. Skrevet av Thomas Tanggaard

Icos sjelelige oppfølger setter tunge avtrykk i spillverden med et spill som gir deg enrome atmosfæriske inntrykk! Vi har spilt Shadow of the Colossus!

0
Se to timer med Shadow of the Colossus

Se to timer med Shadow of the Colossus

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Torsdag i forrige uke kunne vi hente frem nok en gammel klassiker fra spillarkivet da Sophia gjerne ville dele minnene fra det enestående Shadow of the Colossus fra Team...



Loading next content