Hitman

Sesongstart: Hitman

Hitman er tilbake, denne gangen i episodeformat, og vi har fulgt Agent 47 til Paris for å sette karakter på starten av det nye eventyret hans...

Det er drøyt fire år siden vi så Agent 47 sist, i det polariserende Hitman: Absolution. Jeg likte spillet godt da jeg anmeldte det noen uker før dommedag i 2012, men det var mange som mente at Hitman: Absolution hadde beveget seg i en retning som ikke passet serien.

Danske IO Interactives nyeste heter på sin side bare Hitman, og med dét kan det virke som utvikleren ønsker å gå tilbake til seriens røtter. Dette har de klart også, og vel så det.

Etter en kjapp introduksjonssekvens blir man møtt av et tilsynelatende enkelt treningsoppdrag. Det finnes en båt, på denne båten finnes det en mann og han skal du ta deg av. Idet jeg beveger meg gjennom båten med ordre på øret fra en ukjent person er det lett å trekke assosiasjoner til Hitman: Absolution, eller andre mer regisserte spillopplevelser.

Til min begeistring forsvinner imidlertid disse tankene fort når spillet ber meg om å gjøre det hele én gang til, denne gangen med et krav om improvisering. Etter nok et treningsoppdrag blir Agent 47 sendt til Paris og vi får tilgang til et mye større område som inkluderer et palass og det store uteområdet rundt. I første omgang skal vi bare ta oss av to mål, men her åpner spillet seg kraftig opp, og mulighetene blir mange.

Mitt første attentat var perfekt. Jeg sjal rottegift fra kjelleren og klatret på utsiden av bygget til tredje etasje. Der slo jeg ut tennene til en serveringsgutt og tok uniformen hans, slik at jeg kunne snike rottegiften i drinken til målet mitt. Det tok ikke lang tid før hun ble uvel og da hun stormet inn på toalettet satt jeg allerede og ventet i skapet. Der inne var det ingen vitner, og det var en smal sak å fullføre jobben.

Hitman i serieformat
I tråd med resten av spillindustrien i 2016 har Square Enix valgt å gå for en litt annerledes salgsmodell enn Hitman-spillere er vant med. I forkant av lansering var jeg selv rimelig skeptisk til ideen om å gi ut Hitman i episodeformat, men etter å ha brukt rundt seks timer bare på historieinnholdet, med en god del ekstrainnhold til overs, begynte jeg å falle for Hitman.

Det kan virke som det bare finnes ett skikkelig oppdrag, men det er ikke helt korrekt. Utover historiedelen kan nemlig spillere også lage sine egne oppdrag som kan deles med andre. De beste av dem skal dessuten utviklerne hos IO trekke frem og gjøre ekstra synlige, og vi skal få sjansen til å delta i jevnlige aktiviteter som tilbyr en større utfordring enn vanlige oppdrag.

HitmanHitman

Escalation-modusen gir deg for eksempel mer konkrete regler for hvordan drapene skal foregå og disse kan variere i alt fra hva slags våpen og forkledning du må bruke, til forskjellige fremgangsmåter. Escalation-oppdragene har fem nivåer og blir selvfølgelig vanskeligere for hver gang du fullfører ett nivå. For øyeblikket finnes det imidlertid bare ett av disse.

I skrivende stund er det nemlig noen ting som ikke er tilgjengelig enda, som for eksempel Elusive Targets-oppdragene. Det virker som utvikleren planlegger å gi ut disse i jevnlige oppdateringer, men det gjenstår å se hvordan dette fungerer i praksis og hvor ofte dette vil gjøres.

Når det gjelder selve historiedelen må vi dog klare oss med ett ett fullverdig oppdrag foreløpig (i tillegg til treningsbrettene). Når du er ferdig blir du sendt tilbake til menyen, i påvente av de resterende oppdragene som altså skal slippes med jevne mellomrom utover året. Det er en litt brå slutt, og hvis man ikke interesserer seg for noe annet enn historien vil man nok bli litt skuffet av Hitman. Heldigvis finnes det flere grunner til å bruke mer tid i Paris med Agent 47, til tross for at du ikke vil få se noen andre omgivelser inntil videre.

Frihetens regn
Friheten regjerer i Hitman og dette har farget alle sider av spillets design. Til tider kan det være litt overveldende, men i den sammenheng gir spillet deg noen hjelpemidler som gjør det lettere å holde styr på alt som foregår.

Skulle du for eksempel overhøre en samtale hvor det blir nevnt noe som kan hjelpe deg senere, så tilbyr spillet seg å lage en slags huskeliste. Denne kan så brukes til å geleide deg gjennom hva slags muligheter som finnes i hvert oppdrag, men personlig foretrekker jeg å spille med denne funksjonen skrudd av. Å ha på huskelistene gjør spillet hverken enklere eller vanskeligere, men funksjonen sparer deg litt tid ved å peke deg i riktig retning. Det er tross alt ikke alle som synes det er gøy å saumfare flere rom etter en liten nøkkel, men personlig liker jeg å finne ut av tingene helt på egenhånd.

HitmanHitmanHitman
HitmanHitman

Når det er sagt er det fint at spillet lar oss velge. Det er flott at valgfrihet står i høysetet, og det er heller ikke slik at Hitman ikke lar deg gjøre feil. Snarere tvert imot må du fortsette og tilpasse deg, og mestringsfølelsen blir ofte enda større når du klarer å snu en mislykket plan i din favør.

Å sikre suksess tross motgang er mulig takket være det kreative nivådesignet og detaljerikdommen i ting som kan manipuleres. En ovn kan for eksempel brukes til å skape en gasslekkasje, som så kan tennes på, og alt fra radioer til vasken på badet kan skrus på for å distrahere vakter. Mynter, verktøy og mindre objekter kan også kastes, enten for å skade noen eller for å sørge for at de ser en annen vei.

Lite innhold?
Når man har spilt gjennom historiedelen - eller det som finnes av den så langt - er det lett å tenke at det ikke finnes så mye innhold her, men det er ikke helt riktig. Den første delen av Hitman har masse å by på, det er mange aktiviteter og det finnes allerede massevis av brukerskapte oppdrag. Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at alt av spillets innhold for øyeblikket foregår på ett av to kart foreløpig, og det minste av dem er bare et lite treningskart.

«Bare to kart» høres dårlig ut uansett hvordan du vrir og vender på det, men det sier jo ikke noe om innholdet på de to kartene. Dette er to kart fylt med muligheter og en enorm detaljerikdom, der nesten alt du ser kan brukes til din fordel. IO Interactive har med første episode av Hitman vist oss kreativitet på et nivå jeg vanligvis forbinder med navn som Rockstar og CD Projekt, og det er imponerende i seg selv. Dessuten er jo masse mer på vei i de kommende episodene.

Kort, men godt
Personlig er jeg mer enn fornøyd med Hitman så langt. Selv om jeg er sulten på mer av alt føler jeg meg ikke utsultet. Dette var bare frokosten, men den var god og mektig. Nå får vi håpe at IO Interactive ikke bruker for lang tid med lunsjen, middagen, kvelds- og nattmaten.

HitmanHitman
8 / 10
+